ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 892
عنوان ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1147
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
(منڇر گاج دنيا جي گذريل سفر دوران اسان جهانگارن کان ڏلهه طرف وڃي نه سگهيا هئاسون ۽ گهڻو اڳتي ڪُتي جي قبر طرف نڪري ويا هئاسون، واپسيءَ ۾ ٻن ڏينهن لاءِ وري ڪائيءَ ۾ به ترسڻ ٿيو ته ڏلهه تائين وڃڻ جو وقت نڪري آيو، هتي اهو احوال پيش ڪجي ٿو.)

جمعو 19 جولاءِ 2002
صبح جو ساڍي ستين وڳي اسان ڏلهه لاءِ نڪري پياسون، اسان وٽ علائقي جو سونهون ڪو نه هو. ”ڏسون ٿا، ڪو نه ڪو ته ملي پوندو!“.
ڪائي مان هڪ همراهه ڪم ڪار لاءِ جهانگارن ڏانهن وڃي رهيو هو، گاڏي ڏٺائين، اسان کي ڏٺائين ته هٿ ڏنائين. همراهه رلجي پيو. ڏلهه جي صلاح هنئين سون ته چيائين! ڪم اٿم، نه ته گڏيو هلان ها! پر توهان کي جهانگارن مان ڪو ماڻهو گڏي ٿو ڏيان!
نڪو گبربند نئين ڏينهن جي روشنيءَ ۾ خاموشيءَ سان الائي ڇا نهاري رهيو هو. گبربند سان ويجهي هڪ بٺيءَ تي نڪو بٺي سائٽ هئي. هن سائٽ بابت تاج صحرائي صاحب ”سنڌو تهذيب“ ۾ ڪافي تفصيل سان لکيو آهي. تاج صحرائي صاحب اهو ماڳ مون کي 1985 ۾ ڏيکاريو هو. ان سائٽ سان اڃا تائين ڪا به هٿ چراند نه ٿي آهي انڪري جيڪي آهي سو اتي موجود آهي. ماڳ جي وضاحت ۾ تاج صحرائي صاحب لکي ٿو،
”نڪو بٺي (جنهن تي ماڳ آهي) سپيسر ڍوري کان اٽڪل 50 فوٽ اوچي آهي. اهو ڦٽل شهر اتر کان ڏکڻ اٽڪل 50 فٽ ويڪرو ٿيندو. ان شهر جي وچ ۾ هڪ مکيه گهٽي آهي جيڪا بازار وانگر نظر اچي ٿي. شهر کي ڍوري واري پاسي کان سواءِ باقي ٽنهي پاسن کان شهر پناهه ڏنل آهي، جنهن جا بنياد ظاهر بيٺا آهن. شهر پناهه جي ديوار جو هڪ پاسو ڪجهه سٺي ۽ سالم حالت ۾ بيٺو آهي. اها ڀت هن وقت 31 فٽ اوچي ۽ 108 فٽ موڪري آهي. گهرو اڏاوت جي وچ ۾ اتر کان ڏکڻ ۽ اوڀر کان اولهه ننڍيون گهٽيون آهن جيڪي اٽڪل پنج ست فٽ موڪريون آهن. سڀ گهٽيون هڪ ٻئي کي گوني ڪنڊ تي ڪٽين ٿيون. مکيه گهٽي يا بازار اڍائي سئو فٽ اتر کان ڏکڻ ڊگهي ۽ 30 فوٽ ويڪري آهي. سر ماٽيمر ويلر مُهن جي دڙي واري گهٽين جي ماپ به ذري گهٽ اها ڏيکاري آهي. مُهن جي دڙي وانگر هي ڦٽل شهر (نُڪو بٺي) به گهرو اڏاوتن جي خيال کان بلاڪن ۾ ورهايل آهي. گهرن جا در انهن ننڍين گهٽين ۾ کلن ٿا. مکيه گهٽي يا بازار جي وچ ۾ هڪ گهٽيءَ جي منهن وٽ هڪ دڪان مان نشان ملن ٿا. دڪان 52 فٽ ڊگهو ۽ 12 فٽ موڪرو آهي.“
صحرائي صاحب، پنهنجي مضمون ۾ اتي هڪ مڪمل گهر جي بنيادن جون ماپون به ڏنيون آهن، ”گهر ۾ داخل ٿيڻ لاءِ ٽن ڏاڪن تان لنگهي اندر وڃڻو پوي ٿو. ان جو هر هڪ ڏاڪو اٽڪل ٻه اڍائي فوٽ ڊگهو ۽ هڪ فٽ ويڪرو آهي. اهو گهر 27x35 فٽ ماپ جو آهي گهر کي چار ڪمرا ۽ هڪ پڌر آهي. پهريون ڪمرو ڏاڪن وٽ 15x9 فٽ آهي. ان سان لڳ ٻيو ڪمرو 15x9 فٽ پڌر 27x14 فٽ آهي. ان پڌر جي هڪ پاسي (اولهه ۾) هڪ ڪمرو 14X12 فٽ ۽ ٻيو ڪمرو 13X12 فٽ آهي، اهو گهر ڪنهن شاهوڪار ماڻهوءَ جو لڳي ٿو“.
صحرائي صاحب جو مشاهدو چوي ٿو ته ”هتان ملندڙ ٺڪريون ۽ ٻيون شيون مُهن جي دري جي پوئين وقت جون يعني لڳ ڀڳ 2000 ق.م سان تعلق رکن ٿيون. ان کان سواءِ شهر جي ديوارن جو اڏاوتي پٿر ۽ مسالو بالڪل گبربند جهڙو آهي، تنهن ڪري چئي سگهجي ٿو ته نُڪو گبربند ۽ نُڪو بٺي ماڳ همعصر آهن.“
آئون جڏهن هتان لنگهندو آهيان، مون کيرٿر جي اولهه ۾ (سارونا تحصيل بلوچستان ۾ واقع) ’ڪاساٽو‘ ماڳ ياد ايندو آهي. اتي به ڪي اهم گبربند (احمد بند، پير مونا ڳاڙهه وغيره) آهن ۽ انهن جي ويجهو ٻن بٺين تي ’ڪاساٽو‘ ماڳ آهي. ’ڪاساٽو‘ معنيَ ’ڪٽورو‘ يا ’ننڍو پيالو‘. اُتي جي بٺين جي وچ ۾ برساتن جو پاڻي تلاءَ وانگر ايئن جمع ٿيندو آهي ڄڻ ڪو ڪٽورو ڀريل هجي. ان برساتي ترائيءَ جي ٻنهي پاسي بٺين تي پکڙيل آثار ڄڻڪ ’نڪو بٺيءَ‘ جو تسلسل آهن. ساڳي طرح نُڪي بٺيءَ وانگر ٽڪريءَ تي پٿرن جي بلاڪن سان جوڙيل گهٽيون ۽ گهر، هڪ ٻئي کي وڍيندڙ گهٽيون ۽ مرڪزي گهٽي ۽ چؤطرف پکڙيل ساڳيو ٺڪراٽو موجود آهي. فقط ديوارن جا پٿر (شايد زلزلن ۾) ڊهي پيا آهن. اڄ به جيڪڏهن ڪا ٽيم ڪوشش ڪري، ايئن ڪري ته ڪاساٽي ۽ نڪوبٺي ماڳن جا ڊٺل پٿر کڻي مٿي ديوار تي واپس رکي ته ٻئي شهر پنهنجي اصل نقشي موجب بحال ٿي سگهن ٿا. اهي ٻئي پاڻ ۾ ڄڻ ته ’جاڙا ماڳ‘ آهن.
اڄ اسان پاڻ کي چاڪ چوبند پئي محسوس ڪيو. البت انور جي طبيعت ٺيڪ نه هئي. هن کي ڪتي جي قبر واري پنڌ دوران وڏي تڪليف اچي وئي هئي. هڪ جبل جون اوچايون، ٻيو لاڳيتو پنڌ ۽ بي آرامي، ٿڪاوٽ ڀڃڻ جو موقعو اصل نه هو ۽ سڀ کان وڏي تڪليف صاف پاڻيءَ جي. جڏهن سج سوا نيزي تي هجي ۽ جبل جو پنڌ هجي تڏهن بڪين، جيري ۽ ٻئي جسماني نظام کي نقصان ٿيڻ جو انديشو هوندو آهي. انور جو جيرو ڪمزور هو. هيءَ سٽ ڪيئن جهلي سگهيو هوندو!؟ اهو ئي سبب هو جو اڄ انور آرام ڪرڻ جو فيصلو ڪيو هو، ”توهان ڀلي ڏلهه تائين ٿي اچو!“ چيو هئائين.
”اڄ ڪافي فريش ٿو محسوس ڪريان!“ بخاري صاحب ڪتي جي قبر کان واپسيءَ بعد ڪائي ريسٽ هائوس ۾ رات گذارڻ بعد چيو هو.
”ها! رات ايئرڪنڊيشنڊ ڪمري ۾ ننڊ ڪئي آهي ته سچ پچ ٿڪ لهي ويا آهن.“
”ماڻهو جيڪڏهن سدائين هلندو رهي ته شايد نه ٿڪجي!“
ٿڪ ته ٿيندو، پر جيڪڏهن ماڻهو سڄو ڏينهن ڪم ڪري ۽ رات جو آرام هجي ته به هلندو رهندو! بخاري صاحب چيو”اسان ته ٻنهي مشڪلاتن ۾ رهيا آهيون، يڪو ڪم ۽ وري رات جو بي آرامي، وري سخت حالتن ۾ هل هلان.“
”ڏسو! هيڏو (ڪتي جي قبر طرف) سخت پنڌ ڪرڻ کان پوءِ وري جڏهن جيپ ۾ ڊگهو سفر ڪري رهيا هئاسون ته ائين پيو لڳي ڄڻ گهر ۾ اچي ويا آهيون! .. ۽ هاڻي جڏهن رات جو ننڊ ڪئي اٿئون ته ڄڻ ٿڪاوٽ ختم ٿي وئي آهي.“
اسان انور کي آرام ڪرڻ جو چئي ڏلهه لاءِ نڪري پياسين. اڄ صبح ساڻ گرمي پد 32 ڊگريون هو. جيپ ڪائيءَ مان نڪتي ته بڊي جي پٺاڙن تي نظر پئي هن ڀيري بڊي جي جسامت متاثر ڪو نه ڪيو. ڏاڙهياري جي اڀن جبلن جي آڏو ته هي تمام ننڍڙا لڳي رهيا هئا.
”اهي ته ڄڻ جبل ئي ڪو نه آهن. هي ننڍيون بٺيون ٿيون لڳن.“
”واقعي! هن جي مٿان اهڙا ٻه اڍائي جبل ٻيا رکجن ته وڃي برابري ٿئي.“
”ايترا ڏکيا آهن ڇا؟“ ڪائيءَ جي همراهه حيرت وچان پڇيو.
”ها! الاهي! اهو ته بادشاهه جبل آهي. هن (بڊي) تي ته ڪٿان به چڙهي وڃو!“ بخاري صاحب چيو ” اسان کيرٿر جي هڪ لاهي لٿاسون ته اها اهڙي هئي جيترو هي بڊو!“
”پر عجيب ڳالهه اهاآهي ته هن مند ۾ ڏاڙهياري تي ايتري ٿڌ ڪو نه هئي. جيتري هئڻ کپي. مڙئي بڊي جي لڳ ڀڳ هئي!“ مون بخاري صاحب کي ياد ڏياريو.
”واقعي! عجيب ڳالهه آهي جو ڏاڙهيارو گهڻو مٿي آهي پر ايتري ٿڌ ڪو نه هئي. پر اهو جاگرافيءَ جي فرق سبب آهي. هتي بڊي تي ڪراچيءَ کان بي روڪ هوائون اچن ٿيون! ”اسان هاڻي ذاتي مشاهدي جي آڌار تي ڳالهائڻ جهڙا هئاسون. ”هتي اها ڪراچيءَ جي ٿڌين سامونڊي هوائن جي ڇڙهه پئي لڳي ... هڪ ته ڏکڻ جي ٿڌي هوا مٿان وري اڍائي ه




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون