ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڄامشورو المنظر تي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 904
عنوان ڄامشورو المنظر تي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1240
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڄامشورو المنظر تي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڄامشورو المنظر تي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڄامشورو المنظر تي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ڄامشورو المنظر تي
ڄامشوري وٽ پهتاسون ته پاڻ جهلي نه سگهياسون. کيرٿر مهم جي پهرين مرحلي جي پڄاڻيءَ تي المنظر تي پلو کائڻ جو خيال تمام وڻندڙ هو. درياهه ۾ ڪجهه پاڻي هو، پر ايترو به نه جو ماڻهو نظارو ڏسڻ لاءِ اچي ڳاهٽ ڪن.
”سائين اسان درياهه کي خواجه (خضر) چوندا آهيون.. هي جيئرو ولي آهي نه !“ المنظر تي بچل ملاح چئي رهيو هو ”آئون ڳوٺ رائلو مياڻ جو آهيان، اهي سامهون جيڪي وڻ ٿا ڏسو نه! اهو اهو آهي رائلو مياڻ ... بئراج پوڻ کان پوءِ اهو ڳوٺ ڦٽو ته پوءِ هن بند کان اچي ويٺا آهيون.
”هتي اڳي جهر جهنگ هو، مرون کائيندا هئا. هن جڳهه تي ... بئراج ڪو نه هو، اسان جا وڏا مڇي مارڻ ويندا هئا. ڪناري کان پري ان خيال سان نه ويندا هئا ته متان چراخ (هاتار) کائي نه وڃي!“ بچل ملاح چيو هي ڪافي جهونو مڙس هو.
”ها سائين! اسان پاڻ اکين سان ڏٺا، ڏائڻيون به هونديون هيون، اسان کي وڏن ڏيکاريون!“ بچل ڏائڻين جي ڳالهه ڪئي ته اسان جي دلچسپي اڃا به وڌي وئي.
”ڏائڻ ڪيئن هوندي آهي؟“
”اسان جا وڏا چوندا هئا ته اسان جو بابو هڪ ڏائڻ کي وٺي آيو، اها گهڻو پڙهيل لکيل عورت هوندي آهي. ان جو دماغ اهڙو خراب ٿي ويندو آهي جو اها ماڻهوءَ جو هيانءَ ڪڍي کائيندي آهي. ان جي چوٽيءَ ۾ هڪڙو تعويذ ٻڌل هوندو آهي، پر جيڪڏهن هن کان تعويذ هليو وڃي ته پوءِ هن ۾ ڪا جرئت (طاقت) نه رهندي آهي ... پوءِ اسان جو هڪ وڏو ان کي وٺي آيو ۽ ڏاڍي مار ڪڍيائينس، تعويذ کوليائينس ۽ پوءِ موڪل ڏيئي ڇڏيائينس. پوءِ ٻڌايائين ته آئون فلاڻي جي ڌيءَ آهيان، ماڻهو آهيان، پوءِ بابي ڇڏي ڏني هئي!“ جهوني ڳالهه ڪئي. سندس پيءَ پڪ سان ٻي شادي ڪئي هوندي، ۽ مائٽن ان مائيءَ کي ’ڏائڻ‘ قرار ڏئي وڏي ويڌن ڪري کيس گهر مان ڪڍيو هوندو.!
”جڏهن هي بئراج پيو ان وقت آئون 45 سالن جو هوندس، هن وقت پنجانوي يا سئو کي پهتو آهيان... بچل اندازي سان پنهنجي عمر ٻڌائي.
”ته پوءِ، جڏهن بئراج وڌائون پئي، توهان تي ڪمايو به هوندو!“
”ها سائين! جڏهن بئراج مڪمل ٿيڻ وارو هو ۽ هي لائين هتان کڄي آئي هئي، هتي جهنگ وڍجي ويا هئا. هي پهريون پائو آهي هڪڙو انگريز آيو جنهن جو نالو غلام محمد هو. ٽنگ کان لنگڙو هو، ان کي ميم صاحب هوندي هئي. هن منهنجي پيءُ کي چيو ته هن عورت کي تلاءَ ۾ ترڻ سيکار! پوءِ بابي ڇا ڪيو جو ڪدو (تنبا) ٿيندا آهن ترڻ جا، اهي به ٻڌائين نوڙيءَ ۾ ۽ ان مائيءَ کي پيٽ هيٺان ڏنائين. پوءِ بابو ان سان مائيءَ کي ٽريننگ ڏيندو هو!“ بچل ملاح جي ڳالهه ۾ ڪو رولو ضرور هو. غلام محمد انگريز ڪيئن ٿيو ۽ غلام محمد جي ”ميم“ صاحب ڄامشوري ۾ ترڻ پئي سکيو! خير!
”هتان جيڪو پاڻي پڇڙيءَ لاءِ نڪري ٿو، اهو اڳ ۾ گهڻو هو يا هاڻي گهڻو ٿو اچي؟“ انور پڇيو.
”هاڻي پاڻيءَ جي آمدني ڪونهي (پاڻي ڪو نه ٿو اچي)، اڳي پاڻي تيز هيٺ لهندو هو ته پلو به زور ڏيئي مٿي چڙهندو هو. هاڻي پاڻيءَ کي چاٻين ۾ بند ڪري ڇڏيو اٿن. هاڻي جيڪو هيڏانهن پاڻي ٿا ڇڏين، اهو بيڪار ۽ خارج پاڻي آهي. ٻيو پاڻي واهن تي رکيو اٿن. کيتيون ٻاڙيون ان تي ٿين، جيڪڏهن انهن کي پاڻي نه ڏين ته هو ڪيڏانهن وڃن!؟“، جهوني ملاح کي پنهنجن هاري ڀائرن جي روزگار جو به فڪر هو.
”جڏهن بئراج پيو. ان کان اڳ وڏو ڀن ورائين ته ان ۾ چاليهه پنجاهه ويهه ٽيهه هزار پلو اچي ويندو هو ... پلو کڻڻ وارا به حيدرآباد جا واپاري هوندا هئا. اهي وڌ ۾ وڌ هزار رپيا يا پنج سئو ۾ اهو کڻندا هئا... پوءِ (پلي جي) واڍيءَ وارن کي لوڻ ڪونه ملندو هو ... (ايترو لوڻ کپندو هو جو بازار ۾ لوڻ کٽي پوندو هو، پوءِ آنيار پلي کي رڳو چهڪ ڏيئي ڇڏيندا هئا ... ايڏو پلو ٿيندو هو ... کائڻ وٺڻ وارو ڪو به نه ... پوءِ وري مهاجر ڀائر کائڻ تي هريا ... اڳي چوندا هئا ته ”ڪانٽا هئه!“... جڏهن هريا ته درياهه به گهٽ ٿيندو ويو. برڪت نڪرندي وئي. هاڻي اهو پلو جيڪو رپئي ۾ 16 پلا ڏيندا هئاسون سو هاڻي هڪ پلو چار سئو پنج سئو رپين ۾ آهي ... ان زماني ۾ اسان کي ڏيڍ رپيو ڏهاڙي ملندي هئي. بابا جمعدار هو تنهن کي ٻه رپيا ملندي هئي ... پوءِ هلي هلي آخر ۾ اسان جو سٺ رپيا مهينو ٿي ويو جنهن ۾ خوش گذاريندا هئاسون. ڪپڙو لٽو، مرڻي پرڻي ...
... هاڻي چار، پنج، ڇهه هزار پگهار آهي ته به ڪجهه ئي ڪونهي ... ڇو ته شڪر ناهي. عبابت (عبادت) گهٽ ٿا ڪريون. گلا گيبت گهڻي ٿا ڪريون ... اڳي جا ماڻهو سچا هوندا هئا. ۽ هاڻي سچائي ڪانهي!“ بچل ملاح ڄامشوري وٽ زندگيءَ جي حال جو احوال ڏنو ۽ ماضي ۽ حال جي ڀيٽ ڏاڍي سادگيءَ سان ڪري ويو.
”هتي، هاڻي پلو ڪو نه ٿو مري ڇا؟ “انور پڇيو.
”ڪو قسمتي! ننڍڙو ٻچو آهي پر وڏو قسمتي اچي، ڪجهه مري ويو، ڪجهه پوئتي هٽي ويو. جتي وڏا وڏا ڪنڀ هوندا، اتي پاڻي ڏسندو ته هوندو نه ته بس! ۽ جڏهن وهڪرو لڳندو تڏهن چڙهندو، ميرو پاڻي ايندو ته پلو به ايندو.“ ملاح چيو.
ڪچهري اڃا جاري هئي ته هڪ ملاح ٻار جيڪو ڄامشوري جي بند تي لڳل لوهي ڪٽهڙي تي راند ڪري رهيو هو، جا هٿ ڇڏائجي ويا ۽ وڃي ڌُو ڪيائين. ڏاڍا ڌڪ لڳس. ٻانهن لڙڪي پيس. ايمرجنسي جي جهڙي حالت ٿي پئي.
”اڙي ڇورا ڪنهن جو پٽ آهين؟ کڻوس! ٻانهن کي پٽي ٻڌوس!“ بچل بيچين ٿي ويو. سندس عمر ايتري هئي جو اهو ٻار پڪ ئي پڪ سندس پڙ پوٽو يا تڙ پوٽو هوندو.
ملاحن جي زندگي ۾ اهڙا واقعا پيا ٿين. ڪنڌيءَ تي ڪُڏي، اڄ نه ٻڏي سُڀان ٻڏي!“ ڇوڪر کي اسپتال نيو ويو. جلد ئي هر ڪو پنهنجي ڪرت سان لڳي ويو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڄامشورو المنظر تي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڄامشورو المنظر تي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون