ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک تي ٻروچ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 974
عنوان گورک تي ٻروچ
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1376
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گورک تي ٻروچ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک تي ٻروچ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک تي ٻروچ


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

وڏن جا ڳالهيون اِهي!“ ٻروچ سمجهايو.
”مم کي چنبو آهي يا هٿ؟“ مون وڌيڪ کوٽيو.
”هٿ ٿس! ... هٿ اٿس!“ ٻروچ زور ڏئي چيو.
”رڇ کي ته چنبو هو ندو آهي!“ مون کيس ياد ڏياريو.
”رڇ کي ته چنبا اڳيون پويون پيرن جا چنبا هن ... هن جا (مم جا) اڳيان جيڪي هوندا آهن اهي بلڪل باقاعدي سان هٿ اٿس!“ ٻروچ هائوڪار ڪئي.
”ڀلا! ڪاٺي کڻي ٿي؟“
” اهو هلي ٿو ... هڪڙو اسان جو وڏو ڳالهه ڪيو ته ’مان شڪار تي آيس ته مان ڏٺو ته شينهن آ هڪڙو ... سَلهه گڊ پيا چرن ... انهن جي مٿئون هڻي ڇَپي ٿو ته ان گڊ کي ماريان ... پوءِ مم ڀي ڏسان ته هڪ لٺ هٿ ۾ اٿس، مم به ويٺو ... پوءِ شينهن ٽپو ڏيئي وڃي سَلَهه (سرهه) کي ورتو ... پوءِ ان کي ڳاٽي کان ڀنيائين (ڀڳائين) ... ڀنيائين ته هي مم کي لٺ هٿ ۾ هو، وڃي شينهن کي ٻه ٽي ڏنڊا هنيائين ... پوءِ شينهن ڀڄي ويو ... پوءِ هن (شڪاريءَ) سان بندوق هو، پوءِ مم کي ماريائين بندوق سان ... مم به ڀڄي ويو، هي ڀڄندو ويو ته اڃا ڀي ان گڊ کي ٿورو ساهه آهي، کڻي حلال ڪري هرماهه (همراهه) کڻي هليو ويو آ ... پوءِ اهڙا زمانا هئا ... مم اسان پنهنجي اکين سان ڏٺو نه، پر پيرا اسان ڏٺا هِن!“ ٻروچ ڳالهائيندو ويو، پر خبر نه آهي ته ان ۾ ڪيترو سچ هو ۽ ڪيترو وڌاءُ!
”مم گوشت خور آهي يا گاهه خور؟“ منهنجي ذهن ۾ نئون سوال اڀريو.
”گاهه ٿو کائي! باقي اسان صافي (گوشت) کائيندي ڪونه ڏٺو آهي باقي ڪَهوءَ ته مان پنهنجي اکين سان ڏٺو آ ... ان جو پيرو به اتي، ڪَهو پڪيل هو، ان کي ڀَني (ڀڃي) ان جو ميوات کاڌائين ... اهو ته مان پاڻ مم جي پيري ۽ انهن جي نشانين کي ڏٺو آ ... اهو رات جو هلي ٿو، ڏينهن جو وڃي لڪي ٿو ... هاڻي جانور جيڪي به هِتي آهن، سڀ رات جو هتي هلن ٿا، ڏينهن جو نٿا هلي سگهن!“ ٻروچ ڏاڍي اعتماد سان مم جون نشانيون ڏئي رهيو هو.
”ڇا گورک ۾ اڄ به مم هوندي؟“ مون پڇيو.
”الائي ! اسان اها ثابتي هينئر جا نٿا ڏيئي سگهون، جو اسان ان جا پيرا ڪونه ڏسون ٿا!“ ٻروچ وراڻيو.
”پٿر تي پيرو ڪيئن ملندو؟“ مون چيو.
”نه سائين ! پٿر جو ڳالهه ناهي، واٽن سان هلن ٿا ... چارا لڳا پيا هِن هيٺ زمين ... پوءِ هلي ٿو ته پوءِ واٽن سان به هلي ٿو ... رات آ ته هنن کي ڪا خوف ڪونهي ... اسان جو ماڻهو هتي رات جو ڪونه ٿو هلي!“
”ڀلا، هتي ڪو ٻيو جانور به آهي؟ شينهن آهي؟“
”هائو سائين! شينهن آهي، ان کي چيٺا چون ٿا چيٿا ... ٻيلائي نه، هو جيڪو ٻيو ٿورو هلڪو آهي ... پنهنجي ٻوليءَ ۾ اسان ان کي چوندا آهيو، ڏِيهُو ! اهو ڀُورو ڪمرو ٿئي ٿو. . . پوياڙي ان جو ٿورو مڙئي هلڪو آ، اڳ ۾ ان کي وار ٻار گهڻا هِن ... اتي هن گورک جي پريئون مان ٻڪرين سان گڏ هئس، ننڍو هئس ... هڪڙو وڻ آ، ان کي اسان چونداهون ڪَسِير! اهو ڪسير پڪل هو، انهيءَ جون ٽاريون ڀَني پئي کاڌيون، ٻڪريون مونکان وڌي ويا اڳ ۾! پوءِ مان اتي وڻ جو ميوات کائي پوءِ اڳتي جو ظاهر ٿيس ته ٻڪريون هيئن گڏ ٿي بيٺا هِن ... پوءِ مان جو ڀڄندو هَڪلون ڏيندو ويس ته ٻڪريون بيٺا هَن، ٽاهه ڪري! ۽ ٻڪري هڪڙي ٻيو بيٺي آ ... ٻڪري ٻي ڳاٽي کان ڀڳل آ، اهو پيو آهي ... ٽيون ٻڪري وري انهيءَ جي اوڀر کان پيل آ. اهي ٽي ٻڪريون منهنجيون ماري ويو شينهن ... باقي هينئر شينهن به گهٽ ٿي ويو ... هينئر جام بگهڙ آ ... جام! بگهڙن جو اٺ ڏهه ... ايئن ولرن جا ولر!“ عبدالرزاق شهه گورک جي اتر پاسي لاهين ۾ ڪجهه ڏرڙ ڏيکاريا، ”هتي هن غار ۾ به هڪڙو شينهن رهندو هو، هاڻي ڪونهي!“
ٻروچ سان گورک جي جانورن تي ڳالهه ٻولهه پوري ٿي ته گورک جي ترقيءَ بابت سندس خيال ٻڌڻ تي دل ٿي، ”ڀلا! هي گورک تي ڇا پيو ٿئي؟“
”هاڻي سائين حڪومت ... هاڻي هي ڪيمپ بڻايو آ ... هاڻي ايڏهون ڪو رستو اچي ٿو ... آيو آ انڌو منڊو، هاڻي ته هتي ڪاروبار وڏا ڏسون ٿا ... اسان کي به چيوئين بروقتي ته توهان چوڪيدار آهيو، توهان بابا هتي، توهان کي به مزوري ملندو ... اسان انهيءَ ڪري ويٺا آهيون ته ملڪ اسان جو آ، حد اسانجو شهن جو آ ... الله جو آ ... هاڻي حڪومت وٽ خدا ڪري ڪو اهو انصاف ٿئي جو اسان جو حقدار آهيون هن ملڪ جو ... رهيل هتئون جا آهيون. جيڪڏهن اسان کي چوڪيدار رکندو يا ڪاروبار ۾ ڪندو ته اسان جو روزگار ۾ ڪشادو ٿيندو ... سٺو ٿيندو سائين ... جي نه ڪندو ته ماشاءَ الله!“ ماشاءَ الله چوندي ٻروچ ڄڻڪ صدين ۾ گهوريو ۽ فيصلو الله تي رکيو ، هُن پنهنجن ڏکن جو پوريءَ طرح اظهار نه ڪندي به مون کي ڏکوئي وڌو.
”هتي، توهان جا ڏک سور ڪهڙا آهن؟“ مون ڪوشش ڪئي ته ٻروچ گورک تي زندگيءَ جي سختين جو اڃا به تفصيل سان اظهار ڪري پر هن چيو،
”اسان کي ڏک سُور هتي ٻيو ڪونهي ... اسان کي ڏک سور اهو آهي ته رستو اسان وٽ ڪونهي، پاڻي اسان وٽ ڪونهي، رستو هجي ها، پاڻي هجي ها ... اسان جو هتان سڌو هڪ دڳ آ، اهو اسان پاڻ ڏهه ٻارنهن سال ٿيا هن ته هٿن سان ڀني اتهون اسان واٽ ٺاهيو آ ... هاڻي انهي جو اچڻ وڃڻ جي ڪري ... ٻيو ته مينهن نٿو وسي ته پوءِ ته هتي اسان ... وڏو پاڻي جو وڏو وڏو سور آ ... پوءِ ته اسان هن ملڪ کنئون رهي نٿا سگهون ... پوءِ هليا وڃون ٿا هيٺ، سنڌ رُلون ٿا ... جي آبادي ٿئي، پاڻي ٿئي، اسان جا اهي ٻنيون آهن، اهي ٻنيون اسان جا آباد ٿين ته پوءِ اسان کي ڪهڙو لاچار آهي (هتان لڏي وڃڻ جو!) “
واقعي! گورک چوٽيءَ تي پاڻيءَ جي وڏي کوٽ آهي. ڀلي ته هيٺ گاج ٻارنهن ئي مهينا وهندي هجي، اتان 5600 فٽ مٿي پاڻي ڇڪڻ ڏکيو آهي. اهي صرف 5600 فٽ ئي ناهن، گورک چوٽي گاج کان هڪدم مٿي 90 ڊگرين تي ڪونه آهي. اهو ويهه پنجويهه ڪلوميٽر اڙانگو ۽ ور وڪڙ اوچائين وارو پنڌ آهي. ان ڪري في الحال گورک جي ويجهو ٽي چار ڪلوميٽر پنڌ تي هڪ ٻئي جبل ’گڏان کوڙ‘ جي هنج ۾ موجود هڪ چشمي مان گڏهن تي پاڻي آندو ٿي ويو. مزورن گڏهن تي في چڪر جي حساب سان اجورو پئي ورتو. پاڻيءَ جو اهو ذريعو به مستقل ڪونه هو. جيڪڏهن مينهن پوندا رهن ته چشمو جاري رهي ٿو پر جي ٻه ٽي سال برساتون نه پيون ۽ ڏڪر پئجي ويو ته پوءِ اهو چشمو به سُڪيو وڃي.
عبدالرزاق شهه ٽنڊي رحيم وٽان نڪتل رستي مان به مطمئن هو پر اها واٽ گورک واسين لاءِ ڪنهن به ڪم جي ڪونه هئي. ڇا ڪو ٻيو رستو به ٿي سگهيو ٿي جيڪو ٺاهجي ها ته وڌيڪ بهتر ٿئي ها؟
”هائو!“ شهه چيو، ”رستا هتئون هينئن ڏاڍا ويجهائيءَ ۾ سولا آهن ... هتئون بس هيئن هلندي گاج بنگلي کنئون ... بس سنئون سڌو هتي ... بس ڏاڍو سولو ۽ سڌو آهي ... پر هنن ڇا چيو ته هيڪر رستا هيڏئون ٽنڊي رحيم کان آڻيون ته ايڏهون ٿوريون چاڙهي گهٽ آهن ... پوءِ بلڊوزر چڙهي اچن پوءِ کڻي هتئون سڌو ايئن لاهينداسون يا ايڏهون گاج بنگلي ڏي يا ايڏهون مينهان لَڪ ڏي!“
ٻروچ SDA جي ارادن تي ڳالهائيندي ڳالهائيندي پنهنجي طرفان تجويزون ڏيڻ لڳو. عبدالرزاق مينهان لڪ وٽان رستي جو حمايتي پئي لڳو، ”ايڏهون مينهان لڪ کئون بکر جي ڳوٺ، واهي پانڌي ڏانهن به وڃي سگهي ٿو ... اسان انهيءَ ان




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک تي ٻروچ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک تي ٻروچ
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون