ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪوٽ جي ديوار : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 863
عنوان ڪوٽ جي ديوار
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1099
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪوٽ جي ديوار جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪوٽ جي ديوار - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪوٽ جي ديوار


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ڪوٽ جي ديوار
اتي ئي خدا آباد واري قلعي جو ڪجهه ٽڪرو (پنجاهه وال) اڃا قائم آهي. اها ديوار هن وقت 7 فٽ کن ويڪري ۽ گهٽ ۾ گهٽ 11 فٽ اوچي آهي. ڪوٽ جون ماپون ٻڌائين ٿيون ته اهو مرڪز کان هر طرف (گهٽ وڌ) هڪ ڪلوميٽر آهي. اها ديوار شهر جي چوڦير ڏنل هئي، جنهن جي ٻئي ڇيڙي تي ميان يار محمد جو مقبرو آهي. ان ئي ڪوٽ اندر هڪ ٻيو ڪوٽ لشڪري آهي. ان ۾ ميان جا لشڪري رهندا هئا. ٻئي ڪوٽ اندر ٽيون ڪوٽ ’ميان جي ماڙيءَ‘ کي ڏنل هو جيڪا ميان جي مقبري کي ويجهي آهي. اتي ئي کوهه جا نشان به آهن. 1768ع ڌاري هي شهر ڦِٽي ويو. هي ٽيئي قلعا ڪچا هئا.
هاڻي اسان جو رخ ميان يار محمد جي مقبري طرف هو. مقبري کان ٿورو اورتي هڪ وڻ هيٺان ٻه مينهون ڪِلن سان ٻڌل هيون ۽ انهن کي هُرڇَڻُ کان جهلڻ لاءِ مُنهن تي مُڇيون وِڌل هيون ته جيئن ڊِههُ نه ڪن، ڪنهن کي ٿُونو نه هڻن. شايد ڪجهه ڏنگيون هيون. هڪ مينهن ڀوري چالَ هئي، ان جي پيشانيءَ تي اڇو چٽو ڏاڍو سهڻو ٿي لڳو، ۽ ٻي ڪاري گوشي هئي! ٻنهي کي ڳچيءَ ۾ ڳانا ۽ گهنڊڻيون وڌل هيون. ٻئي چڱيون صحتمند هيون، ڪنهن شوقين مڙس جون پئي لڳيون. سامهون هڪ وڻ هيٺان ٻه جهونڙا پاڻ ۾ ڪچهري ڪري رهيا هئا. آئون انهن ڏانهن وڌي ويس،
”ادا اسلام عليڪم!“
”وعليڪم سلام! وعليڪم سلام!“ ٻنهي چيو.
”ادا مينهن جي سڃاڻپ ڪيئن ڪجي؟ مثال هي جو ٻه (مينهون) بيٺيون آهن ته انهن کي ڪهڙا نالا ڏجن؟“ مون بي ڌڙڪ سڌو سوال ڪيو.
”ان اڇي مينهن کي ’ڀُوري‘ سڏيندا آهيون، ’ڳاڙهي‘ به سڏيون! ... هڪڙيون ’بگيون‘ انهن کي چونداسين ’بگي ڀوڏي!‘ اها (سامهون) بگي ڀوڏي ‘ آهي. بگيون ٻيون آهن، ڀوڏيون ٻيون، وري لال ڳاڙهيون ... ان لاءِ چونداسين ’ادا هيءَ ڳاڙهي مينهن آهي!“ هڪ جهوني جواب ڏنو.
”سڱن جي حساب سان به مينهن جا ڪي نالا آهن؟“ مون ٻيو سوال ڪيو.
”ها! هڪڙيون ڪُنڍيون، ٻيون گوشيون، ڪي ڀِڏيون، ڪي ڦاڏيون ... هي سامهون بيٺل ٻئي مينهون گوشيون آهن ... ڪُنڍي مينهن جا سِڱ او هينئن وريل هوندا ...!“ هن هٿ جي اشاري سان ڀِڪوڙيل سوڙهو وڪڙ ڪڍي ڏيکاريو ”...گوشِيءَ جي سڱ جو وڪڙ ٿورڙو کليل هوندو! جيڪي ڀيڏيون هونديون، انهن جا سِڱ هيٺ وريل هوندا! ۽ جنهن جا سِڱ ڍڳي وانگر کليل هجن، اها ’ڦاڏِي‘ يا کُڊ!“ جهونو سڀ قسم ٻُڌائي ويو.
’انهن مان ڪهڙي مينهن ڀلي سمجهجي!“
ڪُنڍي ۽ گوشي سهڻيون مينهون آهن، جنهن جا چار ٿڻ هجن ۽ پري پري هجن ... انهن جو ملهه ئي ڪونهي!“ هن تعريف ڪئي.
”عمر جي حساب سان به ڪي نالا ٿين؟“
”ها! ڄائي ته وَڇ، لَڳ کان پهرين سڏبي ’ٽِهاڻِ‘، پهرين پيٽ سان سڏبي ’پهريات‘، ٻئي پيٽ سان ’ٻِيهڙ‘، ٽئين پيٽ سان ’ٽِيهڙ‘، ايئن ’چؤپيٽي‘، ’پنج پيٽي‘ ايئن پيٽ جي حساب سان سڏبيون ... پيٽ کان اڳ اهي ٽِهاڻيون آهن، معنيٰ اهي لَڳيون نه آهن ... لَڳي ته پوءِ ٿيندي پهريات!‘ همراهه ٻڌايو.
”ڪن مينهن کي ٿڻ گهٽ وڌ به ٿيندا آهن ڇا؟ ڪنهن کي رڳو هڪ ٿڻ به ٿئي ؟“ هاڻي انور به حال احوال ۾ شريڪ هو.
”هائو! شوقين ٿا لڳو ... هڪ ٿڻ واريءَ جي اسان کي خبر نه آهي، اها نه ڏٺي آهي، نه ٻڌي آهي. ٻن ٿڻن واريءَ کي چئون ’ٻِلهه‘ يا ’گهوڙِي ٻِلهه‘، ٽن ٿڻن وارين کي چئون ’ٽِلهه‘ ... اهي به جنسون آهن. ڪي سٺو کير ڏين 9ـ 10 ڪلو، ڪي گهٽ به ڏين ... باقي اهي شوق جون شيون آهن، انهن جي قيمت به گهڻي آهي.“
”هنن مينهن کي منهن تي ڪجهه ٻڌل آهي؟“ مون مُڇيءَ بابت پڇيو.
”اها مُڇي! ... سڀني ڍورن کي وجهي سگهجي ٿي. انهن سان اهو ٿيندو ته ڍورو وڙهندو ڪونه، ڪيڏانهن به زور ڪونه ڏينديون ... ٻيو، اسان پيرن ۾ به ٻڌاندا آهيون، ان کي ’پيکڙ‘ چوندا آهيون!“
مون جهونڙن کان موڪلايو جو باقي سڄي ٽيم ڪافي اڳتي نڪري وئي هئي. قادري صاحب ته فوٽ ڇڪي واپس موٽي رهيو هو. مون ميان جي مقبري طرف قدم وڌايا.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ڪوٽ جي ديوار ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ميان جو ڪوٽ:
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون