ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1174
عنوان پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1179
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾ جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾

سال 1995ع جي پڇاڙي آهي ۽ انهن ڏينهن ۾ سياسي چلهه تي چڙهيل کير اڀاميو آهي. سڀ ڳالهيون ۽ واقعا پنهنجي جاءِ تي! دهشتگردن ۽ قانون نافذ ڪندڙن جي وچ ۾ هلندڙ خوني اکٻوٽ به پنهنجي جاءِ تي، ميان نواز شريف ۽ حڪومت جي وچ ۾ اختيارن جي جائز ناجائز استعمال ۽ سرڪاري خزاني ۾ گهوٻين جي معاملن تان عدالتي جنگ پنهنجي جاءِ تي! صوبن وچ ۾ مفادن جو ٽڪراءُ پنهنجي جاءِ تي ۽ مولوي صاحبن جو احتجاج ۽ هڙتال به پنهنجي جاءِ تي! پر اهي سڀ معاملا سال 1996ع ۾ شروع ٿيڻ کان اڳ پاڻ ملي هڪ ٿي ويا آهن. سواءِ سنڌ جي قوم پرست ڌرين جي، باقي سڀ ڌريون ملي يڪجهتي ڪائونسل جي سڏ تي مڙي هڪ ٿي ويون آهن. ان ريت سڀ مذهبي جماعتون، ايم ڪيو ايم، مسلم ليگ (ن) ۽ ڪراچيءَ ۾ سرگرم ڪيئي مافيائون ۽ غير ملڪي ايجنسيون ظاهر ظهور يا اندرين خاني ملي هڪ ٿي ويون آهن. ان ريت اهو اتحاد جيڪو پاڪستان جي تاريخ ۾ ڪڏهن به نئون نه رهيو آهي، فقط شڪليون ڦيرائيندو آيو آهي هڪ ڀيرو ٻيهر سرگرم يو آهي ۽ سال 1996ع کي پنهنجن ”مطالبن جي حاصلات جو سال“ قرار ڏنو اٿس.
حڪومت سال 1996ع کي دهشتگرديءَ جي خاتمي ۽ امن جي بحاليءَ جو سال قرار ڏئي ٿي ۽ وزارت داخله پنهنجي وس آهر (ظاهري طرح) پوري ڪوشش ڪئي ته ڪنهن ريت31 ڊسمبر تائين ٻيو نه ته سڀ نامي گرامي دهشتگرد جهليا وڃن پر لڳي ٿو ته دهشتگردن جي چڱي خاصي پوک لٿل آهي ۽ هر نئين ڏينهن هڪ نئون نامي گرامي دهشتگرد آڏو اچي ٿو. اڃا ڪمانڊو، لنگڙو، ڪاڻو، ڪن ڪٽو وغيره وغيره نالن جون تاڙيون ڪنن تان نه لٿيون آهن ته ڪاليا جي نالي جي تاڙي وڳي اهي. ڪير ٿو ڄاڻي ته اهو سلسلو ڪيستائين هلندو؟ پر هڪ ڳالهه واضح آهي ته پاڪستان جي سڄي حزب اختلاف پنهنجي سڄي قوت ڪراچيءَ ۾ آزمائڻ جي ڀرپور تياري ڪئي آهي ۽ ان جي اها پوري پوري ڪوشش آهي ته ڪراچي 1996ع جي رڻ ڀومي ثابت ٿئي ۽ فيصلو جنگ جي ان ميدا مان ٿئي!
مذهبي جماعتون اها جنگ پنجاب جي ڪنهن به شهر ۾ وڙهي پئي سگهيون. ايم ڪيو ايم پنهنجي طاقت لاهور ۾ ڏيکاري ٿي سگهي. آخر ڪهڙي ڪارڻ ڪراچيءَ کي رڻ ڀومي بنائڻ جي رٿ رٿي وڃي ٿي؟ جواب صرف هڪڙو اهي ته جهڙي طرح آمريڪا پنهنجي افغانستان واري جنگ ان مهل تائين وڙهڻ لاءِ تيار هو جيسين آخري پاڪستاني فوجي جيئرو هجي! اهڙي طرح هندستان ڪشمير جي جنگ ۽ افغاني اڳواڻن افغانستان جي جنگ لاءِ هڪ ئي وقت ڪراچيءَ جي چونڊ ڪئي آهي. هاڻي اهي ٻئي ملڪ اهي جنگيون سرحدن تي وڙهڻ بدران ان مهل تائين ڪراچيءَ ۾ وڙهندا جيستائين پاڪستان ۾ آخري دهشتگرد، آخري پرمتڙيو، آخري هٻڇي، آخري مجبور، آخري ڪرمنل ۽ آخري جنوني جيئرو آهي. جديد حڪمت عمليءَ ۾ اها جنگ وڙهڻ مناسب نه ٿي سمجهي وڃي جنهن ۾ پنهنجي ڌرتيءَ تي پرائي فوج جو بوٽ داخل ٿي سگهي يا توپ جو ڪو گولو ڪري سگهي! خود آمريڪا به مهاڀاريون لڙايون ايئن وڙهيو. جنگ جا سڀ محاذ پراين سحدن تي رکيائين ۽ سڄي مهاڀاري جنگ ۾ آمريڪي کنڊ تي هڪ ڦٽاڪو به ڪو نه ڦاٽو.
هي به جنگ جو عجيب قسم آهي جنهن ۾ مولوي صاحب سمجهن ٿا ته هو اسلام جي جنگ وڙهي رهيا آهن ۽ ٻيو ڪو به کين استعمال ڪو نه پيو ڪري، ايم ڪيو ايم ان جنگ کي پنهنجن حقن جي جنگ سمجهي رهي آهي، بليڪ ميلنگ ۾ ڦاٿل نوجوان ان جنگ کي پنهنجي عزت بچائڻ جي جنگ سمجهي رهيا آهن ۽ ميان نواز شريف سمجهي ٿو ته ان ريت اقتدار جو ميوو سندس جهول ۾ اچي ڪرندو. هونئن ته هو سڀ عقل ۽ هوش جا سڀ کان وڏا سرچشما آهن پر هتي اچي سڀني جي عقل جي بتي اجهامي وڃي ٿي.
مولوي صاحبن هاڻي ”ڦيٿا جام“ جو سڏ ڏنو آهي ۽ سڀ ڌريون جيڪي ماضيءَ ۾ هڪٻئي کي ”تون غدار... تون غدار“ چئي محفل مان اٿي ويون هيون، هاڻي غير مشروط طور ۽ پنهنجو پاڻ ”ڦيٿا جام“ ۾ شريڪ ٿيڻ لاءِ ”لبيڪ! لبيڪ!“ چونديون پيون اچن! ان جو مطلب اهو نه آهي ته ڪو هنن جا پاڻ ۾ اختلاف ختم ٿي ويا آهن، اصل ڳالهه اها آهي ته هنن جا مفاد پاڻ ۾ ڳنڍجي پيا آهن ۽ هو ڇڙ وڇڙ حالت ۾ پاڻ کان بهتر قوت سان ٽڪر کائڻ جي پوزيشن ۾ ڪو نه آهن.
پيپلزپارٽيءَ جي حڪومت ڪا جمهوريت جي معراج ناهي. ڪا ٻي حڪومت ان کان بهتر ٿي سگهي ٿي. خود پيپلز پارٽي به پاڻ کي بهتر ڪري سگهي ٿي پر هڪ ڳالهه قطعي آهي ته پاڻ کي بهتر قرار ڏيارڻ لاءِ شهر ۽ ملڪ جو امن ۽ سڪون وڃائڻ کي جمهوريت نٿو چئي سگهجي. هر شهريءَ جو پهريون حق آهي ته هو امن ۽ سڪون سان رهي. جيڪڏهن ڪا هڪ ڌر يا هڪ کي ڇڏي سڀ ڌريون گڏجي زندگيءَ کي ويتر هيٺ مٿي ڪري ڇڏين ته ان جي واکاڻ ڪري نه ٿي سگهجي. احتجاج ڪرڻ هر ڪنهن جو جمهوري حق آهي پر احتجاج جي معنيٰ اها ناهي ته خاموش اڪثريت کي پنهنجي احتجاج ذريعي ذهني ۽ معاشي عذاب ۾ مبتلا ڪري ڇڏجي. 1996ع جي شروعات کان فقط 2 ڏينهن اڳ ٻيهر جيئاريل اتحاد وارا ڀلي ته اهو سمجهندا هجن ته هو پنهنجا مقصد حاصل ڪرڻ لاءِ ڪنهن پر اميد پوزيشن ۾ اچي ويا آهن، سچي ڳالهه اها آهي ته هو شعوري يا لاشعوري طور پرائي جنگ پنهنجي ملڪ ۾ وڙهي رهيا آهن.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون