ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 828
عنوان کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1280
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون - مان نڪتل ٻيون شاخون-

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
کاڌي خوراڪ ۾ البت سنڌ هميشه وانگر سکي ستابي هئي اها ٻي ڳالهه آهي ته عام ماڻهن جي قوت خريد گھٽ هئي. عام ماڻهن جي عام خوراڪ کير ڀت، ڪڻڪ جي ماني، ڀاڄيون، مڇي، پکي ۽ جوئر ٻاجهر هئي. گوشت کائڻ جا موقعا هئا عيد برات، خير خيرات ۽ ڪاڄ يا وري جڏهن ڪو جانور بيمار ٿئي يا مرڻ ڪنڌيءَ تي پهچي، تڏهن سـ؛ـير وجهي حلال ڪنس. گوشت پاڙي ۾ ورهايو ويندو هو. اها صورتحال اڄ به ٿر، جبل ۽ ڊيلٽا ۾ عام آهي. ڌڻ پاليو ويندو هو، جو اها ملڪيت هئي ۽ وڪري يا کير مکڻ گيهه جو سک هو. وڏن شهرن ۾ ڪي ٻه ٽي ڪاسائي هوندا جيڪي وڏو گوشت ڪندا يا ڪڏهن ڪڏهن ننڍو، جنهنجا خريدار شهر جا ڪي خوشحال گھر هئا. پر هتي اهو ياد رکڻ گھرجي ته ان وقت مسلمان طبقو ايترو خوشحال ڪونه هو جو گوشت خريد ڪري سگھي. اڄ وانگر، تنهن وقت به اتر سنڌ جي الهندي پاسي ۽ لاڙ جا ماڻهو چانور واپرائيندا هئا. جنسون هيون ڪنگڻي، سڳداسي ۽ ڳاڙها چانور. ڪنگڻي، غريب غربي جي خوراڪ هئي يا وري ان جو اٽو ڪري ماني ٺاهي ويندي هئي، جيئن اڄ آهي. سڳداسي خوشبودار پر ڏاڍو مهانگو چانور هو ۽ وڏن ماڻهن جي خوراڪ هو. ڳاڙهو چانور لاڙ جي جنس هئي. لاڙين جي خوراڪ هئي چانور ۽ مڇي، بهه، لوڙهه پٻڻ ۽ ڍنڍن ۾ پيدا ٿيندڙ ٻيون کائڻ جون شيون. مڇيءَ جي اپت گھرج کان گھڻي هئي انڪري اها سڪائي پرانهن علائقن ڏانهن وڪرو ڪئي ويندي هئي. سڄي سنڌ ڍنڍن ڍورن سان ڀري پئي آهي جن تي سياري جو پکي اڄ جي ڀيٽ ۾ وڌيڪ لهندو هو. هيءَ ملاحن لاءِ ڪمائي جي وڏي مند هئي. خاص ٽيڪنڪ سان اهي پکي جيئرا ڦاسايا ويندا هئا ۽ خلق شوق سان کائيندي هئي.
ڪڻڪ جي هڪ جنس کي شربتڻ چيو ويندو هو جيڪا نج سنڌي جنس آهي. اها اصل کان سنڌ ۾ پوکي ٿي وئي. اهائي جنس ڀٽائي صاحب جي وقت ۾ به هئي (ان وقت نالو کڻي ڪهڙو به هئس) ان جو داڻو وڏو هو. عام سنڌيءَ جي ٻي عام غذا هئي جوئر ۽ ٻاجهريءَ جا ڍوڍا ۽ مانيون، ڏڌ، لسي مکڻ سان. ٻاجهري گھٽ، جوئر وڌيڪ. پوکيءَ ۾ به جوئر ۽ چانور ۾ ڪنگڻي جنس وڌيڪ هئي، ڇاڪاڻ ته انهن جو ان ماڻهن جي خوراڪ ٿي بڻيو ۽ جوئر جي ڪتر ۽ ڪنگڻيءَ جو پلال مال جي خوراڪ هئا. هونئن، ميدانن ۾ قدرتي گاهه ۽ چاري جي کوٽ به ڪونه هئي ٻيا فصل هئا داليون، چڻا، مٽر، ڪمند، تماڪ، آفيم/ڀنگ وغيره.
سنڌوءَ جو مکيه پيٽ ۽ ڦاٽن جا ڪنارا ٻوڏن سان اٿلي لٽ پکيڙي ويندا هئا ۽ ماڻهو زمينون کيڙي ٻج ڇٽي ڇڏيندا هئا. جيڏي اٿل ٿي، اوترو سک، جيترا مندائتا مينهن پيا اوترو چڱو! عام سنڌي ماڻهوءَ جي سڄي معيشت ڄڻڪه بيٺل ئي درياهه ۽ برساتن تي هئي ۽ سنڌ جي اقتصادي مسئلي جو حل ئي ان ۾ هو. ان حقيقت جو احساس ڀٽائي صاحب کي به هو جو دعا جي انداز ۾ چيائين:
"ڏونگا آڇ م تن کي، ڪاسا جــن جو ڪمُ
پنندي پرڏيهه ۾، تن سوڍين ٿئي شرمُ
اُٿين گھڻي ادب سين، ڳالهائين نرمُ
قادر ڪر ڪرم، تن وطن ۾ وس ٿئي!ء
سارنگ
ان زماني ۾ پراڻ ڍورو پنهنجو وهڪرو گھٽائي رهيو هو، توڻي جو گجرات ۽ ٻي سامونڊي دنيا لاءِ اهو اچ وڃ جو اهم دروازو هو. ٻيا دروازا ٻين واٽن تي، جهڙوڪ لاهري، شاهبندر ۽ اورنگا بندر وارا هئا پر سنڌ جو مجموعي طور جاگرافيائي منظر نامو هو:
" کارا کبڙ ڏيهه ۾، ٻيو واريءَ منجهه وٿاڻ.ء
(مارئي)
اڄ به سنڌ جي سائي پٽ کي ڇڏي باقي جيڏانهن به ڏسو، اهو ئي ڪجهه نظر ايندو: واريءَ جون ڀٽون، کارا کبڙ، ٿوهر، ٻٻر ۽ ڪنڊي. ان ئي ماحول ۾ سنڌي ماڻهن ۽ سندن مال جي چـُـر پـُـر، ماڻهن جي مٿي تي ڀريون گاهه جون يا ٻارڻ جون ڪاٺيون، يا وري هٿ ۾ لڪڻ ۽ مال پيا هڪليندا، عورتن جي مٿي تي به ساڳي طرح ڪا هڙ، ڀري، پاڻيءَ جو مــٽ يا چونئري. صبح ساجهر سڀئي قطارون ڪري کوهه يا واهڙ ڏانهن پيون اينديون وينديون. مايون فجر ويل جنڊ پيون پيهنديون ۽ گايون مينهون ڏهي کير، ڏڌ، مکڻ جي ڪرت ۾ لڳي وينديون.
ٿري ماڻهو ڏڪار جا عادي پر جڏهن ڏڪار ڪارو ٿيو وڃي ته سنڌ جي ميداني علائقن ڏانهن رخ ڪن پر جي اوڀر پاسي ٿر ڏانهن مينهن جي ڪڻين جي سڌ پوين ته واپس ورڻ ۾ دير ئي ڪونه ڪندا. ساڳي طرح ميداني علائقي جا ماڻهو درياهي اٿل پٿل سبب پنهنجا اجها پيا اورتي پرتي ڪندا. هو درياهه جي ڪنڌي ته ڇڏي ئي ڪونه ٿي سگھيا. هڪڙن جو گذارو مڇيءَ تي، ٻين جو ڪچي ۾ پوکيءَ تي!
ڪاڇي جا ماڻهو به ٿرين وانگر برساتن لاءِ واجهائيندا پر جڏهن سچ پچ مينهن پئجي وڃن تڏهن اولهه پاسي جون جابلون نئيون گڙگاٽ ڪنديون لهنديون ۽ ڪاڇي جا ڳوٺ کڻي وينديون. جڏهن گاج ڪڙڪا ڪندي ته پيا واڪا ڪندا "يا الاهي خير!؟ء مينهن پوڻ کانپوءِ پوکيءَ ۾ جنبي ويندا. مٿي کيرٿر جي اتانهين ڪرنگھيءَ جي ماٿرين ۾ رهندڙ ماڻهو سيپٽمبر مهيني ۾ ئي هر ڪاهي ڪڻڪ ڇٽي هيٺ لهي ايندا، فصل الله جي آسري پيا تيار ٿيندا. نيٺ جڏهن مارچ جو مهينو شروع ٿيندو ۽ چوٽين تي ٿڌ گھٽبي تڏهن وڃي تيار فصل لڻڻ جي تياري ڪندا. باقي گذر مال ۽ پيش تي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون