ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پٺاڻ جي ڪافي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 787
عنوان پٺاڻ جي ڪافي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1298
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پٺاڻ جي ڪافي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پٺاڻ جي ڪافي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پٺاڻ جي ڪافي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

پٺاڻ جي ڪافي
نادر شاهه پٺاڻ شايد 1973 ڌاري گذاري ويو. چون ٿا ته هو جَتي ستي هو ۽ شادي ڪونه ڪئي هئائين. سندس وفات کانپوءِ سندس ڀائٽيو سندس گاديءَ تي ويٺو. هُو ديري غازي خان واري پاسي جو پٺاڻ هو. تاج صحرائي صاحب پنهنجي يادگيرين مان لکيو آهي ته ”نادر شاهه پٺاڻ هوريان هوريان پنهنجي جاءِ ٺاهي. هو پهريائين سُست سيدن (گادي نشينن) پاران سندن ذميواريون پوريون ڪندو هو. پر پوءِ پاڻ هوريان هوريان پاسيرو ٿي ويو ۽ پنهنجا ماڻهو سيدن جي حاضريءَ ۾ موڪلڻ شروع ڪيائين. هن جيئري ئي پنهنجي قبر ٺهرائي هئي جنهن ۾ سمهندو به هو.“
هاڻي هتي هڪ شاهي خانقاهي انداز جي ڪافي آهي جيڪا 1973 ڌاري وجود ۾ آئي. هتي لنگر هلي ٿو ۽ ڪافيءَ جا کوڙ سارا منتظم هتي ڏاڍي شان مان سان سينگاريل مقبرن ۾ دفن آهن. نادر شاهه جي ڪافي هاڻي سڄي پاڪستان جي پٺاڻن ۾ مشهور آهي بلڪه سنڌي ۽ پنجابي به ڄاڻن ٿا ته سيوهڻ ۾ پٺاڻ جي ڪافيءَ تي وڃبو ته بک نه مربو. نادر شاهه جي مزار به ان ڪافيءَ ۾ آهي. هُو پاڻ به درويش هو، قلندر جي درگاهه تي محبت وچان ٻهاري پيو ڏيندو هو ۽ وڏي مڻيا وارو هو.
هي لفظ ’ڪافي‘ اصل ۾ ’ڪيف‘ مان ڦُٽو آهي يعني ’خمار‘. نادر شاهه کي ته روحاني خمار هوندو پر هاڻي نشئي لوڪ ان کي نشي پتي سان منسوب ڪن ٿا. آئون نٿو چئي سگهان ته هيڏي وڏي ڪافيءَ جو عام لنگر ڪهڙي بزرگ جي اڻکٽ فيض سبب جاري آهي. مونکي هن ڪافيءَ جي فقرائي ڪونه لڳي ۽ نه ئي وري ڪو ڪافيءَ جا منتظم فقرائي يا صوفي خيالن جا لڳا. هنن ۾ پٺاڻن واري ”طالباني“ سختي موجود هئي. مون هڪ پٺاڻ کي قلندر جي سيرانديءَ کان بيهي زور زور سان قرآن شريف جي تلاوت ڪندي ۽ ٿوري ٿوري دير کان پوءِ هڪ واعظ ڪندي ٻڌو هو. هُو درگاهن تي وڃڻ کان جهلي رهيو هو ۽ ’تبليغ‘ ڪري رهيو هو. اها ٻي ڳالهه آهي ته نه ماڻهو سندس تقرير ٻُڌي رهيا هئا ۽ نه وري هو پاڻ ٿڪجي رهيو هو. هو ته بس ڳالهائيندو پئي ويو، ڪو ٻُڌي يا نه ٻڌي! اهڙا ئي ماڻهو پٺاڻ جي ڪافيءَ ۾ اچن ۽ رهن ٿا. هن ڀيري ته مون سيوھڻ ۾ ڪي افغاني به ڏٺا جيڪي قيمتي پٿر يا ٻُڙا کپائي رهيا هئا اھي بيحد چيڙاڪ ۽ ڳالهائڻ ۾ بدمزاج هئا. افغانستان ۾ طالبان حڪومت ڊهي چڪي هئي پر سندن هٺ اڃا باقي هو.
مون پٺاڻ جي ڪافيءَ ۾ اندر ڪجهه گاڏيون ڏٺيون. فقيرن جي خمار خاني ۾ گاڏيون ڇا پيون ڪن؟ آئون ان سُٽ کي سلجهائڻ جي چڪر ۾ پاڻ منجهي پيس. ڪنهن چيو ته اهي مسافرن ۽ زيارتين جون گاڏيون آهن، پر هتي مونکي 99 سيڪڙو ماڻهو پٺاڻ نظر آيا ڄڻڪ اها سيوهڻ ۾ پٺاڻن جي هڪ ڌار رياست هئي.
هيءَ ته روحاني خمار خاني جي ڳالهه آهي، خود سيوهڻ جي شهر ۽ هتان جي اوليائن جي تاريخ سيوهڻ جي گهٽين وانگر ڏاڍي ور وڪڙ آهي. محقق حضرات يا ته ساڳي گهٽيءَ ۾ وري وري پيا ڀٽڪندا يا وري ڪنهن اهڙي پيچري تي هلي پوندا جو اصل موضوع تي موٽي ڪونه سگهندا ۽ ساڳي گهٽي ڳولي ڪونه لڀندي.
سيوهڻ ۾ ڏسندي ڏسندي پٺاڻ جي ڪافي ايتري اوچي ٿي وئي جو سيوهڻ ۾ قلندر جي گنبذ جي نيل کانپوءِ ان جي اوچائي ٻئي نمبر تي اچي وئي ۽ نادر شاهه هڪ اهم درويش ٿي ويو. ٿي سگهي ٿو ته نادر شاهه پاڻ فقير يا درويش هجي پر سندس ڪافيءَ تي ڪن ٻين مفادن جو قبضو ٿي ويو آهي ۽ ڪافيءَ سان ڪي ٻيا مقصد به لاڳاپجي ويل نظر ٿا اچن.
اها هڪ شڪ جي ڳالهه آهي ته سيوهڻ ۾ روحاني ڪيف کي جسماني ڪيف جي حصول ۾ تبديل ڪرڻ واري سرگرميءَ ۾ پٺاڻ ۽ افغان واپارين جو اهم حصو آهي. ڪي ماڻهو ان راءِ جي حق ۾ ڳالهائين ٿا ته ڪي مخالفت ۾! بهرحال، اڄ تائين ايئن ڪونه ٿيو آهي ته سرڪار سڳوري ان ڪافيءَ ۾ ٿيندڙ سرگرمين جي جاچ جي همٿ ڪئي هجي. آئون بهرحال ڪوشش ڪندس ته موقعو وٺي ڪي حقيقتون معلوم ڪجن ۽ شڪ کي صحيح يا غلط ثابت ڪجي في الحال ته مون فقط ايترو ڏٺو آهي ته هيءَ ڪافي فقراءَ لڏي ۽ غريب غربي لاءِ پٽڙي دال، خشڪ ۽ ٿُلها روٽ يا سادن چانورن جي اڻڀي پلاءُ جو خوب بندوبست ڪري ٿي، اهو سلسلو سالن کان جاري آهي.
سيوهڻ ۾ ٻيون ڪافيون به آهن پر انهن جو خرچ ڪيئن ٿو هلي؟ ڪافيون هلائڻ وارا ۽ فقير چون ٿا ته، ”شهنشاهه (قلندر شهباز) پاڻ پنهنجو نظام پيو هلائي، ٻيو ڪنهن کي طاقت آهي؟“ ان جواب جي سڌي سادي معنيٰ آهي ته مڙئي قصو پيو هلي! ٻين ڪافين تي ويٺل فقير ۽ وڏا فقير نالي ۾ خوش آهن ۽ انهن وٽ لنگر جو باقاعدي سلسلو ڪونهي. سڀني جا حال پورا سارا آهن.
سيوهڻ جي سڀني ڪافين ۾ سڀ کان بهتر ڪافي اولادي مير بابا صلاح الدين واري آهي. انهن کانسواءِ پندرهين ۽ سڀ کان اهم ڪافي نادر شاهه جي آهي، جنهن کي عام طور پٺاڻ جي ڪافي ٿا چون. ان کي سخي سرور جي ڪافي به چون ٿا، ڪافيءَ جي مکيه دروازي تي ايئن ئي لکيل آهي. ’سلطان سخي سرور‘ اهو ساڳيو بزرگ آهي جنهن جي درگاهه ديري غازي خان کان اڳتي جبلن ۾ آهي. سو، هن ڪافيءَ جي شاهوڪاريءَ جو هڪ سبب اهو به آهي ته پٺاڻ/ڪابلي ۽ هزاري وارا ماڻهو نادر شاهه جا عقيدت مند آهن ۽ اهي هن ڪافيءَ کي فنڊ يا نذرانو يا مدد ڏين ٿا. هن ڪافيءَ جي عمارت ۾ 340 ڪمرا آهن جن ۾ مسافرن کي هفتو کن ترسڻ جي اجازت ملي ٿي. ڪو به ماڻهو اتي رهي لنگر کائي سگهي ٿو، اها ئي دال ۽ روٽ، ڪڏهن اڻڀو پلاءُ ته ڪڏهن ڪنهن وڏي ڏينهن تي بهتر پلاءُ. هتي راشن جون ٽرڪون اچن ٿيون ۽ عمارت ۾ اندر وڃي خالي ٿين ٿيون . اها ئي ڳالهه سيوهاڻين کي شڪائي ٿي ته آخر ٽرڪن ۾ راشن کان سواءِ ٻيو ڇا آهي ۽ چوڪي ايتري سخت ڇو آهي جو هتي ”علائقه غير“ جو تصور اچي ٿو.
ڀلي ته کڻي هن ڪافيءَ جو اصل نالو ’سخي سرور ڪافي‘ هجي، هيءَ دنيا باقي سيوهڻ کان الڳ ۽ هڪ مختلف دنيا آهي. ڪوبه ماڻهو جيئن ئي ڪافيءَ ۾ اندر داخل ٿيندو، هڪ عجيب ۽ اوپرو ماحول محسوس ڪندو. جنهن مهل آئون ان ڪافيءَ ۾ گهڙيس، ان مهل تراويحون هلي رهيون هيون. اها 6-ڊسمبر سن 2000ع جي ڳالهه آهي. سڄي جماعت ۾ سڀ نمازي پٺاڻ هئا. لنگر خاني ۾ ٻه ٽي مسافر لنگر جي دال روٽي کائڻ ۾ مصروف هئا، اهي به پٺاڻ هئا. لنگر جي ونڊ وارا مهانڊا پٺاڻڪا هئا، هڪ سنڌيءَ لنگر لاءِ هٿ وڌايو ته هن کي به روٽي ملي. روٽي اڃا جام پڪل هئي پر کائڻ وارا نظر ڪونه آيا.
پڪي، وڏي، مضبوط، ٽي چار ماڙ عمارت جا مختلف حصا هئا. ڪافي مناسب انداز ۾ ڀاڱا ورهايل هئا. هڪ پاسي قطار ۾ گهڻ ماڙ عمارت مسافر خاني طور هئي جنهن ۾ پٺاڻ مسافر ترسيل هئا. ٻڌايو ته اهو ئي ٿي ويو ته هتي هر مسافر ڪجهه ڏينهن لاءِ ڪمرو وٺي رهي سگهيو ٿي پر مون ڏٺو ته سنڌي ماڻهو پٺاڻ جي ڪافيءَ جي مسافر خاني بدران قلندر جي پڌر تي حجر




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

پٺاڻ جي ڪافي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پٺاڻ جي ڪافي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون