ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 950
عنوان ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1102
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ميان وال تحريڪ جو ڪو فقير هو، جيڪو ضروري نه آهي ته سيد به هجي. اسان وٽ اهڙا ڪجهه مثال موجود آهن جن مان پتو پوي ٿو ته جن فقيرن کي شاهه ۽ سيد چيو ويو آهي، اهي سيد نه هئا پر مقامي بلوچ ۽ سماٽ فقير هئا. . اصل ۾ ميان وال تحريڪ ۾ شامل اهم فقير جيڪي ميان نصير جي خاص دائري ۾ شامل هئا، انهن کي جڏهن ڪي انتظامي ۽ تنظيمي ذميواريون سونپيون ٿي ويون، تڏهن کين ’شاهه‘ جو لقب ڏنو ٿي ويو. انهن جي حيثيت سپهه سالارن يا وزيرن جهڙي هئي. اهڙا دائرا ميان نصير کان پوءِ به ٺهندا رهيا آهن. لفظ ’شاهه جي وضاحت لاءِ جيئن مٿي گاجي شاهه ۽ شاهه گودڙيي جو ذڪر ڪيو ويو، ڪجهه ٻيا مثال به آهن، جيئن شاهه پنجو ’ڏهوٽ‘ آهي، عنايت شاهه ’رند‘ (يا ) آهي، بهليل شاهه غالباً ’ڪلوئي‘ آهي ۽ شاهه بهارو جنجهڻ آهي. اهي فقير17 ۽ 18 صديءَ سان تعلق رکن ٿا، انهن مان ڪي ميان نصير محمد جي دور جا آهن ته ڪي پوءِ ميان غلام شاهه ڪلهوڙي جي وقت جا آهن. ان پس منظر ۾، ممڪن آهي ته رحيم شاهه فقير ميان وال حڪومت طرفان علائقي ۾ محصول جي وصوليءَ لاءِ مقرر عملدار هجي، شايد وِيڍل شاهه فقير سندس ڀاءُ يا ممڪن آهي ته انتظامي معاملن ۾ گڏيل طور ذميوار عملدار هجي.
جيئن ته هيءُ علائقو پوکيءَ ۽ فصلن وارو نه پر باراني آهي، انڪري هتان جي مالوند ماڻهن کان (مقرر شرح مطابق) ٽيڪس طور رڍون ٻڪريون وٺي سرڪاري خزاني ۾ جمع ڪيون ٿي ويون. هي ڊيوٽي ڪافي خوش اسلوبيءَ ۽ احتياط سان ادا ٿيندي رهي هوندي. ممڪن آهي ته مالدار ماڻهو پاڻ تي مقرر ڪيل محصول ڏيڻ خاص ماڳ (رحيم شاهه جي بيٺڪ) ۽ وقت تي ادا ڪرڻ پاڻ پهچندا هجن. ڪلهوڙا سرڪار بهرحال، ٽيڪس جي وصوليءَ ۾ تمام سخت هئي. ممڪن آهي ته جڏهن ڪو مالوند پاڻمرادو نه پهچندو هجي تڏهن ويڍل شاهه کي پنهنجو ڪردار ادا ڪرڻو پوندو هجي. هي امڪان بهرحال، مفروضي تي ٻڌل آهن.
تاريخ مظهر شاهجهانيءَ ۾ شمشير خان اوزبيڪ جي حوالي سان يوسف ميرڪ لکي ٿو ته ”بوبڪ جي پرڳڻي ۾ جبل پاسي رهندڙ باريجن ٻروچن وصوليءَ ۾ گهٽتائي ڪئي. ان کان اڳ اهي هر فصل تي اُٺ ۽ دنبا جاگيردار کي ڏيندا هئا ... (يوسف ميرڪ) شمشير خان کي چيو ته جيڪڏهن چانڊين وانگي هنن تي به منزلون ڪري چڙهائي ڪندين ته ڪجهه به نه ورندءِ، هنن جا گهٽ گهيڙ ڏکيا آهن. سندن ڳوٺ هتان (سيوهڻ کان) پنجن پهرن جي پنڌ تي ٿيندا، جيڪڏهن اتي يڪو چڙهي هلين ته ڪجهه نه ڪجهه ٿي سگهي ٿو ... انت سانجهيءَ جي نماز کانپوءِ نڪري هليو، سڄي رات پنڌ ڪيائين، پوئين اسر جو جبل جي هيٺاهينءَ ۾ پهچي، باريجن تي باهه ٻاري ڏنائين. هنن جا ڪيئي ماڻهو سندن سردار قاسم باريجي ۽ پٽس سميت مارجي ويا. هنن جي زالن ۽ ٻارن کي قيد ڪري قتل ٿيل ماڻهن جون منڍيون کڻي سيوهڻ آيو. باريجن مان جيڪي باقي بچيا ميڙ کڻي اچي ساڻس مليا. باندين کي ڇڏيو ويو ۽ اڳ وانگي وٽانئن ڍل وصول ٿيندي رهي.“ (ڳوٺ قاسم باريجو تعلقي ٿاڻي بولا خان جي ديهه ريڪ ۾ واقع آهي، ان ئي ڳوٺ جي ڀرسان ڳوٺ رجب باريجي کان ڏکڻ ۾ اڌ ڪلوميٽر تي هڪ پٿري دائري ۾ هڪ قبر به موجود آهي. ۽ ڪي روهيون به کتل آهن. شايد هي ان خوني واقعي جو يادگار هجي! مقامي ماڻهو ان کي ’صحابو‘ چون ٿا). باريجا هتي اڄ به ڳوٺ ٻڌي ويٺا آهن. هي دردناڪ واقعو 1040هه کان ڪجهه سال اڳ جو محسوس ٿئي ٿو. اهي ميان نصير محمد کان ٿورو اڳ ميان شاهل جا ڏينهن هئا، جڏهن اڃا ميان وال تحريڪ جو مرڪز ڳاڙهي ڏانهن منتقل نه ٿيو هو.
ان پس منظر ۾ رحيم شاهه ڪافي پوءِ جو فقير ٿي سگهي ٿو. جڏهن رحيم شاهه گذاري ويو، تڏهن کيس گـهراماڻي جمالين جي مقام ۾ دفن ڪيو ويو، جيڪو هاڻي سندس نالي پويان مشهور آهي. اڳتي هلي ڪلهوڙا سرڪار پڄاڻيءَ کي پهتي، ته به ٽيڪس ادائيگي جو سلسلو هلندو رهيو. هاڻي اهو فقير جو ”نذرانو“ ٿي ويو. (اهو سلسلو اڄ به هلندڙ آهي)، سنڌ ۾ باريجا فقير به اڃا تائين ڏن اوڳاڙيندا آهن ۽ اهڙي وصوليءَ کي پنهنجو حق سمجهندا آهن. باريجا فقير ميان وال تحريڪ ۾ بارِي فقير ۽ شاهه گودڙيي سان انتظامي تعلق ۾ جڙيل آهن. رحيم شاهه جو ميان وال تحريڪ جي اوائلي فقيرن ۾ ذڪر نٿو ملي، انڪري هو پوءِ واري وقت جو فقير محسوس ٿئي ٿو.
ڪاڇي ۾ جنهن فقير سان رڍ، ٻڪري، ڪاري کٿي يا جنڊ جو ذڪر اچي، ڏٺو ويو آهي ته اهو ميان وال تحريڪ جو ڀاڱو آهي. رحيم شاهه سان رڍ ٻڪريءَ جو سڌو تعلق آهي. ممڪن آهي ته رحيم شاهه وٽ (محصول طور) رڍ ٻڪري جمع ڪرائڻ وارو سلسلو سندس وفات ۽ ڪلهوڙا دور جي پڄاڻيءَ کانپوءِ علامتي رسمي صورت وٺي ويو آهي. هاڻي ماڻهو سرڪار وٽ جيئري رڍ ٻڪري ڇڏڻ بدران فقير جي مزار وٽ جانور جي قرباني ڪري علامت طور جانور جي کل ۽ منڍي اتي ئي ڪنڊيءَ تي محفوظ ٽنگي ڇڏين ٿا، جيڪا اتان ڪو جهنگلي جانور به کڻي نٿو سگهي. علائقي ۾ اڄ به بگهڙ، هاتار، گدڙ ۽ ڳورپٽ جام آهن، پر وڻ تي چڙهي نٿا سگهن. البت جهنگراڙ ٻلا وغيره وڻن تي چڙهي منڍي يا ڪي ٻيا حصا ڇِيڇاڙين ٿا. ٻيو ته ٺهيو، ڪو شخص رحيم شاهه جي روحاني طاقت جي خوف کان اتان کل به نٿو لاهي. رحيم شاهه تي قربانيءَ جو هڪ پس منظر ته اهو آهي. پر اڃا به هڪ سوال باقي آهي.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون