ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پشاور ۾ قيامت : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1166
عنوان پشاور ۾ قيامت
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1358
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پشاور ۾ قيامت جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پشاور ۾ قيامت - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پشاور ۾ قيامت


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

23 ڊسمبر 1995ع
پشاور ۾ قيامت

حڪومت عوام تي گهٽ ۾ گهٽ ايتري مهرباني ضرور ڪري ته آئيندي اهڙو ڪو به بيان جاري نه ڪري جنهن ۾ دعوا ڪئي وئي هجي ته ”امن امان جي حالت اڳي کان بهتر آهي.“ ماڻهن جو تجربو آهي ته جنهن ڏينهن تي حڪومت جي اهڙي دعوا ڇپجي ٿي، ٺيڪ ان ڏينهن تي هڪ وڏي دهشتگردي ٿئي ٿي. پشاور ۾ سرحد ڪابينا اڃا ڪجهه ڪلاڪ اڳ ۾ دعويٰ ڪئي هئي ته امن امان جي صورتحال تسلي بخش آهي ته ان کان ٺيڪ 6 ڪلاڪ پوءِ هڪ ڌماڪو ٿيو. اهڙو ڌماڪو، جنهن جو تصور ڪندي ئي ساهه ٻوساٽجي وڃي! هڪ ئي ڌماڪي ۾ 60 انسان مارجي ويا ۽ 200 ڄڻا گهائجي پيا.
هيءُ ڌماڪو هو يا قيامت! جيڪا بنا ثور ڦوڪجڻ جي، اچي ڪڙڪي! وچ بازار ۾ 25 ڪلو طاقت جو ريموٽ ڪنٽرول بم ڦاٽو، صدر بازار جي ڌرتي هر ساهه واري لاءِ سوڙهي ٿي وئي. لاش ڪوئلو بڻجي ويا، ماڻهن جا عضوا وکري ويا، دڪان ڊٺا، گهڻن جو ڪاروبار رلي ويو ته گهڻن جون زندگيون! ٻيو به الائي ڇا ڇا ٿيو! اخبارن اهو ته لکيو ته مرندڙن ۾ سرحد جي گورنر جي ڌيءَ، ڏهٽي، ڊرائيور ۽ وزير ٽرانسپورٽ جي ڌيءَ به شامل اهي پر اهو نه لکيو ته ٻيا ماڻهو ڪنهن جا پٽ ۽ ڌيئرو هيون، اهي ڇا ڪندا هئا؟ الميو رڳو ”وڏن“ ڪٽنبن لاءِ ئي ڇو ٿو مخوص ڪيو وڃي ۽ رڳو انسانن کانسواءِ ٻي ڪهڙي ڪهڙي مخلوق جا ڪيترا ”ڀاتي“ مارجي ويا؟ ڪيترا آکيرا ڏٺا؟ ڪيتريون جهرڪيون، ڳيرا ۽ ٻيا ٻوليندڙ ۽ نه ٻوليندڙ پکي ان ڌماڪي ۾ ڪوئلو ٿي ويا؟ ڇاڪاڻ ته خبرون انسان لکندو آهي، تنهنڪري هو فقط پنهنجي نسل جا لاش ڳڻيندو آهي، پکين جا لاش ڳڻڻ جي روايت وجهڻ کي اڃا ضروري نه سمجهيو ويو آهي.
حزب اختلاف جي ڪن چڱن مڙسن هن واقعي تي رد عمل ڏيندي حڪومت تي سياسي ايف آءِ آر ڪٽائي ڇڏي. حزب اختلاف وٽ هڪومت جي خلاف واويلا کانسواءِ هاڻي ڪو به ڪم نه بچيو آهي. هن موقعي تي نظرون ولي خان کي به ڳولين ٿيون ۽ انهن مولوي صاحبن کي به جيڪي افغانستان جي حوالي سان ملڪ ۾ سياست چمڪائين ٿا. ابتدائي شاهديون تجويز ڪن ٿيون ته هن خوفناڪ ڪار بم ڌماڪي جي پويان افغانستان جون سياسي حالتون موجود آهن. يقينن هي ڪم ايم ڪيو ايم نه ڪيو آهي ۽ نه وري حڪومت پنهنجي هٿ سان پنهنجي گورنر جو ڪٽنب ماريو آهي. سرڪاري طرح به ايئن چيو وڃي ٿو ته هندستاني ”را“ ۽ افغاني ”رام“ انجنسيون اهو ڪم ڪري ويون آهن ۽ ذهن به اها ڳالهه قبول ڪري ٿو ته ايئن ئي ٿي سگهي ٿو. پر، حزب اختلاف جي سياستدانن پنهنجي ڳالهه چئي. سڀ کان پهرين الطاف حسين لنڊن مان پريس رليز جاري ڪري چيو، ”پشاور ۾ بم جو ڌماڪو قومي الميو آهي ۽ حڪومت عوام جي جان مال جي حفاظت ۾ ناڪام ٿي وئي آهي.“ بيشڪ هي قومي الميو آهي پر ڪراچيءَ م دهشتگردي ۽ ٻورين ۾ بند لاشن کي ”قومي الميو“ سڏڻ لاءِ الطاف حسين جي زبان نٿي وري.
ڪير نٿو ڄاڻي ته افغانستان جي معاملي سان پاڪستان ۾ وڌ ۾ وڌ دلچسپي مولوي صاحبن کي آهي. افغانستان ۾ وڙهندڙ مجاهدن سان وڌ ۾ وڌ رابطا رکڻ ۽ امداد ڏيڻ ۾ مولوي صاحبن جو حصو آهي ۽ افغانستان جي ويڙهه ۾ مختلف افغان ڌريون پاڪستان جي ڪنهن نه ڪنهن مذهبي تنظيم جون نظرياتي پوئلڳ آهن. هاڻي جڏهن افغانستان جي اندروني سياسي حالتن سبب پشاور ۾ بم ڦاٽو آهي ۽ 60 جانيون ضايٿ ٿي چڪيون آهن، تڏهن پاڪستان جا مولوي صاحب ڇا ٿا چون؟ افغانستان ۾ هلندڙ ”جهاد“ هاڻي پاڪستان ۾ بم ڦاڙي رهيو آهي. يقينن اهو بم نه ڦاٽي ها جيڪڏهن افغانستان جي اندروني حالت اڄ اها نه هجي ها جيڪا آهي. مولوي صاحب سرحد پار جهاد جيترو تيز ڪرڻ جي ڪوشش ڪن ٿا پاڪستان جي سرحدن اندر حالتون اوتريون خراب ٿين ٿيون.
اڳي فقط ڪراچيءَ ۾ بم ۽ بارود ڦاٽندو هو، هاڻي سڄي ملڪ ۾ ڦاٽي رهيو آهي. مصري سفارتخاني تي آپگهاتي گوريلي جي خوفناڪ حملي کانپوءِ افغان مجاهد ۽ سندن غير ملڪي دوست هڪ نئون رخ کڻي سامهون آيا آهن. ڪشمير جي جنگ ڪراچيءَ ۾ ڪابل جي جنگ اتر پاڪستان ۾ شروع ٿي وئي اهي. جڏهن طالبان ڪابل کي سوڙهو ڪندا تڏهن افغان صدر رباني ڇا ڪندو؟ ظاهر آهي ته هو اتي ئي حملو ڪندو، جتي سندس خيال ۾ ٿيڻ گهرجي. سندس خيال ۾ طالبان جي پويان پاڪستان جي حڪومت ۽ پاڪستان جا خاص ڪري سرحد صوبي جا مولوي صاحب آهن ۽ اهي سرحد صوبي جي زمين کي افغانستان جي خلاف مداخلت لاءِ استعمال ڪري رهيا آهن. ان ڪري هن پشاور کي ٽارگيٽ بڻايو ۽ اهڙي طرح ڄڻڪ هڪ چتاءُ ڏنو آهي ته جيڪڏهن توهان ڪابل کي کنڊر بنائڻ جي ڪوشش ڪندو ته خود پشاور کي ”ڪابل“ بڻايو ويندو!
ڌماڪو رڳو پشاور ۾ نه ٿيو اهي. فيصل آباد جي ويجهو به هڪ بس ۾ ڌماڪي جي نتيجي ۾ 2 مسافر هلاڪ ۽ 20 ڦٽيا آهن. ڪافي زخمين جا عضوا وڍا وڃي پري پيا. اهڙا ئي ٻيا واقعا سرحد ۽ پنجاب ۾ تازو وڌي ويا آهن. انهن واقعن کي ڪيئن ٿو نظر انداز ڪري سگهجي؟ اها ڪا اطمينان جي ڳالهه ڪو نه آهي پر ايترو ضرور چئي سگهجي ٿو ته دهشتگرديءَ جو ذائقو چکڻ کانپوءِ هاڻي صوبي سرحد ۽ پنجاب جا ماڻهو به سنڌ جو درد محسوس ڪري سگهندا. هر اهو سرحدي يا پنجاب جا ماڻهو جيڪو سرحد ۽ پنجاب ۾ ويهي ڪراچيءَ ۾ هلندڙ دهشتگرديءَ ۾ محض حڪومت جو هٿ ڏسندو هو، هاڻي بهتر طور سمجهي سگهندو ته ريموٽ ڪنٽرول تي دهشتگردي ڪندڙن جو ڪنٽرول روم ڪٿي آهي؟
ولي خان ۽ اجمل خٽڪ ڇو چپ آهن؟ شايد هو ڪو سياسي پريس بيان يا پنهنجو موقف جوڙڻ ۾ مصروف آهن، جيڪو پڪ سان فقط اهو هوندو ته ”ڏوهه حڪومت جو آهي جيڪا امن جي قيام ۾ بالڪل ناڪام وئي آهي.“ ڪا به حڪومت خدائي طاقت ڪو نه رکندي آهي. مارڻ وارن کان بچائڻ واري جو ويجهو هئڻ هڪ ڳالهه آهي پر جيڪڏهن بچائڻ جي ذميواري آسمان واري تي آهي ته پوءِ حڪومت تي تنقيد ڇو؟ اهو سوال مولوي صاحبن کان ”مسئلي“ طور پڇي سگهجي ٿو پر حڪومت بهرحال ان ذميواريءَ کان آجي نه آهي. اڄڪلهه پاڪستان ۾ ”مارڻوارا“ سرگرم آهن ۽ لڪ چوريءَ گهات هڻن ٿا. گهاتڪ لڙائيءَ ۾ مارڻ وارا بچائڻ وارن حفاظتي ادارن کان ان ڪري تکا هوندا آهن جو اها خبر فقط گهاتڪ کي هوندي آهي ته هن کي ڪٿي ۽ ڪيڏيءَ مهل واردات ڪرڻي آهي. ولي خان ۽ اجمل خٽڪ کي شايد پنهنجو وقت ياد ايندو هوندو جڏهن هو ٻين کي بارودي رانديڪا هٿن ۾ ڏيندا هئا!
پشاور ۽ ڪراچيءَ جون ٻرندڙ حالتون، جيڪي سڄي ملڪ کي وڪوڙي رهيون آهن، پوريءَ طرح تجويز ڪن ٿيون ته اهي ڪشمير ۽ افغانستان سان ڳنڍيل آهن. پاڪستان جي پرڏيهي پاليسي ۽ خود حزب اختلاف جي دٻاءَ سبب ڪشمير ۽ افغانستان جا مسئلا نٿا ٺرن. ڪو ٺارڻ چاهي ته ڳالهه ٺري! ولي خان جنهن ڪالهه تائين ڪراچيءَ ۾ عام ماڻهن جي موت کي نظر انداز ڪري دهشتگردن کي مظلوم پئي سڏيو آهي، هاڻي ڇا ٿو چوي؟ ڇا هاڻي به اهو تسليم نه ڪيو ويندو ته ڪو به دهشتگرد اصل ۾ خاموش اڪثريت جو دشمن ۽ غير مقامي مفاد جو ايجنٽ هوندو آهي. ڪراچيءَ ۾ مرندڙ خاموش اڪثريت جو درد نه سمجهندڙ ولي خان اڄ ڪيئن ٿو محسوس ڪري جڏهن سرحد صوبي جو مقام ماڻهو بارود ۾ ڪوئلو ٿئي ٿو!؟




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

پشاور ۾ قيامت ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پشاور ۾ قيامت
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون