ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪروڙ شريف : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-06-19
داخلا نمبر 122
عنوان ڪروڙ شريف
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1070
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪروڙ شريف جا بنياد
سنڌوءَ جو سفر / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪروڙ شريف - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪروڙ شريف


شاخ سنڌوءَ جو سفر
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ڪروڙ شريف

ڪروڙ شريف ۾ داخل ٿيڻ سان سڀ کان پهرين ڌيان ڪروڙ شريف جي وڏي درگاهه ڏانهن ڇڪجي وڃي ٿو. عام ماڻهو ان کي ’درگاهه لال عيسن ڪروڙ ‘ چون ٿا، پر ٻهراڙيءَ جي لهجي ۾ ’لالا سن ڪروڙ‘ چون. ماڻهن کان جيڪڏهن شهر بابت پڇبو ته ٺڙٺپ چوندا، ”جناب شهر ڪروڙ، ٿاڻو ڪروڙ، تحصيل ڪروڙ، ٽائون ڪميٽي ڪروڙ لالي سن (عيسن) دي.“
مکيه روڊ کان ٿورو اندر کاٻي پاسي هڪ ننڍڙو روڊ سڌو وڃي درگاهه جي دروازي تي کٽي ٿو. ان ننڍڙي روڊ جنهن کي درگاهه جي بازار چئجي ته بهتر، تي ٻنهي پاسي کان اٺ ڏهه ننڍا ننڍا دڪان آهن. دڪانن تي گلن جون چادرون، ڪپڙي جون چادرون، مصري، نبات ۽ اهڙيون ٻيون شيون وڪامجن ٿيون جيڪي معتقد خريد ڪري وڃي درويش جي قبر تي وجهن ٿا. جنهن وقت اسان پهتاسون دڪاندار مڙي آيا. ’مون کان وٺو‘ ’مون کان وٺو‘ - فقيرن پلئه ڇڪيا ’رب جي نالي‘ ’مسڪين آهيان‘ ’لالا سن ڪروڙ مرادون پوريون ڪريوَ!‘
درگاهه تي هڪ ننڍڙو ڪٽنب ترسيل هو، ٻه چار مسافر ورانڊي ۾ اهليا پيا هئا. هڪ ڪنڊ ۾ درگاهه جو مجاور ايندڙ ويندڙ کي نهارڻ ۾ مصروف هو. مجاور پنهنجو نالو غلام غوث ٻڌايو ۽ بزرگن وٽان مليل شجري جي هڪ ڪاپي ڪڍي ڏيکاريائين.
”هيءَ درگاهه 8-9 سؤ سال قديم آهي. درويش وڏي پهتل هستي آهي. سندن تعلق بهاءُ الدين ذڪريا سهروردي ملتاني سان آهي.“
پوءِ هن شجرو ٻڌائڻ شروع ڪيو: ”حضرت بهاءُالدين ذڪريا سهروردي ملتاني ولد حضرت مخدوم غوث لال حسين شاهه ذڪريا سهروردي. هي حضرت مخدوم آهي. غوث بهاءُ الدين ذڪريا جا پٽ ٿيا. حضرت شاهه رڪن عالم، حضرت رڪن الدين قطب عالم ذڪريا سهروردي ملتاني، حضرت غوث الدين ذڪريا سهروردي ملتاني، حضرت مخدوم غوث بهاءُ الدين ذڪريا سهروردي، حضرت غوث عالم ملتاني، حضرت غوث مخدوم لال حسين ذڪريا ملتاني، غوث عالم ڪروڙي ولد حضرت مخدوم سلطان ابوبڪر ڪروڙي ...“ شجرو ڪافي ڊگهو هو. مون شجرو وٺي ڏٺو 32-33 نسل لنگهي چڪا هئا.
درگاهه تي ڪو به گادي نشين ڪونهي. درگاهه اوقاف کاتي جي نظرداريءَ ۾ آهي. درگاهه تي مقبرو نواب غازي خان ٺهرايو هو جيڪو هن درويش جو مريد هو. هتي نه رڳو نواب غازي خان پر ديري اسماعيل خان جي باني نواب اسماعيل خان جي به قبر آهي. غازي خان عمر ۾ وڏو هو، هن کانپوءِ اسماعيل خان ۽ هن کانپوءِ دريا خان، پر هتي دريا خان جي قبر ناهي.
”هيءَ مزار حضور جي استاد حافظ ملوڪ سنڌيءَ جي آهي“ مجاور اڱڻ ۾ هڪ قبر ڏانهن اشارو ڪري چيو. پر هو اهو نه ٻڌائي سگهيو ته استاد جو سنڌ جي ڪهڙي شهر ۽ قبيلي سان تعلق هو. هتي ئي قرآن شريف جو هڪ قديمي قلمي نسخو موجود آهي جيڪو مجاور جي چوڻ موجب درويش پاڻ لکيو. قرآن شريف کي شيشي جي هڪ پيتيءَ ۾ ڏاڍي عزت ۽ احترام سان نماءَ لاءِ کليل رکيو ويو آهي.
درگاهه ملتاني اڏاوت جو خاص نمونو آهي جنهن ۾ عمارتن جي ٻاهرين اڏاوت چؤڪنڊي هوندي آهي. پر ان جو وچون حصو اٺ ڪنڊون هوندو آهي. ان اٺ ڪنڊي ڍانچي تي سهڻو ۽ اُوچو گنبذ جوڙيو وڃي ٿو. درگاهه ڪروڙ شريف جو ٻاهريون چوڪنڊو حصو اڇي پلستر سان سهڻو ڪيو ويو آهي. چئني ڪنڊن تي ننڍڙا منارا آهن جن تي ڪاشيءَ جو سهڻو ڪم ٿيل آهي. وچين اٺ ڪنڊي حصي تي پڻ هر ڪنڊ تي ننڍڙو منارو آهي. انهن سڀني منارن جي وچ ۾ وچون مرڪزي گنبذ نيري چوٽيءَ سان بيٺو آهي. وچين اٺ ڪنڊي عمارت جي اٺن ئي پاسن کان لڳ ڀڳ هڪجهڙا پر ڪاشيءَ جا جدا جدا پئنل آهن. جيڪي فيروزي، نيري ۽ ميٽوڙي رنگ جا آهن.
درگاهه جو مجاور ٺيٺ سرائيڪي هو. اڇي گوڏ تي اڇو ڪڙتو، سيءَ کان بچڻ لاءِ هلڪي صدري، مٿي تي صافو ٻڌل ۽ هلڪي ڏاڙهي. درگاهه تي آيل عقيدتمند به سرائيڪي هئا. سڄو شهر سرائيڪي ڳالهائيندڙ هو. مون کي شدت سان محسوس ٿيو ته هن مهم دوران اسان پنجاب جي ثقافتي سرحدن ۾ پير وڌو ئي ڪونهي. هندڪو خطي مان لنگهڻ کان پوءِ اسان اٽڪ، مکڊ ۽ ڪالاباغ جي وچ ۾ اهڙي علائقي مان لنگهياسون جتي جا ماڻهو هندڪو، پشتو يا وري ميانوالي پوٺواري گاڏڙ ساڏڙ سرائيڪي ڳالهائن ٿا. سنڌ جو ٽالپر گهراڻو به ماڙي انڊس (ڪالاباغ) جو آهي جنهن جي زبان سرائيڪي هئي. ڪالاباغ کان هيٺ ديري اسماعيل خان جون ٻهراڙيون ته بلڪل سرائيڪي خطو آهي. ٿل صحرا ۾ ميانواليءَ کان هيٺ سرائيڪي اثر صاف هو ۽ هاڻي ته بنهه سرائيڪي هئي. اسان سڄي پنڌ ۾ ٺيٺ پنجابي نه ٻڌي.
”حضرت غوث بهاءُالدين ذڪريا ملتاني هتي ڄائو هو“ مجاور ٻڌايو، ”هتي ئي تعليم پرائي پوري ڪيائون ... هيءَ قبر سندن ڏاڏيءَ جي آهي ۽ هي قبرون سندس اولاد جون آهن ... ۽ هي سندن والدين جون قبرون آهن.“ مجاور جي ڏنل معلومات موجب بهاءُ الدين ذڪريا درويش جو پوٽو هو.
هاڻي اسان جي سامهون سوال هو ته ’ڪروڙ‘ ڇاهي؟ مجاور ٻڌايو ته هن شهر جو اصل نالو دِفال ڪوٽ هو جيڪو پوءِ درويش جي رياض سبب ڪروڙ شريف سڏجي ٿو. درويش بابت مشهور آهي ته هن هڪ ڪروڙ ڀيرا سوره مزمل جو چلو مڪمل ڪيو جنهن کانپوءِ هن شهر جو نالو ڪروڙ شريف ٿي ويو. ’ڪروڙ پڪو‘ نالي هڪ ٻيو شهر ملتان طرف دين پور جي سامهون آهي پر هِن شهر جي سڃاڻپ ’ڪروڙ لال ايسڻ‘ (لعل عيسن)آهي هيءُ صاحب هڪٻئي درويش پير محمد راڄڻ جو همعصر آهي. پير محمد راڄڻ سيد بخاري آهي جڏهن ته لال ايسڻ قريشي هاشمي آهي. ڪروڙ شريف ۾ رهندڙ ڪجهه قبيلا ۽ برادريون هي آهن: ڪلواڙ، قريشي، بلوچ، آرائين ۽ راجپوت. سڀني جي ٻولي سرائيڪي آهي. شهر جي آبادي 18-19 هزار ماڻهن تي ٻڌل آهي.
ڪروڙ شريف کان هيٺ درياهه جي ٻنهي ڪنڌين تي پنجاب صوبو آهي. الهندي پاسي، ضلعو ديرو غازي خان، جنهن ۾ تونئسه ۽ ديرو غازي خان مکيه شهر آهن. اڀرندي پاسي ضلعو ليهّ ۽ ان جي ڏکڻ ۾ ضلعو مظفر ڳڙهه.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڪروڙ شريف ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ديري غازي خان ڏانهن
سنڌوءَ جو سفر - موضوع جون ٻيون داخلائون-
پبلشر پاران
ليکڪ پاران : سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جي زندگي ۽ موت جو سُوال
اسڪائي ليڪس جي نقش قدم تي
سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
سنڌو ندي شروع ڪٿان ٿئي ٿي؟
سنڌو طاس
سنڌو طاس ٺاهه
رگ ويِد ۾ سنڌو
سنڌو مهم ۾ شرڪت
آديسي اڄ مر سڀان مرندو سڀڪو
ٽيڪسيلا
سڪندر اعظم
ڪئمپ ڏانهن
ڪابل نديءَ جي ڪنڌيءَ تي
گليشئر جي هاڃا
اٽڪ وٽ سنڌو
اٽڪ قلعو
اٽڪ پُل
نيرن نيڻن واري ۽ چانديءَ روپ مست
پوٺوهار
غازي گهڙيالا پروجيڪٽ
پاور ڪامپليڪس
پوٺو هار جا ڪجهه درويش
خوشحال ڳڙهه
سنڌوءَ جا خوفناڪ لنگهه
جبلن ۾ ڦاٿل سنڌو
نوري پِير ۽ جوڳي
گهوڙا تڙپ
سوڪڙيان
طوطي خان کان انٽرويو
خوشحال ڳڙهه کان اڳتي
عزيز شڪاريءَ جي قبر
ست سهيليون
ٻيو وڏو وڪڙ
مکڊ شريف
سنڌوءَ ۾ سون
سوان ندي
ڪالاباغ ڏانهن
ڪالاباغ بند
ڪالاباغ بند- ڪجهه تفصيل
ڪالاباغ بند ٺاهڻ جا مقصد
فني جوڙجڪ
بند ڪيئن ٺهندو؟
جبلن جي صورتحال
پٺاڻن کي اعتراض جا سبب
ڪالاباغ شهر
جناح بئراج
ڪالاباغ کان چشمه تائين
ڪيل
دراوڙ
ڪيل بستيءَ کان اڳتي
بوٽ لاڪ
بلوٽ شريف
بلوٽ جي اصل ڪهاڻي
چشمه بئراج ۽ چشمه جهلم لنڪ ڪئنال
بئراج تي
ڪلور ڪوٽ
درياخان ڏانهن
دريا خان ۾
ديرو اسماعيل خان
آلودگي
طوطي خان سان ڪچهري
رحمان ٺيڙهي
رولاڪ افغان قبيلو
ڊي-آءِ خان شهر جو چڪر
ڪروڙ شريف ڏانهن
هڪ ڳوٺ-نوتڪ
ڪروڙ شريف
ليهّ پتڻ تي
نئون ڏينهن
تونسه بئراج
تونسه شريف پير پٺاڻ
بئراج ڏانهن واپسي
زندهه پير
ديري غازي خان ڏانهن
ديرو غازي خان شهر
تاريخ جاگرافي
موسم
قديم علاج
شهر جو ماضي
قديم مندر ۽ مسجدون
سياسي ڇڪتاڻ
نئون سج
ٻيڙي ناهي ته به پرواهه ناهي
ٻار لنگهيائون ٻاجهه سين
ڄام پور وٽ ٻيڙين جي پُل
ڄام پور
ڄام پور جي تاريخ
ڄام جادم جکرو
دلوراءِ جي ٺيڙهه
هرڻاڪس يا هَڙند؟
سنڌو ماٿريءَ ۾ ديوتائن سان جنگ
ورتر اَسر ۽ اِندر جي جنگ
ڪارو پاڻي
ڄام پور جي سياسي ۽ سماجي حالت
مولانا عبيدالله سنڌي رحه
گهاڙِي والا
مٺڻ ڪوٽ ڏانهن
ڌٻڻ ۾
پتڻ تي حال احوال
درگاهه بابا فريد
شهر مٺڻ ڪوٽ
عمرڪوٽ کان اوڀر ۾ هُن پار
ڪشمور
گرنٿ صاحب جو درشن
سک مت
گرونانڪ
گرونانڪ - هڪ فنڪار
گڊو بئراج
سنڌ جي گم ٿيل ندي
ستلج جو وهڪرو
سنڌوءَ جا قديم وهڪرا
گهاڙ
مهراڻ
وهڪرا ۽ انهن جا زمانا
سنڌوءَ جي لاهِي
درياهه ۽ زمين جي سطح
گڊو بئراج تي حادثو
ماڇڪو - سنڌ ۾ پنجاب جو ٻيٽ
ڪنڌڪوٽ ۾
ٽوڙي بنگلي ۾
دنيا جو ڊگهي ۾ ڊگهو ماڻهو
ماٿيلو
مومل ۽ ڀينرون
شڪارپور
عجيب اطلاع
سکر
عجيب ٽڪريون
لب مهراڻ تي آجيان
اسوريا جي راڻي
ڏهاڳڻ سهاڳڻ
اروڙ
ڪالڪان غار
اروڙ ۾ هڪ ٻي غار
نَينهن ٽڪر
سکر ۽ بکر جي تاريخ
خواجه خضر جو آستانو
ساڌ ٻيلو
سَتين جو آستان
روهڙي
وار مبارڪ
پتن جي ماڙي
معصوم شاهه جو منارو
آدم شاهه جو مقبرو
سکر پتڻ
مسجد منزل گاهه
لئنسڊائون پُل
ايوب پُل
سکر بئراج
ٽالپر
نوشهرو فيروز
ڪوٽ ڏيجي
مٿي جو سور لاهيندڙ پير - شادي شهيد
راڪاس جو روڻو
خيرپور ضلعي ۾ درگاهن پويان ڏندڪٿائون
ابراهيم اڌم جي ڏند ڪٿا
آستانو ابراهيم اڌم بلخي
هرڻيءَ جو کير
هنو
شيطان
خيرپور ضلعي ۾ موجود اولهه - اوڀر قبرون
ٻيا پير ۽ قبرون
سيد حسين شاهه بخاري
سيد ڇتن شاهه
لونگ فقير
پير مشائخ مهيسر يا مهيسر مشائخ
سلطان اڌم ڪٿا جو ٻيو حصو
خيرپور ۾ کجي
کجيءَ جو پرڏيهي واپار
فيصلي جي گهڙي
سکر کان لاڙڪاڻي ڏانهن
لاڙڪاڻي ۾
قُبو ڀانڊو ۽ ٿهيمن جا قُبا
شاهه بهارو
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
اڍاٽ، ڪانڌڙا، جهڪڙ ۽ خيرپور جُوسو
ڌاڙيلن جو خوني حملو
مُهين جو دڙو
مُهين جي دڙي وٽ سنڌو
مهين جي تباهي
ڌرتي ماتا
اينڪي ۽ نِن مهه جي ڪهاڻي
بهشت دلمون ڪيئن ٺهيو؟
مُهين جي دڙي بابت ڏند ڪٿائون
مُهين جي دڙي جا ڪنڀار
ويهڙ ڏانهن
مهاڻا درياهه تان لڏي ويا
ميان گاجي ديرو
وِيهڙ
اولهه وارا پراسرار جبل
لڪل خزاني جي واٽ
دانا ٽاورز
کيرٿر جو ن چوٽيون
مخدوم بلاول
درگاهه مخدوم بلاول
ميان يار محمد ڪلهوڙي جو مقبرو
آبپاشي لاءِ هٿرادو واهه
گاجي شاهه - قديم واهيون
ڪافر ڪوٽ
سڪندر جو پڙاڏو
سيوهڻ
مي رقصم قلندر شهباز
ڇُٽو اُمراڻي
بودلو بهار ۽ هُنود ڪاسائي
يڪ ٿنڀي
لال باغ
نه ملاح نه مڪڙي
کيرٿر ۽ ان جي ڀرپاسي ۾ گبر بند
نُڪو بٺي آثار
ڪائي ماٿري
جِنن جا گهر
نئگ ڏانهن
شاهه روهي
لنگم تي رت ڀيٽا
لکمير جي ماڙي
هتي نالو لکڻ سان بخار لهي ٿو
سنڌو کيرٿر ماٿري تهذيب
سيوهڻ کان اڳتي
لڪي
بهشت جي دري
تيرٿ ڌارا
بِزن جهڏو
آمري
سن
رني ڪوٽ
رني ڪوٽ بابت ڪجهه تجويزون
سنڌ: پنڊ پهڻن جي دنيا
سنڌ جا ٻيلا
هُڙيون
ڪچي جا ٻيلا
پڪي جا ٻيلا
وڏن ماڻهن سان سنڌوءَ جي جُٺ
حيدرآباد
حيدرآباد ۾ ٽالپرن جي دلچسپي
شهر جون چاڙهيون
قديم آثار
گنجو ڏونگر گام
سياسي ماضي
مرسون مرسون سنڌ نه ڏيسون
مياڻيءَ واري جنگ کانپوءِ
ڪوٽڙي
جِهرڪَ
ميل ـ101
ماجيران جي ماڙي
ڪينجهر
ڪينجهر لڳ ٻيا قديم آثار
هيم ڪوٽ
سونڊا
سونڊا پتڻ
کبڙ پاتڻيءَ جون خبرون
ميربحر ڪير آهن؟
جهنڊو پاتڻي
ٺٽو
دبگير مسجد
مسجد خضري
شاهجهاني مسجد
ٺٽي جا پراڻا پاڙا
سريچند درٻار - فقير جو ڳوٺ
مڪلي
قديم مسجد
پير پٺي ۽ شاهه ڏاتار جي ڪٿا
پير پٺو ماڳ
ٻيڙيءَ جي مرمت ٿي وئي
خدا آباد
ڪلان ڪوٽ
سنڌ ۾ تيل ۽ گئس
قديم غارون
سنياسيءَ جي غار
جَت ۽ وَڳ
اُڏيرو مندر
جنگي سرڏانهن
درياهه ۽ کاريون
جنگي سر پتڻ جي اهميت
مانگر مڇ يا ويسر
ڊيلٽا ۾ ڦيرڦار
ڪيٽي بندر
ڳاڙهن چانورن جي پوک
ٻيا فصل
شڪارين جون تياريون
گهاتو ڪيئن گهارين؟
پورٽ قاسم ڏانهن
تِمر جا ٻيلا
ڊيلٽا ۾ فطرت جي دهشتگردي
بئراجن جي تعمير کان اڳ
جاکي بندر
رتوڪوٽ
ملاڪي ڪوٽ
درياهه پير ماڳ
ٿنڀن واري مسجد
وڏا هڏا
گُجو
سنڌ ۾ قديم ترين لکت
ٿرون ٽڪري
هاليجي
پکين جا رستا
ڀنڀور
موکي متارا
اوچتو ڦاٽ
سمنڊ ۽ ويرون
مهم جي پڄاڻي
چوکنڊي
سانڊي تان جنگ
بلوچ ٽومبس
ملير ماٿري
ڪراچيءَ جا ڪجهه ٻيا آثار
ريڙهي مياڻ
کديجي
منگهو پير
مورڙيو مانگر مڇ
پڄاڻي
حوالا
بُلهو کوسو ۽ بُـلهي جي بُـٺي


.....سنڌوءَ جو سفر موضوع جون وڌيڪ داخلائون