ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 775
عنوان پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1344
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

منڇر گورک گاج دنيا
28 جون، 2002
پهريون ڏينهن

سيوهڻ ڏانهن
جمعي جو ڏينهن هو. مون اوڪسفرڊ يونيورسٽي پريس مان اڌ ڏينهن جي موڪل ڪئي ۽ منجهند جو هڪ لڳي گهر موٽي آيس. شيڊول موجب اسان کي منجهند جو 3 لڳي مهم لاءِ نڪرڻو هو. انور پيرزادو گلشن حديد مان سڌو پاسٽيل آفيس ويو هو، جتي مهم لاءِ ضروري سامان پِڪ اپ ۾ چاڙهيو پئي ويو. پاسٽيل جي صاحبن انور پيرزادي تي ڪي اضافي ذميواريون رکيون ۽ پِڪ اپ تي چاڙهيل هڪ هڪ شئ جي رسيد ورتي ۽ پابند ڪيو ته اهي شيون موٽايون وينديون.
پڪ اپ سوا ٽين لڳي مونکي پنهنجي گهر جي دروازي تان کنيو. انور پيرزادو محمد علي قادريءَ کي سندس آفيس مان ڪئميرا اڪئپمينٽس سميت کڻندو آيو هو. مون پنهنجيون ڪئميرائون، رول، ڪمپاس، بيروميٽر، ٽيمپريچر ميٽر ۽ ٽيپ رڪارڊر کنيو، چيلهه پٽو يا واسڻي، اُس کان بچاءَ لاءِ P ڪئپ، گرميءَ کان بچاءُ لاءِ ڳچيءَ ۾ وجهڻ جو رومال، پيرن لاءِ مضبوط گرفت وارو هائڪنگ جُوتو، ذاتي دوائون ۽ ڪي جوڙا سلوار قميص جا. پاسٽيل وارن GPS ۽ اَلٽي ميٽر(بلندي پيما) جو بندوبست ڪيو هو، بيٽري سيل، اسٽيشنري، ٽارچ، صابڻ، ٽوال ۽ کاڌي پيتي جو سامان پڪ اپ تي لوڊ ٿيل ھو.گاڏي خيابان بحريه کان ڪورنگي روڊ ۽ بلوچ ڪالوني باءِ پاس کان شارع فيصل کنيو ۽ گلشن حديد ڏانهن ڊوڙ ڀري جتان انور کي پنهنجو سامان کڻڻو هو. انور جي رھائش گلشنِ حديد ۾ هئي.
سفر جي شروعات ٿيندي ئي اسان کي هميشه وانگر ڀٽائي ياد آيو. کيرٿر ڏانهن وڌڻ مهل اصولي طور تي هن ڀيري سڀ کان اول سُر سسئي يا ڪوهياري وغيره جو ڪو بيت جهونگارڻ کپندو هو پر منهنجي زبان مان بي اختيار رسالي جو پهريون بيت نڪتو:
اَول الله عَلِيمُ، اعليٰ، عالَمَ جو ڌَڻِي ...
اهو ڄڻ ته مهم جي شروعات جو رسمي ڪلمو هو. اهو ئي بيت شاهه جي اڪثر رسالن جو ابتدائي بيت آهي.
کيرٿر تي ڪتاب جي ٽيم ۾ هونئن ته چار ليکڪ ايم ايڇ پنهور، انور، حاڪم علي شاهه بخاري، ليکڪ (بدر ابڙو) ۽ هڪ فوٽوگرافر محمد علي قادري هئاسون پر فيلڊ ۾ پنهور صاحب جو هلڻ ممڪن ڪونه هو جو سائينءَ جي ڄمار 75 کان 80 ورهين جي وچ ۾ هوندي. ميدان ۾ اسان سان ڊبل ڪئبن جو پٺاڻ ڊرائيور جمروز خان خٽڪ شامل ٿيو. ڏسڻ ۾ ماٺيڻو هو پر گهوڙن ۽ جوڌن جي خبر رڻ ڀوميءَ ۾ پوندي آهي.
جمروز خان خٽڪ پاڻ ڪوهاٽ جو هو جتان جو جسٽس ڪياني پنهنجي هڪ ججمينٽ سبب مشهور آهي، جنهن ۾ چيو هئائين ته ”آزادي گهوڙي تي چڙهي اچي يا پنڌ اچي، اهڙو خواب ڏسڻ ڏوهه نه آهي!“ مون جمروز خان جي اوپرائپ ختم ڪري ٽيم ۾ پنهنجائپ پيدا ڪرڻ لاءِ کيس جسٽس ڪيانيءَ جو ڳوٺائي هجڻ تي مبارڪ ڏني.
اسان جي شيڊول ۾ اڄوڪي تاريخ جا ڪي ٻيا خاص ڪم ڪونه هئا، سواءِ ان جي ته رات جو سيوهڻ جي ريسٽ هائوس ۾ پهچي بيس ڪئمپ تيار ڪجي ۽ صبح جي سفر لاءِ تياري مڪمل ڪري ڇڏجي. بخاري صاحب جي رهائش جيئن ته دادوءَ ۾ هئي، ان ڪري هن سان اهو طئي ٿيو هو ته هُو اُتان سڌو ٽيڪسيءَ ذريعي سيوهڻ ريسٽ هائوس پهچندو ۽ ٽيم ۾ شامل ٿيندو، جتي فيلڊ ورڪ لاءِ ڪي گڏيل صلاحون ڪبيون.
پاسٽيل وارن ته مڪينڪي انداز ۾ شيڊول ٺاهي اسان کي ڏيئي ڇڏيو هو، سواءِ ان ڄاڻ جي ته مختلف شهرن ۽ ماڳن جا هڪٻئي کان رخ ۽ فاصلا ڪيترا آهن ۽ ڇا اهو ممڪن آهي ته روزانو سيوهڻ مان آئوٽ بيڪ ڪري دادو ضلعي جو کيرٿر ڏسي سگهجي، سو به سال جي هنن گرم ترين ڏينهن ۾!
اسان ڪمپنيءَ وارن سان هائو! هائو! ڪندا ويا هئاسين. اسانکي خبر هئي ته سندن شيڊول ناقابل عمل آهي. اسان کي پنهنجي تجربي جي آڌار تي ٽائيم ٽيبل ٺاهڻو هو. ان هوندي به اسان ڄاتو ٿي ته ٽائيم ٽيبل جبل پاڻ ڏيندو آهي. وڻيس ته اچڻ ڏي، وڻيس ته نه ڏي. وڻيس ته پنهنجن ورن وڪڙن ۾ مُنجهائي بيهاري ڇڏي يا پنڌ ايڏو سولو ڪري ڇڏي جو اسان جي سوچ کان به وڌيڪ سولو ٿي پوي.
جبل کي وڏي طاقت آهي. هندو ڏندڪٿائن ۾ هماليه جبل شِو مهاديو جون کليل جٽائون آهن جنهن ۾ هن آسمان مان تڪبر سان لهندڙ گنگا نديءَ کي اهڙيءَ طرح وڪوڙي جهلي ڇڏيو هو جو اها پاڻ ڇڏائي ڪونه سگهي هئي. آخرڪار جڏهن گنگا تڪبر ڇڏيو ۽ معافي ورتي تڏهن کيس اهو رستو ڏنو ويو، جتان اها اڄڪلهه وهي رهي آهي.
جبل اسان وٽ هڪ ڪردار آهي، جيئن ’سسئي سان سور‘ ڪردار آهي. آئون ان کي فطرت جي مرضيءَ سان تعبير ڪندو آهيان، باقي سنگت ان کي محض فطرت جو هڪ شديد رخ سمجهي ٿي. جبل کي شخصيت قرار ڏيڻ به هڪ دلچسپ فلسفو آهي.
اسان کي تجربو آهي ته هر ڀيري جڏهن جڏهن به اسان جبل ۾ گهڙيا آهيون، اسان جا پروگرام اڌ ۾ رهجي ويا آهن . ڪڏهن اڌ مان موٽي آيا آهيون، ڪڏهن واپس موٽڻ جو رستو نٿي مليو ته ڪڏهن توقع کان ابتڙ اسان مقرر منزل کان به اڳتي تائين ويا آهيون.
گاڏي ڪراچيءَ جي مصروف شاهراهه فيصل تان ٿيندي گلشن حديد ڏانهن ڊوڙڻ لڳي ته اسان مهم تي اڳواٽ تبصرو ڪرڻ لڳاسين، نئون نئون جوش هو. منهنجي ذاتي خواهش هئي ته ڪنهن ريت سيوهڻ سوير ڀرو پهچي قلندر جي درگاهه تي حاضري ڀرجي. آئون جيترا ڀيرا به سيوهڻ ويو آهيان هر ڀيري ڪا نئين حقيقت سامهون ايندي رهي آهي. هن ڀيري ڪافي مهينن کان پوءِ سيوهڻ وڃڻ جو موقعو ملي رهيو هو. سيوهڻ سنڌ جي واحد جاءِ آهي جتي تاريخ، آرڪيالاجي، جيالاجي، تصوف، درياهه، ڍنڍ، صحرا، جبل، شاهه ۽ گدا سڀ اچي گڏجن ٿا. هتي تاريخ ۽ ڪلچر جو ڏاڍو عجيب ميلاپ آهي.
”اسان کيرٿر ۾ ڇا ڪنداسين؟“ انور پڇيو.
”اسان unexplored کيرٿر explore ڪنداسين“ مون جواب ڏنو.
انگريزيءَ ۾ ڇپجندڙ ڪتاب لاءِ منهنجي ذهن ۾ اڳواٽ ئي نالو اُڀري آيو، ‘Khirthar, The Wild Beauty’ خبر ڪونه هئم ته آئون ان نالي سان اڳتي به سهمت رهندس يا نه، في الحال ته کيرٿر سان عشق ۾ اهو نالو ذهن تي حاوي هو.
ٽيم جي حوصلي جو عالم اهو هو جو مون جذباتي ٿي ڀٽائيءَ جي اڌ سِٽ اُچاري،
”جبل ماري جک ...
انور پيرزادي سِٽ کي مڪمل ڪيو،
آڏو آريجن جي!“
”يعني اسان ٿياسين آريجا ۽ جبل اسان جي آڏو جک ٿو ماري!...“
انور کلي ڏنو، مون ٻئي بيت جي پهرين سِٽ پڙهي،
”آڏو ٽڪر ٽَـر متان روهه رتيون ٿئين ...“
”تون اهو ان ڪري ٿو چوين جو جبل ڏانهن سفر اڃا هاڻي شروع ٿيو آهي. اڳتي جڏهن جبل توهان کي ٿڪائيندو تڏهن چوندو ته ...“ انور تبصرو ڪيو ۽ مون تڪڙ ۾ اهو بيت پڙهيو جنهن ڏانهن انور اشارو ڪري رهيو هو،
ڏُونگَـرَ! ڏُکويُنِ کي، دِلاسا ڏِجَنِ؛
گَھڻو پُڇِجي تِن کي، جِن وَٽان هوتَ وَڃَنِ؛
تُون ڪِئن سَندا تن، پَهَڻَ پيرَ ڏُکوئِيين؟
”پوءِ ڏُٻرا




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
منڇر گورک گاج دنيا
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون