ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش) : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 882
عنوان گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1233
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش) جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش) - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
ٺيڪ ڏيڍ وڳي ٽاڪ منجهند جو جيپ گاجي شاهه جي ٽڪريءَ جي هيٺان اچي بيٺي ته مون کي ذهني جهٽڪو لڳو گاجي شاهه جي واهي سڪل هئي. اهو اٺن سالن جي شديد ڏڪار جو نتيجو هو جو ٻه مهينا اڳ ان جو وهڪرو ايترو گهٽجي ويو هو جو درگاهه تائين پهچڻ کان اڳ ختم ٿي پئي ويو. هيءَ واهي هن کان اڳ به ٻه ٽي ڀيرا سُڪي آهي. هن ڀيري ڇو سُڪي؟
”گاجي شاهه کي رنجايو اٿن! ”هڪ فقير چيو، ”گاجي شاهه جو حصو ڏين ڪو نه ته پوءِ (گاجي شاهه کي رنج نه ٿيندو ته) ڇا ٿيندو؟“ فقير جو اشارو علائقي جي ٻين زميندارن طرف هو، جيڪي سڄو پاڻي کڻي ٿي ويا ۽ درگاهه تي ڏن به ڪو نه ٿا ڏين. (هيءَ واهي بهرحال، ٻئي سال برساتن کان پوءِ ٻيهر وهڻ لڳي).
گاجي شاهه جي واهي اصل ۾ 5 ڪلوميٽر پري اولهه ۾ ڀت جبل جي هڪ ننڍڙي ٽڪري تان بنجي مان ٻڙڪا ڪري وهي ٿي ۽ اتان واهي جي صورت ۾ تقريباً 300 فٽن جو آبشار ٺاهي ميدان لهي ٿي. اهو پاڻ يپوءِ ميدان ۾ 400 کان 500 ايڪڙ ايراضيءَ ۾ پوکي لاءِ ڪم اچي ٿو.
واهي جو پاڻي گندرف مليل هئڻ ڪري گرم چشمو آهي، پر آبشار کان پوءِ اهو پاڻي پيئڻ جهڙو ٿيو پوي. بُنجي واري ٽڪريءَ تي سنڌو تهذيب کان آڳاٽي ثقافت جا نشان آهن، قديم ٺڪريون، پٿر جا اڇر (بليڊ) ملن ٿا. هن آباديءَ کي چوڌاري پٿر جي ننڍڙي ديوار ڏنل آهي. بلڪل ايئن جيئن مهير جبل تي ٻاٻرين جي آثارن کي يا وري کديجيءَ وٽ ڪاري بٺيءَ کي ڏنل آهي.
بنجي مان نڪرڻ کانپوءِ واهيءَ جو پاڻي مختلف وقتن تي پنهنجا رستا بدلائيندو آيو آهي. اهڙو ئي هڪ رستو هاڻوڪي آبشار کان ڪجهه اتر اولهه کان هو جنهن کي اوائلي لوڪن سنها ٿلها پشتا ٻڌي ڇلڪي ضايع ٿيڻ کان جهليو هو. ان ريت اهو ڪنهن قدرتي وهڪري کي چئنلائز ڪرڻ جو سنڌ ۾ شايد قديم ترين مثال هجي! ان قديم هٿرادو ناليءَ (پاڻيءَ کي مرضيءَ جو رخ ڏيڻ) جا نشان اڄ به قائم آهن.
گاجي شاهه واري ٽڪريءَ کان هيٺ جتي جيپ اچي بيٺي هئي هڪ قديم ۽ شاهي گبر بند جا نشان آهن. ان جي نشاندهي سڀ کان پهرين شايد تاج صحرائي صاحب ڪئي هئي، پوءِ هن ان گبربند جو ماپون ۽ ٻيا تفصيل سندس ڪتاب ’سنڌو تهذيب‘ ۾ شامل ڪيا. هي گبربند 45 فٽ اوچو 610 فٽ ڊگهو هو جنهن مان 400 فٽ اڃا ثابت بيٺو آهي. بند پاڙ ۾ 140 فٽ ۽ ٻن سطحن تي آهي. بند جي اڏاوت ۾ مٽي، واري، لڪڙا ۽ پٿراٽو استعمال ٿيل آهي. بند جو بنيادي ڪارج ڀت جبل تان ايندڙ برساتي پاڻي روڪي، گڏ ڪري پوکي هو. گاجي شاهه جي ڀرسان ”ماڙي کڙ“ (ماڙي کڏ) نالي هڪ دڙو آهي. هيءَ هڪ وڏي آرڪيالاجيڪل سائٽ آهي، مقامي ماڻهو ان کي پياري (کوسي) جي ماڙي چون ٿا. هي اهو ئي پيارو کوسو آهي جنهن جو حوالو بـُلهي کوسي واري قصي ۾ اچي ٿو. پيارو ڪنهن تڪراري واقعي سبب گاجي شاهه جو فيصلو مڃڻ کان انڪاري ٿيو هو، جنهن کان پوءِ ميان نصير محمدڪلهوڙي جي حڪم تي کيس ڪجهه وقت لاءِ ٿر ڏانهن نيڪالي ڏني وئي هئي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش) ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون