ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪائيءَ ۾ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 889
عنوان ڪائيءَ ۾
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1203
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪائيءَ ۾ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪائيءَ ۾ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪائيءَ ۾


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ڪائيءَ ۾
جلد ئي اسان ڪائيءَ جي ٿڌي وڻڪار هيٺ هئاسون. انور پيرزادو جهرڻي جا آواز ٽيپ ۾ ڀرڻ لڳو. هي ڪائيءَ جي چشمي جي موسيقي آهي، ڪائيءَ جو هيٺيون چشمو جتي سنڌ ٽوئر ازم ڊيولپمينٽ ڪارپوريشن جو ريسٽ هائوس ٺهيل آهي. اها جاءِ ڏاڍي خوبصورت آهي. ”باغ جي مٿئين حصي ۾ لاهوتي فقيرن جو ماڳ آهي! انور هن ماڳ جي سونهن جي تعريف کان رهي نه سگهيو. سياحت وارن اهو ريسٽ هائوس 94 لک رپين ۾ ٺهرايو هو.
هن ماحول ۾ مون کي هڪ نيپالي شاعر جون ڪجهه سٽون ياد اچي ويون، جنهن ۾ هو پنهنجي محبوب کي چوي ٿو.
”جبل هجي! وڏا وڻ وڻڪار جا هجن! ڀر ۾ جهرڻو جهر جهر ڪري وهندو هجي! تون هجين ۽ مان هجان! جيڪڏهن ائين هجي ته مون کي ٻيو ڇا گهرجي!“. سنڌ ۾ اهڙا ماڳ ڪي ٿورڙا هوندا. آئون هڪ فقير جي ويجهو وڃي ويٺس. ”فقير! جڏهن لاهوتي لاهوت ڏانهن ويندي هتي ترسندا آهن ته هتي ماپجي ويندا آهن يا نه؟ مون وسيع باغ کي اکين سان ماپي پڇيو. مون کي شڪ هو ته هو ماپجي و يندا.
”نه هتي ڪو نه ماپي سگهندا، هتي ته رهندا آهن، پر ٻاهر مسافر خاني ۾ به رهندا آهن. گهڻا ٿي ويندا آهن.“ فقير چيو، هڪ تمام جهونو فقير اورتي رڙهي آيو، ”هي حج جو رستو آهي“ هن جهريل آواز ۾ ڳالهايو،“ ڪراچي ٺهي ته پوءِ اوڏانهن حج جو رستو ٺهيو.
”هي حج جو رستو آهي؟“ مون کي حيرت لڳي.
”حجاج هتان سمنڊ تائين پنڌ ويندا هئا، سيوهڻ کان جهانگارا، نئينگ، اتان لاهوت لسٻيلي اوٿل کان سونمياڻي بندر کان چڙهندا هئا. پوءِ ڪراچي بندر ٺهيو ته سون مياڻي ڦٽي ويو. اسان جي وڏن انهن حجاج جون خدمتون ڪيون. وڏن جون هتي قبرون آهن. هيءَ حاجين جي واٽ هوندي هئي... پوءِ ڪٿي وسندي ته ڪٿي رڃ هوندي!“ هي جهونڙو جوانيءَ ۾ ڪافي سيلاني قسم جو هو، گهمڻ تي اڃا به دل چوندي آهي. سنڌ گهمندو هئس، سکر، لاڙڪاڻو، ميرپورخاص، نصير آباد، بدين، روهڙي، ملتان، ويس. گهمڻ ۾ مزو آهي، پر جتي عزت هجي، نفسا نفسي نه هجي، سنڌ جو ماڻهو مهمان طائيءَ ۾ ڏاڍو سچو هوندو هو. مهينن جا مهينا ڪو نه ڇڏيندا هئا. مسافريءَ ۾ مزو آهي، باقي جتي ماڻهو ويٺو آهي، سبحان الله! اها وري ٻي ڳالهه آهي. منهنجو پيءُ هتي ويهي رهندو هو، هتي ئي ويٺو هوندو هو، اسان به هتي ئي ويٺا آهيون“ فقير هاڻي ڄڻڪ پورن تپسيا ۾ هو. حياتيءَ جو وڏو جهان جهاڳيل جهان گرد هو.
ڪائي باغ جي سانتيڪي ماحول دل ڇڪي ورتي هئي. دل پئي چوي ته سڄي ماحول کي اکين ۾ ڀري محفوظ ڪريان ۽ پوءِ اکيون پوري اهو ئي منظر ڏسجي، هيءَ ته ڪا جوڳ مراقبي جي جاءِ آهي. ماڻهو ڪمن ڪارين مان جند ڇڏائي هتي اچي ويهي رهجي هن جهوني جهان گرد وانگر.
”وڻ، وڻراهه، پاڻي، پکين جون لاتيون جهرڻي جو آواز واقعي وڏو مزو آهي!“بخاري صاحب چيو، ”نيشنل جاگرافي چئنل تي پروگرام ڏيکاريائون ته ڪي ماڻهو جوڳ تي ويٺل هئا، ويٺي ويٺي هاڻي هنن ۾ ساهه ڪو نه هو. اهي جيئن ويٺا هئا تيئن بت ٿي ويا هئا. اهڙا ٻه ٽي ڪردار ڏيکاريائون، انهن مان هڪ جي جسم تي ماس هو، ٻيو فقط هڏا ٿي ويو هو، ٻئي ايئن ويٺل هئا جيئن جوڳ تپسيا ۾ ويهبو آهي. هڏا ٿي ويل هڪ همراهه جو پُٽ به ڏيکاريائون جنهن چيو پئي ته جڏهن آئون ان عمر تي پهچندس ته آئون به بابي وانگر ڪندس! منهنجو به اهو ئي ارادو آهي. يعني هو ان عمل کي پوريءَ طرح عبادت پيا سمجهن.“
”يعني! نرواڻ جو پنڌ پئي سمجهايائون!“ مون پڇيو
”بلڪل ايئن!“ سچ پچ ته ڏاڍي حيرت جهڙي ڳالهه هئي!“ بخاري صاحب عجيب انداز سان چيو.
”ان پاڻي کائين ٿا يا ڇڏي ٿا ڏين؟“
”اهي ان پاڻي هوريان هوريان گهٽائي ٿا ڇڏين، پوءِ سندن جسم مان طلب به گهٽجي گهٽجي ختم ٿي وڃي ٿي. ايئن ڪمزور ٿي هڏن مٺ رهجي وڃي ٿو!“ بخاري صاحب چيو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڪائيءَ ۾ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
اوائلي آرٽ
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون