ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک تي ٻروچ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 974
عنوان گورک تي ٻروچ
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1378
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گورک تي ٻروچ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک تي ٻروچ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک تي ٻروچ


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

ظار ۾ آهيون ته جيڪڏهن حڪومت مهربان ٿئي ته ايڏهون مينهين لڪ کنئون رستو ٺاهي!“
يارو سائينءَ جي درگاهه ڪاڇي جي ماڻهن ۾ ڏاڍي مقبول آهي. يارو سائينءَ جو ذڪر ڪندي ٻروچ چيو، ”جڏهن هتي ڪڻڪون ڌڻڪون ٿين ٿا ... پوءِ انهيءَ جي مرشد جي نيت ۾ اسان اتي ڪيون ٿا ڪارون خيرات! ... ٻه ٽي ٽويا ڪڍي ماني ڪري به انهيءَ جي نيت ۾ ختما ڏيئي ڇڏيون ٿا ... يارو سائين ... اهو مقام اٿس ايڏهين هيٺ ڪاڇي جي اوريون گَري جبل ۾ ... پر هتي به (مٿي، گورک جي ڏکڻ اوڀر ۾) نشان اٿس، يارو سائين رِند آ.“
ٻروچ گَري جبل جو ذڪر ڪيو ته مون کي اهو بحث ياد اچي ويو جنهن ۾ سنڌ جا دانشور زور ڏيندا آهن ته گرو (Garo)جبل، ڪوبه جبل ڪونه آهي پر اهو گُرو Guroo جبل آهي. مون ٻروچ کان وضاحت گهري.
”اهو گَرو (Garo) جبل آهي ... گُرو (Guroo) ته هيڏي ڏکڻ طرف آهي، هن ئي جبل (گورک) جي سائيڊ سان ... باقي گَرو جبل ايڏهين واهي پانڌي کان ٿورو اورتي جيڪو پهريون پهريون جبل اچي ٿو، انهيءَ جو نالو گَرو آ. باقي گُرو جبل گورک سان انهيءَ جي سڌ ۾ ڏکڻ ‎۾ هتان گهڻو پري آهي، منهنجي سمجهه ۾ نئنگ کان پرتي آهي!“ ٻروچ کي صحيح اندازو ڪونه هو پر اها خاطري ڏني ته گَرو ۽ گُرو ٻه جدا جدا جبل آهن.
”ڏمرو لڪ، گورک کان اترطرف ڪچرڪ پاسي آهي. گورک جي پاسي ۾ اتر طرف شڪلوئي لڪ آهي!“ گورک جي ٻروچ چيو، ”اوائلي اسان جو لَڪ شڪلوئي هو، انهيءَ جو اسان کي ٿورو ولو پنڌ ماري ويو، اسان ٿورا ڏکيا پيا ٿيون، پوءِ اسان ڪڍيو مِينهن لڪ ... اسان پنهنجن هٿن سان ٺاهيو (اچ وڃ جي قابل ڪيو)، ان کان ٿورڙو پنڌ تي آهي چوڪ لڪ!“
ڳالهه ڪندي ٻروچ ڪنهن وقت ’گوربند‘ جو لفظ کنيو. گوربند عام طور تي تاريخ کان آڳاٽي بند کي چئبو آهي. مون کانئس گورک جي ڀر پاسي ۾ گوربندين يا گبربندن بابت ابتدائي ڏس پتا ورتا. زندگيءَ ساٿ ڏنو ته ڪنهن وقت تفصيل سان اچي گورک جي ڀرپاسي ۾ موجود اهي گوربند ڏسبا. ڏمري لڪ ۾ هڪ گبر بند اڳ ۾ رڪاڊ تي آهي، باقي هي گورک جي ڀرپاسي وارا گوربند قديم آثارن جي رڪارڊ ۾ تازا اطلاع ثابت ٿيندا.
ممٿل تي موجود ڪجهه گوربندن جي مرمت ۽ سنڀال اڄ تائين محسوس ٿئي ٿي. عبدالرزاق جي ڳالهين مان محسوس پئي ٿيو ته هاڻي هو انهن قديم بندن جو نالو هڪ رائج نظام طور وٺن ٿا. مثال طور هن چيو ”فلاڻن هڪ گوربند ٺاهيو!“ بهرحال، هن ممٿل تي ڪجهه نون ۽ پراڻن گوربندن جو اطلاع ڏنو جن جي قدامت يا عمر جو اندازو انهن کي ڏسڻ کان پوءِ ئي لڳائي سگهبو.
هن ممٿل ڏانهن اشارو ڪري چيو، ”گوربنديون، ٻنين کي اسان ڏيون ٿا ڳنڍا ... پوءِ هيٺاهين ۾ پاڻي وڃي ٿو ... اهو گوربنديون ڏيئي ٻنين کي ٻڌون ٿا ته پوءِ اتي مٽي ڌِتي بيهي ٿو، ... اهو ٻنيون اسان جا ڀرجي وڃن ٿا، مينهن جي وسيلي ... هڪڙا گوربنديون اهي چوندا هِن ... ٻيون ايڏهون شڪلوئي کان واٽ اچي ٿو، پوءِ اورتي اچي ٿو، انهيءَ جو نالو به گوربند آ، اهو بُٺي سان واٽ وڃي ٿو، انهيءَ جو نالو گوربند آ.“
شڪلوئي واري گوربند بابت ٻروچ چيو، ”اها سادي بٺي آ ... اتي ڪا اڏاوت ناهي ... ماڻهو ان کي هروڀرو گوربند چون ٿا.“ يقيناً، عبدالرزاق شهه اها ڳالهه نٿو ڄاڻي ته جڏهن ڪنهن بُٺي يا واٽ کي گوربند نالو مليل آهي ته نالي جو ضرور ڪو نه ڪو سبب هوندو ۽ اتي يقيناً ڪو گوربند هوندو، جنهن جي سڃاڻپ هو اڃا تائين نه ڪري سگهيو آهي. اهڙو ئي تجربو مونکي رني ڪوٽ جي اولهه ۾ واقع ٻن گوربندين جي حوالي سان ٿيو، جن جو مقامي ماڻهن ڪڏهن به نوٽيس ڪونه ورتو هو. جڏهن ته انهن ئي اڏاوتن جي حوالي سان هڪ جبل جو نالو گوربندي ۽ هڪ ڍوري جو نالو گورسير هو. گورک ۽ ممٿل جي وچ ۾ ماٿرين ۽ خود ممٿل ڏانهن اشارو ڪندي، هن چيو، ”هي جيڪي اسان ڳنڍا ٻڌندا آهيون ٻنين جا، مُنڍا کئون، معنيٰ، هيٺائين ٿئي ٿو ته انهيءَ کئون ڳنڍا ڏيون ٿا ته پوءِ مٿي ڪري بيهاريونس ٿا ته اتي مٽي ڌِتي اچي وڃي ٿو، پوءِ اتي پاڻي بيهي وڃي ٿو، انهيءِ کي به اسان گوربندي چوندا آهيون ... هتي هڪڙو گوربند انهي ڍوري جي تري ۾ آهي. ٻيو، اهو ممٿل جي اولهه کي اتي آهن، ٻه ٽي وري پريون اتي جيڪا ٻنيون ڏسڻ ۾ اچي ٿي، اتي آهن ... هڪڙو اهو گڏان کوڙ بٺي جي پريون اتي هڪڙي ٻني آ. وڏو گوربندي آ هڪڙو، اهو گوربندي تمام وڏو آ، هيڪر لڙهي ويو هو، وري مالڪن ٻڌرايو آ ... معنيٰ جيپ ان جي مٿان هليو ويندو، قد به ڏيڍ مڙس کن هوندو. انجو ڊيگهه گهڻو ڪونهيس ... اهو گڏان کوڙ ڍوري جو واٽ آ ... ٻيا اهي ٻنين ۾ اٿئي ... اهي ٻنين جو نالو اٿئي آلکاڻي تڙ ... اڳي انهن ۾ تلاءَ يا کڏا هئا، انهيءَ مان نالو ٿيو آلکاڻي تڙ.“
هاڻي اسان جي آڏو لفظ ’ گورک‘ هو . ڇا گورک به لفظ ”گور“ مان نڪتو آهي؟ يا ان جي اها ئي معنيٰ آهي جيڪا ڊاڪٽر نبي بخش بلوچ ٻڌائي ٿو، يعنيٰ ’حد‘ يا هي اڃا به ڪو ٻيو قصو آهي ۽ ان جو تعلق ”گرو گورک ناٿ“ سان آهي؟ مون عبدالرزاق کان پڇيو،”گورک جي معنيٰ ڇا آهي؟“ هو مون کي گورک جي چوٽيءَ جي الهندي پاسي ڏانهن وٺي ويو، ”هو ڏس هن پاسي ڳاڙهو نمونو آ، انهيءَ کي اسان پنهنجي بلوچڪي ۾ گورَو (gorav) چوندا آهيون ... ڪي سنڌي چوندا آهن گورکي يا گورڪي ٻڪري، ان کي اسان چوندا، گورَو ...“ ٻروچ چيو.
”ڇا اهو چوڻ ٺيڪ آهي ته گورک جي معنيٰ حد آهي؟“ مون هن کان آخري سوال پڇيو.
”اهو ڀي آهي پر هن کي ڳاڙهي جي ڪري انهيءَ کي نالو اهو رکيائين ... ان جي اولهه طرف ڳاڙهو آ ... اسان جي وڏن ايئن چيو!“ ٻروچ جو چوڻ هو ته اهو نالو جبل جي اولهه پاسي موجود رنگت تان پيو آهي.
اهي هيون 5688 فٽن جي بلنديءَ تي رهندڙ هڪ ٻروچ جون ’ فرسٽ هينڊ خبرون!‘ سوال هي آهي ته گورک جي ترقيءَ ۾ مصروف ان جا واسطيدار عملدار گورک تي هلندڙ ڪم ۽ خود گورک جي مستقبل کي ڪيئن ٿا ڏسن؟ (هي مضمون 1996ع ۾ روزاني برسات ۾ ڇپيو).




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک تي ٻروچ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک تي ٻروچ
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون