ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو: : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 967
عنوان چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1396
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو: جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو: - مان نڪتل ٻيون شاخون-

چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ن ماڳ تي ڍڳي، شينهن يا گهوڙي جي اڪر به غير موجود آهي. جيڪا اسان کي منڇر کان اولهه وارن جبلن ۾ جام نظر اچي ٿي.
ڦَتن جهڏي ۾ اُڪيريل خاص نشانن ۾ سرهه به آهي ، جيڪي اسان کي ڏلهه ۾ به نظر آيا. البت هتي جي هڪ خاص ڳالهه اُٺ جي اڪر آهي، جيڪا خبر نه آهي ته ڏلهه ۾ ڇو نه آهي. اٺ جي اڪر هن علائقي ۾ اوپري نه آهي، بلڪ عين مقامي اهميت موجب آهي. هتي سڀ کان اهم اڪر ڪجهه اسٽوپائن جي آهي جيڪي ڪافي ڊٺل ڊٺل آهن.
سج لٿو پئي ويو، اسان کي اونداهي ٿيڻ کان اڳ ڳوٺ حسناڻي گبول پهچڻو هو. اونداهي جبل ۾ وک کڻڻ مشڪل هوندي آهي. اسان کي اڃا به ٽي ڪلو ميٽر ڏکڻ طرف وڃڻو هو. واٽ ۾ ئي اونداهي لهي پئي . اسان تارن جي روشنيءَ ۾ ٿيڙ ٿاٻا کائيندا وڃي اهڙي جاءَ تي پياسين جتي پٿرائين پٽ تي ڪي ڇڳل تڏيون وڇايل هيون. ڪجهه پرڀرو ڪي همراهه ٽولي ٺاهي ڪچهريءَ ۾ مصروف هئا. حسناڻين وٽ بٰڊي جبل تان ڪي سهتاڻي (شهڪاڻي) مهمان لٿل هئا. اڄ ٽپهريءَ جو پهتا هئا ۽ سڀاڻي اڳتي کيرٿر طرف وڃڻا هئا.
اسان ٿڪ کان چُور هئاسون. حال احوال جي رسم غلام محمد نوحاڻيءَ پوري ڪئي. اسان پاڻي ڍڪ پيتو ۽ خاموشيءَ سان تڏيءَ تي ليٽي پياسين. ڪلاڪ ڏيڍ کان پوءِ سامت ۾ آياسين ته هڪ حسناڻي گبول ويجهو آيو، ”اچي هي چانهه پي! ماني کائون ته پوءِ ڪچهري ٿا ڪريون!“ همراهه جي نيت ٺيڪ نه هئي. ٿوري دير اڳ پاڻ ۾ سرٻاٽن پئي ڳالهايائون، ”دوائون به اٿن، هفتو ڪڍي ويندا، ڪمزور مريض آهن ... خبر ڪيترا ملن؟“
موٽيو مري ۽ غلام محمد نوحاڻي گڏ نه هجن ها ته اسان سچ پچ تڪليف ۾ اچي وڃون ها. موٽيي کي خبر هئي ته هي ماڻهو لاوارث نه آهن. غلام محمد کي به خبر هئي ته هي ماڻهو سردار محمد خان ۽ حاڪم خان نوحاڻي ءَ جا مهمان آهن. پر گبولن کي ڳالهه دير سان سمجهه ۾ آئي. همراهه مون کان پچيو، ”گهڻا پئسا اٿئي؟“ مون اونداهيءَ ۾ سندس منهن ۾ ڏسڻ جي ڪوشش ڪئي. ”گهڻا پئسا ملي ويندا؟“ هن وري پڇيو، ”پوئتي ڪير اٿئي؟“
”پوئتي پوڙهيون آهن، اسان کي گهر مان ڪڍي ڇڏيو اٿن تڏهن ته هتي پيا رُلون ... پئسا گهري ڏسجانءِ پر مون کي اميد ڪونهي ته اسان کي ڇڏائينديون ... هٿئون چونديون اتي چڱا آهن ... پر جيڪڏهن پئسا ملنئه ته اڌو اڌ ڪجانءِ!“ مون کيس چيو.
”ڀلا ڪنهن گبول کي سڃاڻين؟“ هن منهنجيون واسطيداريون سمجهڻ جي ڪوشش ڪئي.
”هائو! سردار نبيل گبول شهر ۾ اسان کي ويجهو رهي ٿو، هِتي ٽِڪي بارڻ ۾ سندس ڳوٺ به آيا آهيون.“ مون چيو.
”ڪو ٻيو؟“ هن وري پڇيو.
” يار وڏا ماڻهو وڏن ماڻهن کي سڃاڻيندا، ڪِي تو مون جهڙي کي سڃاڻيندا!؟“ غلام محمد نوحاڻيءَ ڇڙٻ ڏنس ته پوءِ عجيب نموني کِلي ماٺ ٿي ويو. هاڻي هو ڳالهه سمجهي ويو هو ته هي ءَ ڳالهه ڳچيءَ ۾ پئجي ويندي.
پوءِ ٻوڙ ماني آئي. کائي پي اسان اهلي پياسين. تارن ڀريو آسمان چوڌاري جبلن تي ايئن ٿي لڳو ڄڻ ڪنهن وسيع ڪاري پوتيءَ تي ٽِڪون ٽاڪيل هجن.
ٿوري دير کان پوءِ گبول ويجهو آيو. هاڻي سندس لهجو مختلف هو، ”اسان جو هڪ ڇوڪرو هتي فنڪار آهي، ڳائي ٿو، ٿورو محفل ڪنداسين، مڙئي جبل ۾ جيڪي اسانجا حال!“
نوجوان جا هٿڙا فنڪاريءَ سان رباب تي هليا، آواز به ٺاهوڪو هئس. بلوچيءَ ۾ ڪا عشقيه شاعري هئي . مون کي ٻيو ته ڪجهه به سمجهه ۾ نه آيو پر هو دل سان ڳائي رهيو هو. سندس درديلو آواز ورلاپ ڪري رهيو هو ته هي يار عشق جو کاڌل آهي. نوجوان اڌ ڪلاڪ کن ڳائيندو رهيو ۽ اسان جون ٿڪل اکيون ٻوٽجي ويون.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو: ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون