ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک تي ٻروچ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 974
عنوان گورک تي ٻروچ
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1370
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گورک تي ٻروچ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک تي ٻروچ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک تي ٻروچ


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک تي ٻروچ
گورک چوٽيءَ تي پڪي عمر وارو هڪ شهه بلوچ SDA جي سرگرميءَ تي پريشان پئي نظر آيو. پڇيائين، ”پوءِ ڀلا اسان جو ڇو ٿيندو؟“ کيس ڊپ هو ته جڏهن هتي حڪومت ۽ ٻيا ماڻهو اچي ويندا تڏهن سندن مال جي چاري ۽ سنهي ٿلهي آباديءَ وارن پٽن جو ڇا ٿيندو؟ مون گورک تي ڪوهيڙو ڏسي کانئس احوال وٺڻ لاءِ بي تڪو سوال ڪيو، ”ڀائو پاڻ ڪٿي بيٺا آهيون؟“
”هي گورک آ ... هتي ويٺا آهيون ... اِهو ڪوهيڙو آ ... اهو زمين تي ويهي ٿو ... اهو ڄڻ وسي ٿو پر نه، اهو ويهي ٿو!“ شهه بلوچ اصل ۾ اِهو سمجهائڻ ٿي چاهيو ته ڪوهيڙو بادلن وانگر وسندو ڪونه آهي پر اها آلاڻ زمين ۾ جذب ٿئي ٿي.
”پوءِ سائين اهو پئجي ٿو ته ڪڏهن ڪڏهن ڏاڍو اونداهي پئجي وڃي ٿو ... پوءِ ماڻهن جا مال به گم ٿي وڃن ٿا ... اسان ڄائي ڄم کان ستن پيڙهين کان هتي ويٺا آهيون ... هي اسان جو ملڪ آ ... آهي ته الله رسول جو ... پر اسان ڀي هتي ڄاوا ڄميا آهيون ... گورک جو سڀ اسان کي مالوم آهي ... نالو منهنجو عبدالرزاق آ ... پاڻ ذات جو شهه آهيان.“
”شهه بلوچ ڪير آهن؟“ مون پڇيو.
”شهه نيٺ وڃي رند سان لڳي ٿو“ عبدالرزاق وراڻيو.
”توهان جو گذارو ڇا تي آهي؟“
”هتي ڦِيش ڪپي تڏا به ڪندا آهيون ... رڍ ٻڪري ڀي آهي ... ٻيا ته وري اسان جا پنهنجا ٻنيون ڀي آهن ... جي مِينهن وسي ٿو ته پوءِ ڪڻڪون ڪاهون ٿا، جوئر به ڪڏهن ڪاهون ٿا ... جي مينهن نه آهي ته پوءِ مال تي به آهي ... ٻڪريون ڀي آهن، پوءِ ڪنهن گهڻا ته ڪنهن وٽ ٿورا ... ڪنهن وقت اسان جو هي ملڪ صفا ڏڪر ٿي ويندو آ ... پوءِ هيٺ لهي وڃون ٿا، سنڌ!“
عبدالرزاق ’سِنڌ‘ ۾ گهڻو وقت رهڻ جي باوجود پنهنجي ٻروچڪي گرامر ۾ ڳالهائي رهيو هو. سندس ڳالهائڻ مان ظاهر هو ته هن گورک کي سنڌ ۾ شامل نه ٿي سمجهيو. ان مسئلي کي جذباتي سياسي اک سان نه، پر معاشي ۽ جاگرافيائي نظر سان ڏسڻ گهرجي. ايئن ته توهان کي مِٺيءَ جو ماڻهو به سنڌ جي حد نئين ڪوٽ طرف ٻڌائيندو، ٿاڻي بولاخان جو ماڻهو ’ڄامشوري کان هوڏانهن اوڀر طرف‘ سنڌ جي حد ٻڌائيندو ۽ ڊيلٽا وارا چوندا، ”ٺٽي کان مٿي سنڌ آهي!“ ٻين لفظن ۾ روايتي طرح سنڌ اها آهي جتي سنڌونديءَ جو مٺو پاڻي پهچي ٿو يا جديد وصف ۾ سنڌ اها آهي جيڪا سنڌ جي بئراج ايراضي آهي.
”پوءِ اُتي (سنڌ ۾) به لابارا ڪيون ٿا“ گورک جو شهه بلوچ پنهنجو احوال ڏيندو رهيو، ”مال کي به اتي تڳايون ٿا ... اسان جو مال مسالو گورک جو ڄڻ اهو ئي ڌنڌو آ ...“ ٻروچ مختصر لفظن ۾ گورک جي معاش جو احوال ڏيئي ويو.
”مـَمٿل ڪٿي آهي؟“ مون گورک جي سڀ کان وڏي اتانهين چوٽيءَ تان پڇيو. منهنجي خيال ۾ ’ممٿل‘ ٻن لفظن جو مرڪب هو: مم+ ٿل. شايد ان ماڳ جو انهن ڏند ڪٿائي قصن ڪهاڻين سان ڪو تعلق هجي، جيڪي هيٺ ڪاڇي ۾ ٻُڌڻ ۾ اينديون آهن.
”او هوڏي ڪوهيڙي جي اوٽ ۾، هيٺ ... ڪوهيڙو ٿورو هٽي ته توکي ڏَسيان ٿو ... ممٿل اهو اٿئي، اتي اسان جون، شهن جون ٻنيون ايڏانهن گهڻا اٿئي!“ هن ڏکڻ اوڀر طرف جبل جي هڪ هنج ڏانهن اشارو ڪيو.
”توهان ان کي مـَمٿل ڇو ٿا چئو؟“ مون پنهنجي خيال جي تصديق لاءِ پڇيو.
”مـَمون رهندا ها ... اڳي اتي، مِرون رهندا ها، مـَمون رهندا هئا ... اسان ڀي يارنهن سن کان آيل آهيون ... بلڪل سائين ڪاگَذ آ مونسان ... مان توکي ڏَسيندس، تون پڙهي ڏس ... اسان سان گهڻا قومن تڪراريون ڪيا ... آلکاڻين اسان سان تڪراري ڪيو ... پوءِ مير الهيار اسان جو فيصلو ڪيو، پوءِ الائي ته ڪهڙي سن ۾ ٿيو. اهي وڏن جون ڳالهيون آهن، اهي ڪاگذ به اسان وٽ آهن، مير الهيار خان جي خاص مُهرن سان آهي ... مـُنڊي کي لڳل ڪاگذ سان آهي!“ ٻروچ پنهنجو حق جتايو.
عبدالرزاق منهنجو شڪ ته برابر دور ڪيو پر ممٿل ۽ گورک تي پنهنجي دعوا به ڪري ڇڏي. هو چئي رهيو هو ته هن وٽ اهڙا دستاويزي ثبوت آهن جن جي بنياد تي هو چئي سگهي ٿو ته مير الهيار خان جي وقت کان سندن مالڪي ۽ قبضو رهيو آهي ۽ هن وٽ اهڙي سَـنَـد آهي جنهن تي مير الهيار خان جي منڊيءَ واري مـُهر لڳل آهي.
گورک کان ڏکڻ طرف هڪ ٻي چوٽي هئي جنهن کي بلوچ ’گڏان کوڙ بُٺي‘ ٿي چيو. ”گڏ معنيٰ گڊ (جابلو گهيٽو)“ هن چيو، ”اڳي هتي سرهه، مِرون ۽ مَم هو ... معنيٰ بَـرُ هو ... جڏهن اسان شهه آياهُون پوءِ اسان الکاڻين به داوو (دعويٰ) ڪيو ... پوءِ الکاڻين کان حق اسان جو ٿيو ... پوءِ جڏهن اسان هتي رهياسين ، اسان جا وڏا ... پوءِ ته مرون به ويا، سڀ شئ ويا ... جڏهن ماڻهو ٿيا ته سڀ شئ ويا.“
ٻروچ جيڪا ڳالهه سادگيءَ ۾ چئي ويو، اها ڪيڏي نه وڏي تلخ حقيقت آهي! ماڻهوءَ کان ڏاڍي مخلوق ٻي ڪهڙي ٿي سگهي ٿي؟ جتي ماڻهو پهچي ٿو، اتان مـَمون ۽ مِرون به ڀڄيو وڃن! گورک اها چوٽي آهي جتي ڪڏهن شينهن ۽ رڇ به هئا پر هاڻي هتي هڪ الله ۽ ٻيو ماڻهوءَ جو راڄ آهي. وحشي جانورن به ماڻهن کان ڀڄي جند ڇڏائي آهي.
”مـَم مِرون آ، ڪارو آ، هو بهو رڇ وانگر!“ مـَم جو موضوع وري ڇڙي پيو، ”رڇ کي هاڻي فقير ڪاهيون ٿا وتن پر مـَم ڄڻ جهنگ جو آ ... ساڳيو ڄڻ اهو ئي شِشٽم آ ... اهو ئي نمونو آ رڇ جو ... ڄڻ مـَم کي ڀائو وار گهڻا هوندا هن نه؟ ... پوءِ جنهن شئ کي ادا وار گهڻا هوندا هِن ته ماڻهو چوندا ’يار! هِي ته مـَم لڳو پيو آ‘ ... پوءِ الائي انهيءَ جي ڪري يا ڇا ڪري ان کي مـَم سڏائين ٿا ... هتي يار واقعي گهڻا ڀي هئا ... پوءِ جڏهن ماڻهو ٿيا ... پوءِ بندوقن سان ماري ڊوڙائي ڪڍيائون!“
”چون ٿا اڳي ڪي مـَم ماڻهن کي کڻي ويندا هئا“ شهه ٻروچ مم جا تفصيل ٻڌائڻ لڳو، ”پوءِ اهي ماڻهن کي چٽيندا هئا ... پوءِ انهن تي قبضو ڪندا هئا ... اسان کي ته ايتري ثابتي ناهي، يادگيري ناهي ... اسان جي وڏن وٽ ... پوءِ، اهو مخلوق (انسان) گهڻو ٿي ويو آ ... پوءِ جتي مم کي ڏسندو هو، ماڻهو ماريندو هو بندوق سان ... ۽ ليسڻون (بندوق جا لائسنس) عام جام ٿي ويا هِن ڪنهن زماني کان وٺي ... اسان پاڻ اهي ڏٺا هِن، انهن جا پيرا ڌيرا، ممن جا ... اڃا ڀي اسان ڏٺا هن پر جِند اتي ممن جو اسان ڏٺو ڪونه!“
”ممن جا پيرا هاڻي به ڏسڻ ۾ اچن ٿا؟“ عبدالرزاق ممن جي وجود جي اڻسڌي شاهدي ڏني ته مون کيس وڌيڪ کوٽڻ جي ڪوشش ڪئي.
”هائو! هاڻي ٻه ٽي سال ٿيا آهن (ته) اسان ڪونه ڏٺا آهن، باقي ٻه ٽي سال کان اڳ ۾ مان پنهنجي اکين سان اتي انهيءَ ٿل ۾ انهي جا پيرا ڏٺا آهن، هڪڙي جو! ها! ... وڻُ پڪل ها ... پوءِ وڻ تي چڙهي، وڻ جون ٽاريون ڀني (ڀڃي)، اتي ميوات ڀي کاڌائين ... آهي مثال مڙئي ماڻهو جو!“ ٻروچ چيو.
”اهو رڇ آهي يا ماڻهو آهي؟“ مون وضاحت گهري.
”آهي رڇ نمونو، پر آهي وڏو سياڻو!“
”اهو رڇ آهي يا رڇ کان مختلف آهي؟“ مون وڌيڪ وضاحت گهري.
”ٿورڙو مڙئي رڇ کان مَٽَ، ٿورڙو مَٽ ... هائو! ٿورڙو مَٽ. ڏس نه ! جيئن ٻڪري سڀڪو ٻڪري آ، پوءِ ان ۾ ڪي بري آ، ڪي ڪاموري آ، ڪي جابلو ٻڪري آ . رڍ به ائين آ ... پوءِ ٿورڙو مڙئي رڇ کان مَٽ آ ...




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک تي ٻروچ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک تي ٻروچ
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون