ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڌڌڙ ۾ پير : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1134
عنوان ڌڌڙ ۾ پير
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1251
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڌڌڙ ۾ پير جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڌڌڙ ۾ پير - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڌڌڙ ۾ پير


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

26 نومبر 1995ع
ڌڌڙ ۾ پير

جيڪي ماڻهو پنهنجن تجربن مان نه سکن، اهن کي ڇا چئجي؟ ڪالهه ملي يڪجهتي ڪائونسل جي پليٽ فارم تان ملڪ جي اڪٿر اهم مذهبي تنظيمن اهو اعلان ڪري ته ”اسان 1977ع واري تاريخ ورجائينداسين“ حيران ڪو نه ڪيو آهي. 1977ع ۾ ڇا ٿيو هو؟ هڪ چونڊيل حڪومت ۽ پارليامينٽ کي رد ڪري ملڪ ۾ فسادن جي باهه ٻاري وئي، هڪ اهڙي باهه جنهن سڀ ڪجهه ساڙي ڇڏيو ۽ ايندڙ 11 سالن تائين لوساٽيل زمين مان درد ۽ تپش کانسواءِ ٻيو ڪجهه به نه ڦٽو!
1977ع واري ”قومي اتحاد“ تحريڪ ۾ جماعت اسلامي، جمعيت علماءِ اسلام، جمعيت علماءَ پاڪستان شامل هيون، هن ڀيري انهن سان ملي يڪجهتي ڪائونسل جي نالي ۾ سپاهه صحابه، سپاهه محمد ۽ ٻيون مذهبي تنظيمون به شامل آهن. سندن مطالبو آهي ته ”اسيرن کي آزاد ڪيو وڃي!“ اهي اسير جيڪي مصر ۾ سيڪيولر حڪومت جي خاتمي لاءِ پاڪستان ۾ منظم ٿيندڙ انتهاپسندن لاءِ ڇپر ڇانءَ ٿي رهيا هئا. هاڻي هنن کلي طرح اعلان ڪيو آهي ته ملڪ پاڪستان کي به سيڪيولر اسٽيٽ ٿيڻ نه ڏينداسين. خبر ناهي ته قائداعظم وارو سيڪيولر پاڪستان ڪٿي ٺهندو!
”حڪمرانن کي عقل جا نهن وٺڻ“ جي صلاح ڏيندڙ يڪجهتي ڪائونسل صدر پاڪستان کي ”هدايت“ ڪئي آهي ته هو ”پنهنجو آئيني ڪردار ادا ڪندي نسواني حڪومت کي هڪدم برطرف ڪري ڇڏي!“ الائي ته آئين جي ڪهري صفحي تي صدر پاڪستان کي آئيني اختيار آهي ته هو ”نسوانيحڪومت“ کي برطرف ڪري! يا ته مولوي صاحبن آئين پڙهيو ئي ناهي يا وري آئين پڙهڻ ئي نٿا چاهين. هي اهو ئي آئين آهي جنهن تي انهن سڀني پارٽين جي تڏهوڪن عالم سڳورن جون صحيحون موجود آهن ۽ ان ۾ ”نسواني حڪومت“ کي برطرف ڪرڻ جهڙي ڪا به ڳالهه لکيل نه آهي. جڏهن ڪو ٻيو حيلو بهانو نٿو هلي، ڪو دليل نٿو ملي ته پوءِ چڱا ڀلا عالم سڳورا ۽ دانشور ڌڌڙ ۾ پير هڻڻ لڳن ٿا.
1977ع ۾ ضياءُ الحق مارشل هڻي مولوي صاحبن کي جيڪي خلعتون پارايون هيون، سي به دنيا ڏيٺون! هڪ سال تائين سندن عزت نفس لتاڙڻ کانپوءِ هڪ سال لاءِ چار وزارتون ڏيئي مولوي صاحبن کي جنهن ريت استعمال ڪري اڇلائي ڇڏيو، اها ”عزت“ مولوي هاڻي وساري ويٺا آهن، تڏهن صبح شام 1977 جو وظيفو پڙهڻ لاءِ تسبيحون سنڀالڻ جي ڌمڪي پيا ڏين! هو ڌمڪي ڪو نه پيا ڏين. هو ايئن ڪرڻ جي تيارين ۾ آهن.
1977ع جي معنيٰ آهي جمهوري ايوانن جي جاءِ تي فوجي جنرلن لاءِ مارشل لا هڻن جو رستو تيار ڪرڻ. 1977ع وارو واقعو شايد آخري ڌڪ هو جيڪو پاڪستان بچائي ويو. هن ڀيري لڳل ڌڪ پچائڻ ممڪن ئي ڪو نه هوندو. 1977ع ۾ هي سماج وري به ڪنهن نه ڪنهن ٿوڻي ۽ ٿنڀي جي سهاري تي هو، هاڻي ته سڀ ڪجهه ڊهي چڪو آهي، جيڪو اهو سو، ”ري ٿنڀي، ري ٿوڻي، ڇپر ڇانءَ“ واري حالت ۾ آهي. اڳي ته ماڻهن ۾ بار کڻڻ ۽ سهڻ جي قوت هئي، هاڻي اڳڙيون ٿيل هن سماج ۾ ڇا بچيو آهي جو قوم کي ڌوٻي گهاٽ تي ڌوپجندڙ ڪپڙن وانگر سٽي ”پاڪ“ ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي ويندي؟
ٻئي پاسي مسلم ليگي ”قائدين“چون ٿا ته تمام جلد ميان نواز شريف ڪراچي اچي اهم اعلان ڪندو ته ”بينظير ڀٽو جي پيپلز پارٽيءَ کي ايندڙ چونڊن ۾ سنڌ مان 2 لک ووٽ به نه ملدان، ان کي لياري مان به ڪا سيٽ ڪو نه ملندي.“ قائدين جون اکيون پوريل ته ڪو نه آهن، جڏهن هو اها دعوا ڪن ٿا ته ضرور ڪنهن نه ڪنهن بنياد تي ڪندا هوندا. 1980ع واري ڏهاڪي ۾ جيلن ۾ پوريل ۽ روپوش ڪامريڊ چوندا هئا، ”1970ع کانپوءِ هن ملڪ ۾ صاف سٿرين چونڊن جو دور ختم ٿي ويو آهي، يا ته چونڊون ٿينديون ئي ڪو نه، يا وري ايڏيون ڌانڌليون ٿينديون جو نتيجا ”پراسرار حاڪمن“ جي مرضيءَ موجب مثبت ايندا.“
1970ع ۽ 1995ع جي وچ ۾ 25 سالن جو پنڌ آهي ۽ اهو ٻار ڦوهه جوانيءَ ۾ آهي جنهن اوڀر پاڪستان کانپوءِ اکيون کوليون، جنهن هڪ به جنگ نه ڏٺي آهي ۽ جنهن جي ذهن ۾ مسٽر ڀٽي جي عوامي شخصيت جو شايد ئي ڪو ڌنڌلو خاڪو هجي! پاڪستان جي ”ساڄي ڌر“هن وقت انڪري طاقتور آهي جو کاٻي ڌر پاڻ وڃائي ويٺي آهي ۽ اعتدال پسند جمهوري ڌر هن وقت ساڄي ڌر جي سڌي ٽارگيٽ ۾ آهي. پاڪستان جي ساڄي ڌر (جهن ۾ نواز شريف ۽ ايم ڪيو ايم فطري اتحادي آهن) هڪ اهڙي چال هلي رهي آهي جو هڪ ڀيرو وري شڪ ٿيڻ لڳو آهي ته ڪٿي نئون نسل اهو ڪجهه ته ڪو نه ڏسندو جنهن جو هن تصور به نه ڪيو آهي. 1977ع واري چال جو ٻيو جهٽڪو پاڪستان سهي ويو ت وڏو معجزو ٿيندو پر جي نه، ته پوءِ اها ڳالهه صحيح ثابت ٿيندي ته پيپلز پارٽي ووٽ نه کڻندي. جناب! ڪجهه هوندو ته چونڊون ٿينديون، خلا ۾ ته ڪجهه به ڪو نه ٿيندو؟




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڌڌڙ ۾ پير ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون