ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 892
عنوان ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1150
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ار فٽن جي بي روڪ اوچائي! هوا ڪجهه وڌيڪ ٿڌڙي ٿي پئي پوي! هتي ڏکڻ جي هوائن سبب فرحت هئي، جيڪا خود بڊي جي قدبت کان وڌيڪ هئي. هتي جڏهن به ڏکڻ لڳندو، ٿڌڪار ٿيندي.
جهانگارن جي چوڪ تي پهتاسون ته ڪائي وارو همراهه ڪنهن سونهين جي کوج ۾ لهي ويو. بخاري صاحب کي جهانگارن لڳ هڪ پير صاحب جي مزار ياد آئي. هتي ’بگا شير‘ جي درگاهه آهي، ان تي غالب ڪاريءَ جو ڏاڍو سهڻو ڪم ٿيل هو. اصل لاجواب ڏسڻ جهڙو. سائين عبدالله شاهه اهو ڊهرائي ڇڏيو. حالانڪه! اهو ٺيڪ ٺاڪ هو. بس هن کي درگاهه وارن چيو ته اسان کي وڌيڪ ٺهرائي ڏيو. هن به ڊهرائي چيو ته نئين ٺهرائيندس. هتي ايئن ڏسندي ڏسندي شيون ڊهي ٿيون وڃن!“
توهان جنهن بگاشير بابت پيا ڳالهايو. هي ان کان ڪو ٻيو آهي جيڪو نئنگ طرف هو؟“
”ها! هيءُ هتي جهانگارن جي ڀرسان آهي! ايڏانهن (ڏلهه طرف) اسان کي ٻيا ماڳ ملندا، آري پير، ٻنڌڻي، چورڙو، ڏلهه بٺي ۽ ڏلهه وٽ هڪ ديوار تي چٽسالي ، چورڙي جي ڀرسان اڳ ئي هڪ سائيٽ مجمدار جي رڪارڊ ڪيل آهي. پر ان کان به اوڀر ۾ چار ڪلوميٽر پرتي هڪ ٻي سائٽ آهي جيڪا اڄ تائين ڪنهن به رڪارڊ نه ڪئي آهي پر مون کي ان جو ڪو نالو ملي نه سگهيو، هڪ ماڻهو مليو ته هن به رڳو ايترو چيو ته بس هڪ دڙو آهي. چورڙو ته هڪ ننڍڙي سائيٽ آهي. هو انڊس ويليءَ جو (همعصر) وڏو دڙو آهي.“ بخاري صاحب چيو.
جلد ئي اسان جهانگارن کان ڏکڻ طرف ويندڙ روڊ تي هئاسون، روڊ تي لڳل پٿر تي لکيل هو، آري پير چار ڪلوميٽر، تراب خان رند، ساڍا چار ۽ ٻنڌڻيءَ ساڍا 18 ڪلوميٽر، يعني جيڪڏهن ماڻهو ٻنڌڻيءَ تائين سڌو هليو وڃي ته هاڻي 15 منٽن جو سفر هو.
آري پير ڏانهن ويندڙ رستي تي هڪ ئي هنڌ پير صاحب جو نالو مختلف طرح لکيل هئا يعني ’آري پير‘ ۽ ’عاري پير’ گويا خود پير صاحب جا عقيدت مند به ان ڳالهه تي يڪراءِ نه هئا ته بزرگ جو نالو ڪيئن لکجي؟ هونئن ڪي ماڻهو آري لفظ جو بڻ بڻياد ڳوليندي چوندا آهن ته لفظ ’آري‘ اصل ۾ ’عالي‘ آهي اهڙي جيڪو ’علي‘ مان ڦٽو آهي. ڪن جي راءِ آهي ته آري لفظ ’آريا‘ مان ڦٽو آهي. اهو ئي منجهيل سُٽ سلجهائڻ لاءِ مون بخاري صاحب کان پڇيو.
”آري پير جي صحيح خبر نه ٿي پوي پر ان جا گهٽ ۾ گهٽ ٽي آستانا مون کي معلوم آهن.. انهن مان هڪڙو ٿاڻي بولا خان ۾ آهي، ٻيو نئنگ کان کيرٿر جي پرئين پاسي بلوچستان ۾ آهي... ۽ ٽيون هيءَ جهانگارن کان ڏکڻ ۾... پر هتي پير صاحب جي مزار به آهي، ان سان گڏ ٻيون به ٽي چار مزارون آهن.“ بخاري صاحب وٽ به اهو سوال اڻ نبريل هو.
ڏلهه تائين اسان جو سونهون وڪيل رند هو. اصل آري پير کان پرتي ڪنهن ڳوٺ جو هو. جهانگارن ۾ ڊاٽسنون ڀرڻ جي مزدوري تي لڳل هو. ٻه اڍائي سئو ڪمائي ٿي ورتائين. چيائين. پهرين ٻٻرن جو ڳوٺ ايندو، پوءِ آري پير جي درگاهه، پوءِ نڌڻي...“ جڏهن اوسي پاسي جي ٻين شين جو پڇيوسينس ته چپ ٿي ويو. مزو نه ڪيائين، پر اسان جي مجبوري!
چيائين، ”جبل توهان کي آئون گهمائيندس، باقي اهي شيون پاڻ ڳوليو!“




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪائي کان ڏلهه ڏانهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون