ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 792
عنوان ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1142
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري

ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

r/>
”ان ۾ توهان کي ڪجهه سرڪاري مدد جي ضرورت آهي ڇا؟“ انور پڇيو ”سرڪار ڪجهه ڪري سگهي ٿي ڇا؟“

”ها ڪري سگهي ٿي، سرڪار اسان کي اهي وڏيون وڏيون ناليون جيڪي زمين تائين پهچن ٿيون، اهي پڪيون ڪرائي ڏئي ۽ ان چشمي جي (جيڪو زمين کان مٿي آهي) جنهن ۾ هن وقت به ڊڄي ڳالهه ڪيان ته 20 فٽ پاڻي بيٺو آهي، پر زمين انهن کان 50-60 فٽ هيٺ آهي. جيڪڏهن اها کاٽي ڪرائي هنن زمين سان بيهاري وڃي ۽ چشمي ۾ پاڻي گهٽ بيهي ته آئون سمجهان ٿو ته پاڻي گهٽ ۾ گهٽ ٻيڻ تي وڌي ويندو ڇو ته ان جو نيڪال جيترو وڌندو اوترو ان جي هيٺان پريشر وڌندو ... ان ڪري هڪ ته کاٽي ٿئي، ۽ ٻيو جيڏانهن جيڏانهن زمينون آهن، اوڏانهن ويندڙ ٻه ناليون هڪ اولهه طرف ۽ ٻي هن طرف ... اهي ٻنهي پاسي هڪ هڪ ڪلوميٽر پڪيون ٿينديون ته اسانجي آبادي گهٽ ۾ گهٽ ٻيڻ تي وڌي ويندي. ...“

”... چشمي جي رسم بابت آئون توهانکي ٻڌائيندس چٽيون ڳالهيون ... اڃا پراڻا پنهنجا ٻروچڪا رسم (جاري) آهن، اهو سال اسانجو ڦِٽو آ، فصل به اسانجو کاڄيو ٿو وڃي ... برادر ۾ لحاظ ڪونهي، جڏهن عام فصل ڪنداسين تڏهن پوءِ اسان ڌنار ڪنداسين. هن موسم ۾ اسان هر قسم جو گاهه ۽ ڀاڄيون پوکي سگهون ٿا، پر اها اسان ۾ مال ڦِٽي جي رسم ... رب جي مهرباني اسان تي وڏي آ! امن آ، چوري وغيره ڪانهي ... اسانجو مال، ڳائو يا اوٺو يا ڪو ٻيو، بنا ڌنار جي هوندو آ ... وري شام جو جيڏي مهل وريو ... ان مهل ڪونه وريو ته مرضيءَ وارو آ ... جيڪڏهن مينهن پيو ته ٻه ٻه مهينا ڪونه موٽندو ... مٿي جبلن تي چڙهي ويندو. اسان تي الله جي مهرباني آ. امن به آهي، پر اهي رسمون اسانکي پوئتي رکيو ويٺيون آهن. باقي هي چشمو اسان تي رب جي وڏي رحمت آهي!“ محمد خان نوحاڻي ڪائيءَ جي ھاڻوڪي سماجي ۽ اقتصادي حالتن تي ڳالهائيندو پئي ويو. ماڻهن جي ڪاهليءَ ۽ بي مروتيءَ جي شڪايت سندس چپن تي اچي ٿي وئي ۽ رب جي مهربانين جو بار بار ذڪر ڪندي ڪونه ٿي ڍاپيو.

”ماڻهو جتي کجيون گهڻيون ڏسندا آهن ته ان لاءِ چوندا آهن ته هتي محمد بن قاسم آيو ... عرب کان کجور کڻي آيو ۽ ککڙيون جو هتي پيون ته انهن مان وڻ نڪري آيا. هتي ڪائيءَ ۾ به کجيون پيون ڏسجن، اهي کجيون ڪيئن ٿيون آهن؟“ انور ڪائيءَ ۾ کجين بابت ڪا روايت کوٽڻ جي ڪوشش ڪئي.

”اسان پنهنجين کجين جي ڳالهه ٻڌائينداسين. ماڻهو ايئن برابر چوندا آهن ته محمد بن قاسم هن رستي سان آيو يا هن رستي سان ويو. پر اها ڳالهه روايتي آهي، منهنجي ڳوٺ جون سڀ کجيون سڀ هٿ جون رکيل آهن ...

هڪ ٻه چار کجي هئي. منهنجي يادگيري ۾ ڪنهن گهر ۾ هئي، نه ته هئي ئي ڪانه! اهي سڀ پوءِ ان مان وڌايون اٿئون، رکيون اٿئون ۽ ڪي پاڻيءَ تي پاڻهي به ٿيون آهن، جتان پاڻي وهي ٿو پوءِ انهن جو ٻج وڌندو وڃي ٿو.“ سردار چيو.




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون