ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 965
عنوان چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1166
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري - مان نڪتل ٻيون شاخون-

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
هاڻي اسان ڀِت جبل تي لاسمو ڪئمپ کان ڏکڻ طرف وڃي رهيا هئاسون. اولهه پاسي کيرٿر ڪَر کنيو بيٺو هو، ۽ اوڀر ۾ ڪجهه پرڀرو بڊو ڌرتيءَ ۾ پاڙون کپايو کيرٿر ڏانهن ڏسي رهيو هو، جيڪو ڏکڻ ۾ ڪرچات وٽ ان سان ملي هڪ ٿي ويو هو. اهڙي طرح هي علائقو کيرٿر ۽ بڊي جي وچ واري بند وادي دنيا جو هڪ خاموش ۽ الڳ ٿلڳ گوشو بڻجي ويو آهي. جنهن ماڻهوءَ کي ٻئي پار بارڻ ماٿريءَ ڏانهن وڃڻو آهي سو يا ته اڍائي ٽي هزار فٽن جا اڀا ۽ ڪَرڙا جبل پيرين پيادو ٽپي پار پوي، يا وري نئنگ ۽ جهانگارن کان ڦيرو کائي ڦيش واٽ وٺي ڪرچات پهچي.
ڪئمپ وٽان مون اولهه ڏانهن نهاريو، سامهون ٽي اهم ماڳ بيٺا هئا. لاهوتين واري چنگڻ چوٽيءَ جي گولائيءَ کان هڪدم پوءِ ڏکڻ ۾ ’ڌنار جي ڍوريءَ‘ جو لنگهه هو، جنهن ۾ ’نُور واهِي‘ ڪنڀ آهي. نور واهي ڪنڀ لاهوتين کي ان مهل رستي ۾ ايندو آهي، جڏهن هو ڀت جبل ٽپي ٻئي ڀر کيرٿر جي پاڙ ۾ لهندا آهن. اتي ڪنڀ ۾ اڪثر پاڻي هوندو آهي، جيڪو لاهوتي پاڻ سان بوتلن ۽ کَلين ۾ ڀري کڻندا آهن. ان کان اڳتي پاڻي بلوچستان جي حدن ۾ شاهه جا کوهه (بهلول ديوانه ويجهو) وٽ آهي. وچ ۾ لاهو تين کي چُنگڻ جي موتمار چوٽي پوي ٿي. چُنگڻ چوٽيءَ کان ٿورو اتر ۾ ’گڏهڙو‘ لڪ آهي، جتان هاڻي ڪمپنيءَ وارن جيپ جوڳو رستو ڪڍيو آهي، لڳ ڀڳ اهو ئي رستو لاهوتين جو آهي. ممڪن آهي ته تيل ڪمپنيءَ وارا جلد ئي هن رستي کي بهتر بنائي وڃن. تيل ڪمپنيءَ وارا سنڌ جي جبلن ۾ ايڏي تيزيءَ سان رستا ڪڍي رهيا آهن ڄڻ نانگ ليڪو ڇڏيندو ٿو وڃي. انهن جا بلڊوزر جبلن کي ايئن ڪوريندا ٿا وڃن ڄڻ ڪو ٽريڪٽر ڪچي مٽيءَ تان ڀنجو سوريندو هجي! ڪم ڪرڻ تي اچن ته ايترو تڪڙو ڪري ويندا جو هڪ هفتي اندر اتي وڏا وڏا ڊمپر پيا ڊوڙندا نظر ايندا. هر ڪو پنهنجي مفاد ۾ ٿو ڪري. ڪنهن غير لاءِ ٻيو ڇو ڪندو؟
”نور واهي جيئن ئي ڀت جبل جي اوٽ مان ٻاهر نڪري ٿي، اسان ان کي ’ڌنار جو ڍورو‘ چئون ٿا“ موٽيي مريءَ چيو جيڪو اتي ئي کيرٿر جبل جي پاڙ ۾ ڄائو آهي ۽ هاڻي اڌڙوٽ عمر جو آهي. هن ڌنار جي ڍوري کان ڏکڻ ۾ جبل جي اڀي چوٽي ءَ ڏانهن اشارو ڪري چيو، ” ۽ اها اٿئي گابار جي گُري! ... اتان همراهه ڊٺو هو ... روز ڦيش وڇائي ڇيلا هڪلي ڪيريندو هو ۽ پوءِ کائيندا هئا ... ان ڏينهن ڇيلا ڦِيش ٽپي ويا، هيٺ نه ڪريا ته هي پاڻ ڦيش تي پير رکي پيو ڏسي (ته ڦيش ڇو نه تِرڪيو؟) ته ڌُو وڃي هيٺ ڪيائين!“ موٽيي به ساڳي ڳالهه ورجائي. گابار جي گُري سچ پچ ته هڪ تمام اوچي اڀڪپري آهي، جيڪو ڪريو، سو ڪونه بچندو! مون ڏٺو ته گريءَ جو رخ اتر طرف آهي، ان جي پاڙ ۾ سڄو سال سڄو ڏينهن ڇانوَ رهي ٿي. يعني، جڏهن کان هي جبل ٺهيو آهي، هتي ان گوشي ۾ ڪڏهن به سڌي اُس نه پئي آهي. خزاني جا کوجي ان ئي جبل جي پاڙ ۾ ڪنهن هنڌ محمد بن قاسم سان منسوب خزانو ڳوليندا آهن.
ان جبل جي پاڙ ۾ ڪو ٻيو خزانو هجي يا نه هجي، تيل ڪمپنيءَ وارا ته گئس ۽ تيل جي دولت خوب ڪڍي رهيا آهن. سندن عالشان تنصيبون ڏسي مون کي سچ پچ ڏاڍي حيرت ٿي. واقعي! تيل محمد بن قاسم جي سون کان تمام گهڻو قيمتي آهي.
جيپ ڪئمپ کان ڇهه ڪلوميٽر کن اڳتي مس وئي هوندي ته اوچتو ڳوٺ نِڻاڻي ويجهو هڪ ٽائر پنڪچر ٿي پيو. اسان لهي پياسين، ممتاز ٽائر مٽايو، پر اسپيئر ٽائر جي هوا به نڪتل هئي. اسان منجهي پياسين ڇو ته هاڻي نه اڳتي وڃڻ ممڪن هو ۽ نه وري پوئتي موٽڻ! شايد جبل اڳتي وڃڻ جي اجازت نه ٿي ڏني! مرضيءَ جو مالڪ آهي.
”نه! هيءَ آزمائش آهي، اسان کي جيپ تي چڙهي شوق پورا نه ڪرڻ گهرجن، ڪجهه پنڌ به ڪجي!“ مون دل ۾ سوچيو. اڳتي پنڌ تمام گهڻو هو، اسان جي ڪمزور جسمن جي طاقت کان وڏو! ٻيو ته هڪ آئون اڪيلو ڪونه هئس، بخاري صاحب به ته گڏ هو، جنهن جي عمر مون کان ڪافي وڌيڪ آهي. آئون بخاري صاحب لاءِ سخت پنڌ جي صلاح ڪيئن ٿي ڏيئي سگهيس!
جيڪڏهن نئنگ ماٿريءَ کي سمجهڻو هجي ته ذهن ۾ هڪ سولو نقشو ٺاهي سگهجي ٿو. نئنگ ماٿريءَ کي هڪ طرف ( اولهه ۾ ) کيرٿر ۽ ڀِت جبل آهن، اوڀر ۾ بڊو ۽ ان جون لُنڊيون آهن. ٻنهي جي وچ وارو اڀريل علائقو ’ٻُورو‘ سڏبو آهي. ٻُورو معني اڇين پٿرين واريون ٽڪريون يا پوٺو. اهو ٻُورو ٻن ماٿرين ڪانڌي ۽ دُهل کي جدا ڪري ٿو، ڄڻڪ ٻنو هجي. نئه ڪانڌي اولهه ۾ ڀت جبل کي ويجهي ۽ متوازي آهي، اها کيرٿر تان لهي ٿي. نئه دُهل اوڀر طرف بڊي جبل کي متوازي آهي، اها بڊي تان لهي ٿي. جيڪڏهن نئنگ ڍوري کي اتر ۽ ڏکڻ ۾ اڌو اڌ ورهائجي ته اتر وارو پاسو نِگهاول آهي، ۽ ڏکڻ وارو گوزباني. ڪانڌي واهيءَ جو دُن ۽ دهل ڍورو گوزبانيءَ کان به گهڻو ڏکڻ ۾ آهن. اسان کي هن اوجهڙ ۾ ڪا به مدد ملڻ جو امڪان ڪونه هو.، نيٺ به هي ڪو وهندڙ رستو ته ڪونه هو!
”توهان اڳتي واٽ سان پنڌ هلندا وڃو، اڳتي ٻيا آثار پيا ڏسجن! اسان ڪئمپ تان پنچر هڻائي ٿا اچون!“ نثار ۽ ممتاز صلاح ڏني. اسان ڏکڻ ڏانهن پنڌ پياسين ۽ هو اتر ڏانهن روانا ٿيا. موٽيو مري ۽ غلام محمد نوحاڻي اسان سان هئي، انڪري نثار کي ڳڻتي ڪونه هئي.
”هي ڪهڙو ٻوٽو آهي؟ ننڍڙا اڇا گل ڇُڳا ڪري بيٺا آهن ۽ سڄو ٻوٽو جهنجهي ڇڏيو اٿائون.“ مون موٽيي کان پڇيو ۽ ٻوٽي جو فوٽو ڇڪيو.
”اسان ان کي ’ڍيلڪو‘ چوندا آهيون، ڪنڊا ننڍا ۽ نرم ٿيندا اٿس، ٻڪريءَ کانسواءِ ٻيو ڪو به ڪونه کائي! زهر جهڙو ڪؤڙو ٿئي ٿو. جيڪڏهن ڪو جانور مئل ڦَر ڪڍي ۽ رت ۽ ڄَر نه ڪڍي ته اهو ٻوٽو ڪاڙهي پيئاريندا آهيون ته ڄَر ڪڍي ڇڏيندو آهي.“ موٽيي وراڻيو.
جيتوڻيڪ هي مارچ 2009 جا ابتدائي ڏينهن هئا، جبل جو پنڌ سڻائو ڪونه ٿو ٿئي، خاص ڪري اسان شهري ماڻهن لاءِ! اڍائي ڪلوميٽر پري ڏکڻ ۾ پٿرن جو هڪ ڍِڳ تجويز ڪري رهيو هو ته اهو ڪو ماڳ آهي، سج ڪاپار تي چڙهي آيو هو ۽ تپش اسان کي هلڻ ڪونه ٿي ڏنو. شاباس هئي ممتاز برهماڻي ۽ نثار خاصخيليءَ کي جن جيپ جا ٽائر پٿرن تي هٿن سان پئي ڊوڙايا يا وري ڪنهن مهل انهن کي ڪلهن تي کڻي ٿي ويا. هُو اتر ڏانهن پئي ويا ۽ اسان ڏکڻ طرف ڪجهه ڪلوميٽر نڪري وياسين.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون