ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گاجي شاهه بطور عقيدو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 883
عنوان گاجي شاهه بطور عقيدو
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1410
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گاجي شاهه بطور عقيدو جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گاجي شاهه بطور عقيدو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گاجي شاهه بطور عقيدو


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

گاجي شاهه بطور عقيدو
”گاجي شاهه وڏي ڳالهه آهي!“ گهرام خان نوحاڻيءَ چيو “ اتي درگاهه تي اَنُ به رکيو آهي، چڪي به رکي آهي، پوءِ فقير ان پاڻ پيهندو، پوءِ جيڪو اٽو نڪرندو ان مان ٽڪيون (روٽ) پچائيندو، پوءِ اهي سئو هجن يا پنجاهه، اهي ٽڪيون پچائي تيار ڪري سڏ ڪندو، بابا گاجي شاهه جو ننگر تيار آهي، ڪو اچي، پوءِ ديسي پرديسي ايندا ۽ کڻي وڃي کائيندا يا ڳوٺ کڻي ويندا!“.... اهو آهي گاجي شاهه جو ننگر!
هيءَ جيڪا ماڙي کڙ سڏبي آهي، اتي پيارو کوسو گاجي شاهه کان اڳ ويٺل آهي، گاجي شاهه (خلق کي) رُکي ماني ڏيندو هو ۽ هُو (پيارو) ڏيندو هو ٻوڙن پلائن سان. ان تي هن گاجي شاهه کي چيو ته ڏس تنهنجي ماني رُکي آهي ۽ منهنجي ٻوڙ پلائن سان آهي، ان تي گاجي شاهه چيس ”ٻوڙن پلائن سان ڀلي ٿو ڏين پر تنهنجي توسين تائين آهي... منهنجا ڏينهن قيامت تائين هلندي!“
”واهي ڇو بيٺي آهي؟“ هڪ فقير وضاحت ڪرڻ لڳو، ”برسات ڪونهي، اٺون سال آهي، مٿي بنجي وٽ پاڻي آهي جيڪو ڪوهه ڏيڍ وهي اچي ٿو، پر هتي پهچڻ کان اڳ پاڻي جبل ۾ هليو (جذب ٿيو) وڃي ٿو ... ڪجهه وري زميندار آهن جيڪي گاجن شاهه کي لاگ نٿا ڏين، جڏهن گاجي شاهه واهي ورتي، تڏهن ان جو لاگ ڏنائين، مٿي ’بُنجو سائين‘ آهي اتي ٻڪري ڏنائين، اتي ٻُڪري ڪُسندي آ، خيارت (خيرات) ٿيندو، گاجن سائين پاڻ اتي هوندو، اتي وري امانتي هئا، سائين جو هتي اڳتي آيو! ته هنن وري واهيءَ تي ڪونئرو ڏئي (يعني پاڻي هٿرادو طور بند ڪري) ڇڏيو ته پاڻي بيهجي ويو. سائين چيو ”واهي ڇو نٿا ڇڏيو؟“ ته چيائون ”ڪونئرو ڀرجي ته واهي ڪاهي وڃو“، پوءِ چيائين ته ”توهان جو ڪونئرو ڪو نه ڀرجندو!“
ٻڪري سان پويس (ٻڪري جيڪا ڍڪي نه ٿي هجي) ٻه ڪاسا اٽي جا، ڪوڏر، رنبو ۽ کٿو هر ڇهين مهيني مون کي ڏيندا! چيائون بلڪل ڏينداسون! (اهڙي ريت ڪي شرط مقرر ٿيا يا ڪا ڍل طئي ٿي). پوءِ سائين ته پاڻي ڏنو، پر پوءِ هاڻي جيڪي پويان زميندار آهن سائين غلام شاهه، گبول ۽ شاهاڻي آهن، اهي چون ٿا ته اهو شرڪ آهي، گاجي شاهه کي هاڻي ڪو نه ڏينداسون! ائين لاگ نٿا ڏين ... ان ڪري ڏڪار آيو آ.... اڳي به هڪ ٻه چڪر ايئن واهي بند ٿي آهي. هي اڳي لاڳ ڏيندا هئا، هاڻي نٿا ڏين، زيادتي ڪري ڪري پوءِ ٿا ڏين ان ڪري قبول ڪو نه ٿو پوي! ڪروڙين رپيا ٿا کڻن. هڪ ٻاري جيترو نٿا ڏين!.... پر هاڻي گاجن سائين وٽ به گنج آهي، سائينءَ جو ئي حڪم هجي ها ته اسان هتان ئي ڏيون ٿا، پر ايئن اسان کي حڪم نه هو، زميندار جيڪي پيدائش کڻن ٿا انهن تي حڪم آهي!“ فقير حاجي خاصخيليءَ چيو.
گاجي شاهه جو سڄو نالو ڇا آهي؟ مون پڇيو ،
”گاجي شاهه گنج بخش!“ حاجي خاصخيليءَ کي، بس اها خبر ايئن ئي هئي. در اصل ’گنج بخش‘ گاجي شاهه جو لقب هو جيڪو ميان نصير کيس ڏنو هو.
”هتي اڳي انب ٿيندا هئا، گاجي شاهه جي حڪم سان هاڻي نٿا ٿين، هاڻي رڳو کبڙ آهن!“ هڪ فقير گاجي شاهه جي ڪرامت ٻڌائي، ”هتي ڪافر رهندا هئا، مريدن اچي گاجي شاهه کي چيو ته هنن ڪافرن کي ڀڄاءِ! گاجي شاهه پڇيو اهي ويٺا ڇو آهن؟ مريدن چيو، انبن جا باغ لڳا پيا آهن، ويٺا کائن، کاڌو هنن کي ملي ٿو پيو. ٿڌي ڇانءَ ۾ ويٺا آهن. ته پوءِ ويندا ڇو؟ ان تي گاجي شاهه چيو ته ايئن آهي ته پوءِ آئون انهن انبن کي کبڙ ٿو ڪري ڇڏيان. پوءِ صبح جو ڇا ڏسن ته انب ڦري کبڙ ٿي ويا آهن! ائين ڪافرن مان جند ئي ڇٽي پئي!“
”گاجي شاهه جتي ستي هو،“ گهرام خان ڪرامتن جو سلسلو اڳتي کنيو.
”جانڊهه جيڪا ڪاهي اٿس! اتي ڪائي واري باغ ۾ ست گهري ڏسي آيو آهين نه! اتي پنج تن رهندا هئا، انهن کي گاجي شاهه سامان اٽو پهچائيندو هو، چَڪي ڪاهي، اتي اٽو پهچائيندو هو.“
”ٻي ٿو هڪڙي ڳالهه ٻڌايانءِ“ گهرام خان هڪ ڳالهه کٽائي، ٻئي کنئي، ”هيءَ گاجي شاهه جي ڳالهه ڪونهي، اُٺ جي کاڌل هڪ ماڻهوءَ جي ڳالهه اٿئي، ٽنڊي رحيم کان اورئين پاسي بُٺيءَ تي مٿي تربت آهي، اهو ماڻهو هو اٺ سان گڏ، اُٺ هئس، ويڙهُو. هي اُٺ جا گوڏا ٻڌي پاڻ وڃي مٿي سُتو، اٺ رڙهي رڙهي اتي چڙهي ويو، وڃي کاڌو اٿس، پوءِ (ان ماڻهوءَ کي) اتي پوريو اٿائونس!، اهو اُٺ جو کاڌو اٿئي! گهرام خان جنهن قبر جي ڳالهه ڪري رهيو هو اها شايد ’سخي نوزبند’ واري آهي. جتي اوڙي پاڙي جا ماڻهو خاص دعا لاءِ ويندا آهن، ماڻهن وٽ سخي نوزبند بابت ڪي به ٻيا تفصيل نه آهن. گهرام نوحاڻيءَ جي هيءَ ڪهاڻي اسان کي ٻيو ڪنهن به ڪو نه ٻڌائي، البته اها ڪهاڻي جبل ۾ مختلف جاين تي ٻڌبي آهي. تازو ئي 2008ع ۾ سنڌ آرڪائيوز کاتي پاران ان قبر تي بورڊ هنيو ويو آهي جنهن ۾ ان کي رند و لاشار جنگ جي اهم ڪردار مير گهرام لاشاريءَ جو پيءُ ’سخي نوز بندڪ‘ قرار ڏنو ويو آهي. ڪاڇي ۾ ڊرگهه بالا طرف گهرام خان جي قبر جا به اطلاع آهن، پر جيستائين ان تي ڪا تحقيق سامهون اچي، اسان انتظار ۾ آهيون.
منجهند جو اڍائي لڳي اسان گاجي شاهه جي مزار لڳ هڪ ڇاپري هيٺ ويهجي وياسين، گرميءَ قهر ڪري ڇڏيو هو، پر ويهڻ کان اڳ اسان گاجي شاهه جي اڇي رنگ جي چؤديواري اندر سائي گنبذ اوري مقبري ۽ مسجد ڏانهن ضرور وياسين.
مٿي ٽڪريءَ تي ويندڙ ڏاڪڻ جي کاٻي پاسي هڪ کبڙ سان پٿر جي هڪ روهي اڀي کوڙي وئي هئي. ’اها مائي روهي آهي‘ گاجي شاهه ان کي پنڊ پهڻ ڪري ڇڏيو آهي! هيءَ انساني قد کان ڪجهه وڏي روهي آهي. ڪاڇي ۾ اڀين روهين جو هڪ مڪمل سلسلو نظر ٿو اچي. نئنگ ۾ کتل روهي هن روهيءَ کان مختلف نوعيت جي ۽ تختي نما گهڙيل آهي. هيءَ پٿر جي ڊگهي ۽ لسي جنب آهي. اهڙيون ئي جنبون اسان کي ”ڳاڙهي“ ۾ فتح پخاليءَ جي مزار وٽ به کوڙيل نظر آيون هيون. ”اهي روهيون شايد تراريون تکيون ڪرڻ لاءِ هيون!“ بخاري صاحب چيو.
ڏاڪڻيون چڙهندي سڄي هٿ تي هڪ ڪوٺڙيءَ ۾ هڪ اُکري مُهري ۽ ٻه جنڊ رکيل نظر آيا. هي اهو ئي سلسلو هو جنهن جو ذڪر ٿوري دير اڳ گهرام نوحاڻيءَ ڪيو هو، جتي عقيدت مند علامتي طرح ڪجهه ان پيهن ٿا ۽ روٽ ٺاهي ورهائين ٿا. هن ڪوٺڙيءَ ۾ ديوار تي پينٽنگ به ٿيل آهي. ٻڪرين جا ڌڻ چٽيل آهن ڇيلا کير ڌائي رهيا آهن.
ٽڪريءَ جي چوٽيءَ تي مسجد آهي. مسجد جي اڱڻ ۾ گاجي شاهه جي مزار پٿر جي هڪ اٺ ٿنڀي ڇٽيءَ هيٺ آهي. ڪاڇي ۾ پٿر جي ڇٽين چوکنڊين جو سلسلو ڪلهوڙن جي وقت ۾ ڪافي مقبول ٿو ڏسجي. خود ميان نصير جي قبر هڪ گهاڙي آهي، اسان کي مست ڪيهر، کان ڇِني ۽ هيستائين چوکنڊين جو رواج نظر اچي ٿو ڪي گهاڙيون ۽ ڇٽيون ته ڪلهوڙن کان گهڻيون آڳاٽيون آهن خاص ڪري واهي پانڌيءَ ويجهو، هليليءَ ويجهو اسماعيل شاهه جي نالي سان منسوب چوکنڊي وغيره. خود قلندر شهباز جي مزار مٿان ڪنهن وقت ۾ هڪ ڇٽي ٺهيل هئي، جيڪا ’قلندر جي ڪشتي‘ جي نالي سان مشهور هئي.
گاجي شاهه جي ڇٽِي چؤڪنڊي آهي، هڪ ٿلهي تي ٺهيل آهي ۽ چوڌاري مضبوط ڪٽهڙو ڏنو ويو آهي. ڪٽهڙيءَ کي سنهي ڄاريءَ سان بند ڪيو ويو آهي. ان بعد




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

گاجي شاهه بطور عقيدو ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گاجي شاهه بطور عقيدو
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون