ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پُراڻين دستارن جو سفر : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 781
عنوان پُراڻين دستارن جو سفر
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1196
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پُراڻين دستارن جو سفر جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پُراڻين دستارن جو سفر - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پُراڻين دستارن جو سفر


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

پُراڻين دستارن جو سفر
هاڻي سوال آھي ته ”قلندر جون (پَنن واريون) پراڻيون دستارون جيڪي روز بدلجن ٿيون ڪيڏانهن ٿيون وڃن؟ ڇا پراڻيون دستارون سنڀاليون وڃن ٿيون يا اهي ڪنهن هنڌ جمع ڪيون ٿيون وڃن؟“ مون سيوهڻ ۾ مختلف درگاهن تي پراڻين ۽ سُڪل دستارن جا انبار ڏٺا هئا. جڏهن مون دستار ساز نياز حسين پيرزادي کان ساڳيو سوال ڪيو ته هن چيو هو،
”اهي دستارون روز ٻين بزرگن جي درگاهن تي وڃن ٿيون، انهن جا ڏينهن ٻڌل آهن.“ يقيناً، اها ٻين بزرگن لاءِ اعزاز جي ڳالهه هئي ته هنن کي اها دستار ملي جيڪا قلندر تي رکيل هجي.
”سومر جي ڏينهن تي لٿل دستار درگاهه گلاب شاهه نوريءَ تي ويندي آهي، جنهن جي مزار درگاهه قلندر جي اوڀر طرف آمهون سامهون آهي. اڱاري ڏينهن دستار درگاهه جُمن جَتي تي ويندي آهي جيڪا بودلي بهار کان اوڀر طرف درياهه جي ڪنڌيءَ تي آهي. اربع ڏينهن دستار نهال شاهه نوريءَ ڏانهن ويندي آهي، خميس ڏينهن بگا شير ڏانهن جيڪو مسجد جي اتر ۾ آهي، هر مهيني پهرين چنڊ جي دستار به اوڏانهن وڃي ٿي. جمعي ڏينهن سيد روشن علي شاهه ڏانهن، ڇنڇر ڏينهن درگاهه ڏاڏي ابراهيم جَتي ڏانهن وڃي ٿي ۽ آچر ڏينهن ’ڪربلا‘ ۾ واقع درگاهه سيد ثابت علي شاهه ڏانهن وڃي ٿي.“
ان ترتيب ۾ ڇُٽي امراڻي ۽ بودلي سڪندر بهار جا نالا نه ڏسي مونکي حيرت لڳي. بودلي جا فقير پنهنجي مرشد لاءِ پاڻ جدا دستار ٺاهيندا آهن. البت ڇُٽي امراڻيءَ تي تِلَ واري ڏينهن تي يا وري جڏهن پُراڻي دستار زبون ٿي وڃي، تڏهن تازي دستار ٻڌي وڃي ٿي. تِل ڇا آهي؟ ڪنهن درگاهه جي عرس واري ڏينهن نغارا ۽ گهڙيال ويندا آهن جيڪي فجر جو 15-15 منٽ يا اڌ اڌ ڪلاڪ جي وقفي سان وڄندا آهن ته جيئن خبر پوي ته اڄ هن بزرگ جو عرس آهي.)
هڪ روايت اها به آهي ته ڇُٽي امراڻيءَ پاڻ فرمايو هو ته ”لٿل دستار مون ڏانهن نه موڪليو!“ ڇُٽي امراڻيءَ ايئن چيو هجي يا نه چيو هجي پر اهي لفظ انهن درگاهن جي گادي نشينن لاءِ فائديمند آهن جن تي دستارون وڃن ٿيون. ان ريت ڇُٽو امراڻي قلندر شهباز جي پيارن جي قطار کان نه رڳو ٻاهر رهجي وڃي ٿو بلڪه اهو تاثر ملي ٿو ته هن صاحب شروع کان آخر تائين قلندر جي روحاني بالادستي ۽ سيوهڻ ۾ رهائش کي قبول نه ڪيو هو.
ڇُٽي امراڻيءَ جو ڪوبه وارث نٿو ڏسجي ۽ نه ئي سيوهڻ ۾ سندس حوالي سان ڪو وڏو ميلو ملاکڙو ٿئي ٿو.
مون محسوس ڪيو ته بودلي بهار جا مريد ڪجهه ڇڊا ڇڊا آهن ۽ ڇُٽي امراڻيءَ کي سيوهڻ مان ونڊ (دنياوي طرح) ڪونه ٿو ملي. خدا ڄاڻي ته ان جو ڪارڻ ڪهڙو آهي؟ البت اها ڳالهه به شدت سان محسوس ٿئي ٿي ته قلندر شهباز جا سجاده نشين يا خلافت جا دعويدار پاڻ ۾ اختلاف رکن ٿا، هر ڪنهن پنهنجي پيري مريدي جدا ڪري ڇڏي آهي.
انهن تڪرارن سبب ماضيءَ ۾ هنن جا پاڻ ۾ ٺاهه ۽ حقن ۽ ونڊ جا طريقا به طئه ٿيل آهن. اهي ڳالهيون ڪتابن ۾ چٽيون لکيل آهن.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

پُراڻين دستارن جو سفر ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پُراڻين دستارن جو سفر
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون