ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گمنام ڇٽي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 868
عنوان گمنام ڇٽي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1200
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گمنام ڇٽي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گمنام ڇٽي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گمنام ڇٽي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

ءِ هُو (پنهور) توکي چوندو ته جنگ آهي ته پوءِ جنگ سهي! پوءِ آسمان تان لشڪر آيو، جنهن جو انت ئي ڪونه هو، رڳو ڏنڊو ۽ گهوڙو هو! پوءِ پنهور چيو ’مون توبهه ڪئي، هاڻي هيءَ بادشاهي ۽ هيءَ تون!‘ ... ميان يار محمد ڪجهه وقت بادشاهي هلائي اٿوَ! پوءِ هنن کان حيدرآباد جي ميرن کسي!“ جان محمد اهو سڀ ڪجهه سادگيءَ سان ٻڌايو جيڪو هن کي ٻڌايو ويو هو.
”درگاهه ۾ اندر ڏانداريون ۽ ڏنڊا ڇو ٽنگيل آهن؟“ مون پڇيو
”ماڻهو ايندا آهن ته مرشد ميان! مون کي پُٽن جو جوڙو ڏجانءِ ته مان توکي پاڃارايون ڏيئي ويندس! ڪلهه به هڪڙا ماڻهون ڏيئي ويا آهن“
”پوءِ انهن کي پُٽ ڄمي؟“
”ڇو نه! بلڪل ڄمندا آهن، جڏهن (پٽ) ملن ٿا تڏهن ته (ماڻهو) اچن ٿا! کوڙ! اڳي ته ڏنڊا به ايئن هئا جو سوين هزارين هئا، ڪو هڪڙو ٻه ته ڪو نه هئا!“ جان محمد دليل ڏنو. ”هڪ ڀيري ٻه ماڻهو پاڻ ۾ بحث پيا ڪن ته قيامت ايندي يا نه ايندي؟“ جان محمد ميان صاحب جو نئون قصو شروع ڪيو، ”پاڻ ۾ ڪونه ٺهيا ته چيائون ’فقير يار محمد کان ٿا پڇون‘ ـ کوهه تي آيا ته ميان پاڻ کي رسا ٻڌائي کوهه ۾ ابتو ٽنگجي عبادت پيو ڪري. چيائين، ’جيڪڏهن قيامت اچڻي نه جي ها ته کوهه ۾ ابتا نه ٽنگجون ها!“
ڪرامتون ٻڌي اسان موڪلايو. تاريخ ڏند ڪٿائن ۾ ڪيئن ٿي بدلجي؟ اهو جان محمد جتوئيءَ جي ڳالهين مان ظاهر هو. چٽي پٽي تاريخ عقيدن ۽ عقيدت سبب عجيب قصن ڪهاڻين ۾ تبديل ٿي وڃي ٿي. جيپ ڏانهن موٽندي آئون سوچي رهيو هئس ته ميان يار محمد جا مريد هن کي ڪيڏو نه نماڻو ڪري پيش ڪن ٿا! هن شاهه عنايت خلاف جهوڪ واري لڙائيءَ ۾ ڪافي سرگرمي ڏيکاري هئي، ان ۾ پنهنجو پٽ ۽ فقيرن جو لشڪر موڪيلو هئائين. جڏهن شاهه عنايت شهيد ٿيو ۽ جهوڪ جهريو هو تڏهن کيس مبارڪون به ڏنيون هئائين. برابر هن تي دهليءَ جو به زور هو ڇاڪاڻ ته هو هنن جو ڍل ڀرو هو، پر هن جنگ ۾ هن خوشيءَ سان حصو ورتو هو، ان جنگ ۾ شريڪ ٿيڻ تي هن کي ڪا به ذهني تڪليف ڪو نه ٿي هئي.
خدا آباد پنهورن جو مرڪز ضرور هو، پر هو ڪي حاڪم ڪونه هئا، بس! تر جا با اثر زميندار هئا. سندن هٿان گولي کوسي جي مارجڻ کان پوءِ جيڪا صورتحال پيدا ٿي، اها تاريخ ۾ درج آهي. پنهور وٽ شايد ترارون به ڪونه هيون جو ميان يار محمد سان جهيڙو اٽڪائين. هنن ته ماڳهي ايئن چيو ، ”جڏهن اسان تلوارون ئي ڪونه کڻنداسون ته پوءِ ويڙهه ڇو ٿيندي؟“ ان کان پوءِ روايتن موجب ميان جو ڏنڊو ڦِريو ۽ پنهوارن کي پنهنجو مرڪز شڪارپور پنهوارڪي ڇڏڻو پيو.

لٺ جو سماجي پسمنظر
”اهو جيئن ته بنيادي طرح ڌنارڪو ۽ زرعي سماج هو، ان معاشري ۾ هر عام خاص ماڻهو هٿ ۾ لٺ کڻندو هو، چاهي ان کي عصا چئجي يا ڏنڊو! هي بنيادي طرح اهڙو هٿيار آهي، جيڪو عام ماڻهو پنهنجي هٿ ۾ کڻندو آهي. ان وقت عام ماڻهن جي ويڙهه لٺين سان ٿيندي هئي“ بخاري صاحب چيو، ”يعني ان زماني ۾ ڌاتوئي تلوار به عام ڪونه هئي، لشڪرين وٽ ته تير تلوارون هيون پر ماڻهو عام جهيڙن ۾ لٺ کڻندا هئا هر ڪو لٺ بازي سکندو هو!“
”ان زماني جي تسلسلي ۾ اڄ به سماجي صورتحال ڏاڍي دلچسپ آهي،“ انور چيو، ”اسان ڪچي جي هڪ ڳوٺ ۾ وياسين، اتي پهتاسون ته هڪ لقاءُ پيو هلي اتي ٻه ڇوڪرا ڊگها لڪڙا هٿ ۾ کڻي پاڻ ۾ وڙهن پيا ۽ ماڻهن بيٺي تماشو ڏٺو. انهن کان پڇيوسين ته هي ڇا آهي؟ هنن چيو ته هيءَ ’چهبڪن جي لڙائي‘ آهي! ٻه ڇوڪرا وڏا وڏا لڪڙ کڻي باقاعدي سنجيدگيءَ سان پيا وڙهن. هنن جا لڪڙ چٿڙ چٿڙ ٿي ويا هئا، يعني هُو وڏي فن سان پيا وڙهن، پاڻ کي ڌڪ ڪو نه پيو لڳين، ڌڪ لڪڙن کي پيا لڳن، اهو هنن وٽ زندگيءَ جو هڪ انداز هو.“
”اڳي جڏهن شهزادن کي تلوار بازيءَ جي تربيت ڏيندا هئا، تڏهن به ائين ٿيندو هو جو ڪو باقاعدي تربيت يافته تلوار باز ايئن سيکاريندو هو. شهزادو ڌڪ هڻندو هو ته تربيت ڏيندڙ ان جو بچاءُ ڪندو هو... ٻڌائيندو هو ته هيئن ڌڪ اچي ته ڪيئن بچاءُ ڪجي. يا هيئن وار ٿئي ته ڪيئن بچاءُ ڪجي، وار ڪيئن ڪبو آهي... اهو سلسلو ائين ئي هو!“ بخاري صاحب لٺ بازي يا تلوار بازيءَ جي تربيت جي تسلسل جو ذڪر ڪيو، ”اسان وٽ هڪڙو هوندو هو شاهاڻي! اسان کان اڳ ۾ هو پر بابي وارا ڳالهه ڪندا هئا ته شاهاڻي چور هو. هن کي مضبوط لٺ هٿ ۾ هجي ته سڄي شهر سان مقابلو ڪري وڃي، سڄو شهر ليٽائي وجهي، چوندا هئا ”هاڻي هن کي لٺ هٿ ۾ آئي آهي، هن کي ڪير پادر هڻي! يعني، هو ايترو لٺ باز هو.“
”مون کي هڪڙو ڪردار سوجهي جيڪو سڄي ڄڃ سان هڪ لٺ سان وڙهيو هو ۽ سڄي ڄڃ کي ڀڄائي ڪڍيو هئائين‘“ انور چيو.
”ها! اهو سندس تجربو ۽ وڙهڻ جي مشق چئبي!“ جنهن وقت بخاري صاحب ايئن چيو، ٺيڪ ان مهل جيپ ڀان پهتي ۽ ساڄي پاسي مڙي باءِ پاس کان بوبڪ جو رستو ورتو. ان وقت 54: 11 وڳا هئا.
”ڊاڪٽر عباس غنيءَ ’سنڌيءَ تلوار‘ جي عنوان سان هڪ مضمون لکيو آهي جنهن ۾ هن ڪنهن عرب جي حوالي سان ذڪر ڪيو آهي ته ’سنڌي ايترا تلوار باز هئو جا عربن کي حيرت لڳي هئي. هن ذڪير ڪيو آهي ته ’اسان کي هڪ تلوار باز مليو جنهن جو ڪمال اهو هو ته توهان ليمون کڻي تريءَ تي رکو، هو تلوار سان وار ڪندو ته سڄو ليمو ڪپجي ويندو پر تريءَ کي ڪجهه به نه ڪو نه ٿيندو!‘ بخاري صاحب هلندڙ موضوع کي اڳتي وڌايو.
”ان موضوع تي مون کي هڪ انگريز جي تحرير ياد اچي ٿي جنهن ۾ هن لکيو ته ’مون به بکر مان هڪ تلوار خريد ڪئي، اها معيار ۽ قيمت ۾ ائين هئي جيئن انگلينڊ جي تلوار ٿيندي آهي.‘ ائين هو سنڌي تلوار کي انگريزي تلوار جي معيار سان ڀيٽي رهيو هو!“. مون کي ياد آيو.
”سنڌي ماڻهن جي militancy جنگجوئي جي تاريخ ۾ هڪڙي ڪهاڻي اها به آهي ته هڪ ماڻهوءَ جو وچن ٿيل هو ته جيڪڏهن منهنجي تلوار مياڻ مان نڪتي ته رت ۾ ٻڏڻ کان سواءِ وري مياڻ ۾ نه ويندي، ڪنهن موقعي تي ڪو حڪمران سندس آڏو ويٺو هو، جنهن چيس ’تنهنجي تلوار جي گهڻي تعريف ٻڌي اٿم، مان به ته ڏسان!“ همراهه اها تلوار ڪڍي ڏيکاري ته سهي پر پوءِ واپس مياڻ ۾ وجهڻ کان اڳ پنهنجي سٿر کي چهڪ ڏيئي رت ۾ ٻوڙيائين!“ انور چيو، ”ان سورهيه جو نالو معلوم ڪرڻ تي هٿ اچي ويندو.
”گرمي اڄ به ڪافي زور آهي پر منجهند جو 12 وڳي به سج ائين پيو نظر اچي ڄڻ چنڊ هجي! خبر ناهي ته ايئن ڇو آهي جو هوا به ڪو نه ٿي لڳي، ڌڌڙ به اڏامندي نظر نٿي اچي پر پوءِ به هي رائو آهي!“ ڪجهه دير خاموشي رهي ته مون موسم تي چڙ کاڌي.
” نه! هوا ته آهي پر هن علائقي ۾ ڇا ٿيندو آهي ته جڏهن هوا لڳڻ سان اها مٽي چڙهي وڃي ٿي، اها ڌوڙ مٿي سطح تي بيهي رهي ٿي، ان کي لهڻ ۾ گهڻو وقت ٿو لڳي، يعني اها ڌوڙ ڪنهن وقت اڳ لڳل هوا جي آهي ۽ ٻي تبديليءَ تائين اتي ئي آهي!“ بخاري صاحب وضاحت ڪئي، واقعي ائين ئي هو.
بوبڪ ڏانهن ويندي، قادري صاحب جي نظر هڪ عورت تي پئي جيڪا ڏهاڪو کن ٻڪريون چاري رهي هئي. ڪجهه پرڀرو هڪ همراهه شايد سندس جيون ساٿي هو.




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گمنام ڇٽي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
مڪلي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون