ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪاڇي ۾ رات : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 858
عنوان ڪاڇي ۾ رات
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1217
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪاڇي ۾ رات جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪاڇي ۾ رات - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪاڇي ۾ رات


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

هو اتفاقي اسان جي علائقي ۾ به آهي، باقي لاڙڪاڻي ۾، ميهڙ ۾ مٿي آهن. فوج واري دور ۾ چور مري ويا، هتي اسان وٽ امن آهي.“
”توهان کي هتي گهڻو وقت ٿيو آهي؟“
”اسان ڄاوا نِـپنا هِتي آهيون. باقي، هن پَٽ تي مون کي ست سال ٿي ويا آهن. اباڻو ڳوٺ انهن قبن (مير الهيار وارا) جي اولهه پاسي رستي تي آهي، پوءِ، ٻوڏ آئي ته مان اتان لڏي آيس. اهڙو هنڌ جتي ٻوڏ جي پاڻيءَ کان بچاءُ ٿئي. پوءِ زمينون خريد ڪري هتي اچي ويٺاسين. هتي اسان کي ٻوڏ جو خطرو ڪونهي. هتي پاڻي به مٺو آهي.“
”اهو تجربو ڪيئن ٿيو ته جر مٺو آهي؟“
”منهنجي اچڻ کان ٻه ٽي سال پوءِ ماڻهو جر ڏسڻ آيا، مشين هڻي ڏٺائون، وري ٻئي هنڌ مشين هڻي ڏٺائون، پوءِ ڏکڻ، اوڀر، اتر، اولهه ڏانهن هر طرف بورنگ ٿي ويا ۽ اهي قدرتي ذخيرا لڌا. هن وقت ناهي ته به پنجاهه سٺ بورنگ آهي.“
”هتي هُرلي وارو نظام باقي آهي؟“ مون پڇيو.
”هُرلو ختم ٿي ويو آهي. هتي اڳي پاڻي ڪونه هو ته هُرلو به ڪونه هو. ڊرگهه بالا ۾ هُرلو هوندو هو، اتي سبزي پوکي ڪندا هئا، ڏاند وهندا هئا، اهي پهر پهر وهندا هئا. پر هاڻي اتي به مشينو ٿي ويون آهن.“ حاجيءَ جو مطلب هو ته هاڻي ڪاڇي ۾ کوهن مان پاڻي ڇِڪڻ جون موٽرون هڻڻ جو نظام رائج ٿيندو پيو وڃي.
”توهان مشين تي هتي ڪيتري زمين آباد ڪري ويندا آهيو؟“ مون ٻيو سوال ڪيو.
”پهرين ته برساتي ٻوڏ سبب جر چڙهيل هو. وري پنج سال ٿيا آهن جو بارش نه پئي آهي، جر هيٺ لهي ويو آهي، سڄي زمين کڏا ٿي وئي آهي. پهرين منهنجي هڪ مشين هئي ته سئو کن ايڪڙ آباد ٿيندي هئي، هاڻي گهٽ آهي، پر ته به پنجاهه ايڪڙ آباد ٿئي ٿي، پاڻي هلي ٿو پر گهڻ ڇِڪ ٿي اچي، لوڊ وڏو ٿي ويو آهي، تيل مهانگو، خرچ وڌي ويو آهي. حڪومت اسان کي بجليءَ جي سهولت ڏئي ته ڪو بار گهٽجي، بلوچستان سِبيءَ ۾ بجليءَ جو بِل فِڪس آهي، ان ۾ چار هزا رپيا مهينو ڏين ٿا، جنهن ۾ ٽيوب ويل به هلن پيا ... اسان سنڌ وارن ڪهڙو ڏوهه ڪيو؟ پاڪستان ۾ حڪومت ته ساڳي آهي ... اسان وٽ به اگهه فِڪس ڪن ته اسان به خوشحال ٿيون نه! پنجاب به ڏسو! سڀ ٽيوب ويل بجليءَ تي آهن، ڪو به تيل تي ڪونهي، پنجاب جو علائقو اسان پاڻ اکين سان ڏسي آيا آهيون، اُتي ذخيرو آهي، هوشياري آهي، اسان جو ملڪ (ڪاڇو، سنڌ) غريب آهي، منجهيل آهي ... ۽ هتي حڪومت جو توجه ناهي. اسان وٽ سنڌ ۾ ته گهڻو ڪجهه آهي، تيل، ڪوئلو هتي جيڪڏهن ڪارخانو هڻن ته اسان جا هزارين ماڻهو روزگار ڪم تي چڙهي پون.
اسان وٽ ته تيل (ڊيزل) 20 رپيا لٽر لڳو پيو آهي. لِٽر مان ڇا ٿو ٿئي؟ ڪيترو پاڻي ڇڪبو؟ چئن ڏينهن ۾ چار هزار رپيا خرچ ٿيو وڃن! غريب ماڻهو ڪٿان آڻي؟ سرڪار اسان کي اهي سهولتون ڏئي ته اسان به خوشحال ٿيون ۽ اسان جي قوم وارا به خوش ٿين“ حاجي ڪلو ڄڻ ته سڄي سنڌ ۽ ڪاڇي جو ڪيس پيش ڪري ويو.
”واقعي! ڪٿان اچن ايترا پئسا؟“ بخاري صاحب چيو.
”سائين، لک رپئي جو تيل اسان ساڙيو آهي، بِل پيا آهن، اسان ٻِج ڪٿان وٺون، تيل ڪٿان وٺون؟ مسڪين ماڻهو، غريب!“ حاجي ڪلوءَ ڪاڇي جا معاشي احوال ڏنا. ٿوري دير خاموشي رهي ته موضوع بدلجي ويو.
”هن علائقي ۾ پکي ڪهڙو ٿئي؟“
”جهنگ ۾ اڇو تتر جام آهي، ڪارو تتر گهٽ آهي. تلور ٻارهوتي آهي. تلور به سيزن ۾ ايندي آهي، سياري، چِٽ جي مند ۾ به ايندي آهي. هڙيو به ٿيندو آ، ننڍڙو پکي ٿئي ٿو جهرڪيءَ وانگر پکين جو بادشاهه سڏبو آهي، ڦوسڙي به آهي، پاليهر ٿئي ٿو. اسان وٽ ڍنڍ وارو پکي ڪونهي (ڇو ته هتي ڍنڍ ڪونهي)، بر جا پکي آهن.“
”هڻ کڻ ٿئي؟“
”نه ! اها ٿر ۾ ٿيندي آهي، اسان وٽ لنڊي، کپر، سنهي سرنگهه ٿيندي آهي سنهڙي آهي چيچ جيتري پر ڀڄڻي ڏاڍي آهي. هتي وڇون به ڏاڍو آهي، خبر نه ٿي پوي ته الائي ڪٿان نڪري ٿو پوي! اروٺ (سوڪهڙي) جا وڇون ڪارا ٿيندا آهن. وَس وارو وڇون ڀورو رهي ٿو. جبل جو هڪ ٻيو وڇون ڪارو ٿئي ٿو، جيڪو ماڻهو ماري وجهي ٿو ... هاڻي هڪ همراهه کي وڇونءَ کاڌو، جوهيءَ تائين ويو، ڊاڪٽر علاج ڪري نه سگهيو، اهو ماڻهو مري ويو. هڪ ڇوڪري مال پئي چاريو ته ان کي وڇونءَ کاڌو، ڊاڪٽر تائين پهتو ئي ڪونه ته همراهه مري ويو، اهڙو ڪو اروٺ جو وڇون هو!“ حاجيءَ ٻڌايو. ”جيڪي اَريج (صحرا، بيابان) ۾ رهندا آهن، انهن جو نمونو ئي ٻيو هوندو آهي!“




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪاڇي ۾ رات ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڪاڇي ۾ رات
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون