ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پٺاڻ جي ڪافي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 787
عنوان پٺاڻ جي ڪافي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1305
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پٺاڻ جي ڪافي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پٺاڻ جي ڪافي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پٺاڻ جي ڪافي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

ن ۾ وڃي ويٺا هئا ڇو ته ڊسمبر جي سرد مهيني ۾ کليل پڌر تي رهڻ مشڪل هو. هنن زيارتين جي رات ته جيئن تيئن گذري وڃي ٿي، اصل مسئلو رفع حاجت جو آهي. پوءِ اها خلق پرهه ڦٽيءَ مهل سيوهڻ جون گهٽيون غليظ ڪري ٿي. اها بدبوءِ ۽ گندگي سيوهڻ ميونسپل انتظاميه جي لاءِ شرم جي ڳالهه ٿئي ٿي.
ڏوهه ماڻهن جو ناهي. ماڻهو ڇا ڪن؟ انتظام نه هوندو ته پوءِ ڇا ٿيندو؟ نيٺ ايئن ئي ٿيندو. ماڻهن ۾ شهري شعور جي ڳالهه تڏهن ڪجي جڏهن گهربل سهوليتون موجود هجن، پٺاڻ جي ڪافيءَ ۾ اهڙي ڪابه ڳالهه ڪونه هئي. سڄي سيوهڻ ۾ ڪا صاف سٿري جاءِ آهي ته بس اها پٺاڻ جي ڪافي آهي. انتظام اهڙو ڄڻ دنيا ئي ڪا ٻي هجي. نه شور نه شرابو، نه پينو فقيرن جي پَٽ، نه گَپ، نه چِڪَ! ايتري صفائي ته قلندرجي درگاهه ۾ اندر به ڪونه آهي، جتي عقيدتمند هر وقت ٻهارو هٿ ۾ ڪيو ويٺا ڦيرين.
نادر شاهه جي مزار هڪ وڏي هال ۾ آهي. اتي ئي قطار ۾ ٽي چار ٻيون قبرون به آهن، سڀ هڪ جيتريون ۽ هڪ جهڙيون سينگاريل. سڀني تي ڳاڙهن کنڀن جون ڪلنگيون آهن. هن وڏي هال کي رنگين چٽساليءَ سان ايڏو ته سينگاريو ويو هو ڄڻ ڪنهن بادشاهه جو ’ديوان خاص‘ هجي. سڄي هال ۾ فقط هڪ مجاور انتظام تي بيٺل هو ۽ قطار ۾ ايندڙ زيارتين کي اشاري سان نذرانو ڏيڻ لاءِ به چوندو ٿي ويو ۽ ڪنهن ڪنهن مهل اکيون بند ڪري ايئن بيهي ٿي رهيو ڄڻ مراقبي ۾ آهي.
هتي ئي هڪ ٻيو وڏو سينگاريل هال به پٺاڻ خليفن جي خوبصورت دستاربند قبرن سان سينگاريل هو . هن هال ۾ به فقط هڪ مجاور بيٺل هو . ٻيون قبرون هڪ ورانڊي نما ڪمري ۾ هيون. ماڻهو چپ چاپ اچي دعا پڙهي نذرانو ڏيئي هليا ٿي ويا. هتي، مون ڪوبه زيارتي قبر سان چنبڙيل يا مراقبي ۾ ڪونه ڏٺو.
ٻاهر هڪ ورانڊي نما چبوتري ۾ نادر شاهه جا مريد هڪ خليفي آڏو با ادب ويٺا هئا. سيوهڻ جون سڀ درگاهون ۽ ڪافيون منهنجين اکين آڏو ڦري ويون. مون کي ڪٿي به ڪو چڱو ڊِسيپلين نظر ڪونه آيو. هر هنڌ گدلا فقير، آپي مان نڪتل منتظم ۽ زيارتي هئا. ٻيون ڪافيون غريباڻيون ۽ چلم جي دونهين سان ڪاراٺيل هيون، پر پٺاڻ جي ڪافيءَ ۾ اهڙو ڪوبه ماحول ڪونه هو.
پٺاڻ جي ڪافيءَ جي ايراضي ايتري گهڻي آهي جو حيرت وٺي وڃي ٿي. فقط ڪافيءَ جي عمارت ئي ته سڀڪجهه نه آهي، ان ’اداري‘ سيوهڻ ۾ مختلف هنڌن تي ملڪيتون خريد ڪرڻ شروع ڪيون هيون. ڪافيءَ جي اوڀر ۾ هڪ ٻيو شاهي پلاٽ ورتو ويو. اسٽيشن وٽ سبيل جي نالي ۾ هڪ ٻيو آستان قائم ڪيائون. هڪ ڪافي يا سبيل ’معصوم‘ طرف اٿن، هڪ آستانو ڍڪ بازار ويجهو ’حاجي رمضان جي مزار‘ وارو خريد ڪيائون. حاجي رمضان هاڻوڪي دور جو هڪ ڪرامتي بزرگ هو.
پٺاڻ واري ڪافيءَ جو انتظام ازخود ڪونه هلندو هوندو. هڪ سيوهاڻي نوجوان سُرٻاٽن ۾ چئي ويو، ”اسٽيشن کان ڪافيءَ تائين اندران ئي اندران ڪا سرنگ ڪڍي اٿن، جڏهن ڪافي ٺهي پئي ته بي شمار ٽرڪون مٽي ڪڍڻ جي ڪم تي لڳل هيون“. هڪ ٻئي نوجوان چيو، ”ڪافيءَ جي هيٺان ڪو وڏو خزانو آهي!.“
اسان قلندر جي درگاهه ۽ پٺاڻ جي ڪافيءَ کان ٿيندا ريسٽ هائوس پهتاسون ته بجلي اچي چڪي هئي. انور پيرزادو ڪمرن جي مالڪي ڪري چڪو هو ۽ رات جي ماني لڳڻ واري هئي.
مون ۽ سائين حاڪم علي شاهه هڪ ڪمري ۾ سامان رکيو. انور سان محمد علي قادري ساٿي ٿيو. محمد علي پلنگ ڇڏي زمين تي بسترو وڇائي ليٽي پيو. هُو زمين تي وڌيڪ خوش لڳندو آهي. سندس بستري تي ڊرائيور جمروز خان قبضو ڪيو. هن کي جدا ڪمرو مليل هو پر ان ۾ ايئرڪنڊيشنر ڪونه هو. سيوهڻ جي گرميءَ ۾ ايئرڪنڊيشنڊ جو سک بهشت کان گهٽ ڪونه هو.

ڇنڇر 29 جون 2003
آئون صبح جو سوير اٿڻ جو عادي! بخاري صاحب مون کان به اڳ اُٿيو. رات جو سمهڻ کان اڳ اسان پنهنجو اڄ جو پروگرام نئين سر مرتب ڪونه ڪري سگهيا ھئاسون. اڳ کان مقرر پروگرام مطابق اسان کي اڄ ڪائي ماٿر يا گاج ڏانهن وڃڻ کپندو هو پر پاسٽيل ڪمپنيءَ وارن انور کي ڪن مقامي ماڻهن سان رابطو ڪرڻ ۽ سُونها وٺڻ جي هدايت ڪئي هئي، جن سان ڪالهوڪي تاريخ ۾ بجليءَ جي شديد بحران سبب رابطو ڪونه ٿي سگهيو هو. انور کي جبل ۾ پنڌ لاءِ ڪو چڱو جاگر به ڏسڻو هو، ممڪن آهي ته سيوهڻ جي وڏي بازار مان ڪجهه ملي پوي!
اسان جو ساجهر اُٿي تيار ٿيڻ هروڀرو سجايو ڪونه ٿيو. اسان سيوهڻ کان ٻاهر نڪري نه سگهياسين. اهو ڏينهن سيوهڻ گهمڻ، پراڻا مشاهدا نوان ڪرڻ ۽ وڌيڪ مواد سهيڙڻ ۾ گذارڻو پيو. سيوهڻ ۾ اڄ سڄو ڏينهن بجليءَ ساٿ ڏنو پر اسان جي ڀاڳ ۾ اها ئي گرمي ۽ ڌوڙ! شهرجي گهٽين ۾ جو رلندا پئي وتياسين، بقول انور، ”اهو اسان جي اعمالن جو بدلو هو!“
شام جا سوا ڇهه ٿيا ته سيوهڻ ۾ بارش شروع ٿي وئي. ڪا گهڻي ڪونه پئي پر جيڪا پئي، خوب پئي. سيوهڻ جي سخت تپيل ماحول ۾ هيءَ هڪ تبديلي هئي پر ان سان ماحول ۾ ڪو خاص اثر ڪونه پيو. مون ساڍي ڇهين لڳي ڌاري ايئرڪنڊيشنڊ ڪمري ۾ ويهي گرميءَ جو درجو ڏٺو، اهو ان حال ۾ به 29 ڊگريون هو. ٻاهر جو گرمي پد 38 ڊگريون هو. مينهن سان گڏ هوا اولهه کان لڳي هئي ۽ تمام تيز هئي. ڪجهه دير لاءِ ته اسان پريشان ٿي وياسين ته متان اسان جو سڀاڻڪو پروگرام خراب نه ٿي وڃي.
پاسٽيل جي ڏنل پروگرام موجب اسان کي اڄوڪي تاريخ ۾ دادو وڃڻو هو، جتي رات گذاري سڀاڻي گاج ڏانهن سفر ڪرڻو هو. عبدالحميد بليدي سيوهڻ ۾ ملڪ اسد سڪندر جو رابطو هو. پاسٽيل وارن پنهنجي پَـرَ ۾ اسان کي سيڪيورٽي ڏيڻ لاءِ اهو رستو ڪڍي ڏنو هو پر اسان کي تحفظ کان وڌيڪ سونهين جي ضرورت هئي. سونهون ڪير به ٿئي ۽ ڪير به ڏئي! اسان کي ڪهڙو اعتراض؟ هٿئون چڱو! بس سونهين جو بُردبار ۽ خوش مزاج هئڻ ضروري ھو.
نئه گاج ڏکيو علائقو آهي. اسان 1992ع ۾ گاج ڏانهن وڃڻ جي ڪوشش ڪئي هئي پر جوهيءَ کان اڳتي وڃي نه سگهياسين ڇو ته ڌاڙيلن جو راڄ هو ۽ گاج ڌاڙيلن جي وڏي پناهه گاهه هئي. اُن ڀيري پوليس ته ٺهيو مقامي سردارن به ذمو کڻڻ کان انڪار ڪري ڇڏيو هو. سردار به ڪو هڪ ته ڪونه هو. ڪي شاهاڻي ته ڪي چانڊيا! سڀ چون، ”سائين ماڻهن ۾ شناس ڪونه رهي آهي ... هلو ته ڀلي هلو! پهرين اسان گولي کائينداسين پوءِ جيڪي ٿيو ... اسان تي ميار ڪونه هوندي!“ پوليس وارن چيو هو، ”اسان حاضر آهيون پر ڌاڙيل اسانکي ڏسي ويتر ڇتا ٿي پوندا ... وڌيڪ توهانجي مرضي!“
ٻئي ڀيري آئون 94-1993 ڌاري هفتو کن جوهيءَ ۾ رهيو هئس جو گاجو ڪنڀر جي آويءَ تي مون اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو


پٺاڻ جي ڪافي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پٺاڻ جي ڪافي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون