ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڄموري ڏانهن: : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 978
عنوان ڄموري ڏانهن:
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1151
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڄموري ڏانهن: جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڄموري ڏانهن: - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڄموري ڏانهن:


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ڄموري ڏانهن:
ڄمورو به کيرٿر جي پاڙ ۾، پر ان جي الهندي پاسي آهي. ڄموري لاءِ سنڌ وڃڻ جي واٽ کاول لڪ جي آمهون سامهون آهي. ڄموري طرف ڪجهه قديم آثارن جو ڏس هو. انڪري اسان لوئي (لوهي) لڪ کان جيپ ذريعي اوڏانهن وڃڻ جو فيصلو ڪيو. بلوچستان جي هن سفر ۾ هميشه وانگر واهي پانڌيءَ جي دوستن وڏو ساٿ ڏنو. هن ڀيري به ڊاڪٽر زبير پنهور، اڪبر لاشاري، مصطفيٰ لغاري، ذوالفقار برهماڻي. عباس جنگواڻي ۽ حاڪم خان لغاري سفر جا ساٿي هئا. اسان ڄموري لاءِ ٽنڊي رحيم کان نئه انگئي واري واٽ ورتي. نئه انگئيءَ مان هشت ديهه لڪ وٽان کيرٿر ٽپي، ڏيراچ ۽ ڪتراچ کان لوهِي ۽ اتان اڳتي مُسفري لڪ، ٽپي حب ڳوٺ کان ٿيندا گورک جي اولهه واري پاڙ ڏانهن آياسين، مُسفري لڪ، (مسافري لڪ) تي اهو نالو ان ڪري پيو آهي جو اتر کان لوهي ڏانهن ايندڙ ويندڙ مسافرن کي اهو رستو پار ڪرڻو پوي ٿو، هي لڪ به کيرٿر ۾ آهي. هشت ديهه لڪ جي اولهه ۾ ڏيراچ ۽ ڪتراچ کيرٿر جا دلچسپ جاگرافيائي ماڳ آهن. هتي کيرٿر جي برساتن جو پاڻي تمام وڏين ايراضين ۾ جمع ٿئي ٿو. شايد اهو ئي سبب آهي جنهن تان علائقي جو نالو ’لوهي‘ يا ’لوئي‘ پيو آهي. هن لفظ بابت ڊاڪٽر بلوچ جامع سنڌي لغات ۾ هن ريت معنيٰ ڏني آهي: ”لوهِي جمع لوهِيُون : جبل تي پٿرن جو قدرتي حوض. لوئِي جمع لوئِيون: نئن جي پيٽ ۾ سخت پٿرائين سطح ۾ کڏ، جا برسات جي وقت ۾ پاڻيءَ سان ڀرجي ، تَراڙُ، پٿر جو ڇِتر، وَٽُ. ويڪرو پٿر.“ هيءَ علائقو سچ پچ ايئن ئي آهي. جڏهن ڏِيراچ واري سوين ايڪڙ وسيع اونهي جهولي ڀربي آهي ته اها منڇر وانگر وسيع ٿي پوندي آهي، جنهن ۾ بيٺل پاڻي ماڻهوءَ کان تار هوندو آهي. ڏيراچ واري لوهي چئني پاسن کان بند آهي، ان ڪري اهو پاڻي برساتن کان پوءِ به اٺ نَوَ مهينا موجو هوندو آهي. جڏهن هيءَ عارضي ڍنڍ خالي ٿيندي آهي تڏهن ماڻهو اتي ڪڻڪون ۽ ٻيا فصل پوکيندا آهن. ڪتراچ واري لوهي ٽن پاسن کان بند آهي البت هڪ پاسي کان نيڪال اٿس، انڪري ان جو پاڻي ٻن ٽن ڏينهن ۾ نيڪال ٿي ويندو آهي. ٻنهي لوهين ۾ خوب فصل ٿئي ٿو. پڪ سان انهن لوهين سبب ئي علائقي تي”لوهي“ نالو پيو آهي، علائقو هونئن به ڪافي زرخيز آهي. هتان جي ڪڻڪ لاجواب چئي وڃي ٿي. جر ۾ پاڻي آهي انڪري ماڻهو ٽيوب ويلن جي ذريعي پاڻي ڪڍي فصل ڪن ٿا. لوهي (کيرٿر جو الهندو پاسو) خاڪي سنگ مرمر سان ما لا مال آهي، اهو پٿر اڄڪلهه صنعتي پئماني تي ڪڍيو وڃي ٿو ۽ ڪراچيءَ جي مارڪيٽ ۾ وڪامجي ٿو. ڄموري ڏانهن ويندي اسان هڪ رات حب ڳوٺ ۾ پئي. واپسيءَ ۾ هڪ رات اسان کي لوهيءَ ۾ پئي جيڪا اسان غلام نبي جماليءَ جي اوطاق ۾ گذاري.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڄموري ڏانهن: ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڄموري ڏانهن:
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون