ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 975
عنوان گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1280
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا4
موجودہ صفحو2
اڳلو صفحو-0--1--2--3-گذريل صفحو

ين شاهراهه تي واقع ماڳ غير ملڪي سياحت لاءِ ڇڪ ٿي سگهن ٿا پر شرط اهو آهي ته سياحن کي سهوليت ملي. سيوهڻ، منڇر، ڪاڇو ۽ گورک به ساڳي قديم شاهراهه تي آهن، ان ڪري هي هڪ سياحتي خطو آهي.
1996 ۾ گورک ٽاپ تائين پهچڻ جو جيپ جوڳو رستو فقط اهو ئي هو، جيڪو ٽنڊي رحيم کان SDA وارن ڪڍيو پر اهو تمام ڊگهو ۽ ٿڪائيندڙ هو.
”ڇا SDA ڪو ٻيو رستو ڪڍڻ طرف ڪا عملي وک کنئي آهي؟“ مون انصاريءَ کان پڇيو هو.
”ها! اسان هاڻي ٻيو رستو به ٺاهيون پيا!“ بشير انصاري ٻڌايو، ”اهو رستو گورک کان هينگڻ چشمو، پوءِ ِ شيوو جمالي هليو ويندو... ان پوائنٽ کان ٻه رستا ٺاهينداسون، هڪڙو واهي پانڌيءَ کان ٿي جوهي هليو ويندو ۽ ٻيو رستو شيوو جمالي کان هيٺ لهي گاج بنگلي ڏانهن ۽ پوءِ ڪَڪڙ طرف هليو ويندو ... اسان جي ڪوشش آهي ته اهو رستو هڪ مهيني اندر (فيبروري 1997 ۾) تيار ٿي وڃي!“ بشير انصاريءَ چيو هو.
” SDA ٻه رستا ان ڪري پئي ٺاهي جو جبلن ۾ برساتن سبب ڇپون ڪرڻ ۽ رستا بند ٿي وڃڻ جو خطرو سدائين موجود هوندو آهي. جيڪڏهن اهڙي ڪنهن حادثي ۾ هڪ رستو بند ٿي وڃي ته ان جو متبادل موجود هئڻ گهرجي ته جيئن ماڻهو چوٽيءَ تائين به پهچي سگهن ۽ بند ٿيل رستي جي مرمت به سولائيءَ سان ٿي سگهي. جڏهن هي (يارو سائين، واهي پانڌي ۽ جوهي) وارو رستو مڪمل ٿيندو تڏهن دادوءَ کان گورک ٽاپ جوفاصلو وڃي 90 ڪلوميٽر بچندو!“ انصاريءَ دورانديشيءَ جي ڳالهه ڪئي.
”جوهي ۽ گورک واري جبل جي وچ ۾ نئه گاج وهي ٿي. گورک ويندڙ گاڏيون گاج ڪيئن ٽپنديون؟ ڇا هتي ڪا پُل اڏي ويندي؟“
” SDA جو خيال آهي ته واهي پانڌيءَ واري واٽ سان ڪاز وي ٺاهجي ڇاڪاڻ ته عام ڏينهن ۾ اتي گاج جو وهڪرو خاصو ڪونه هوندو آهي. ان جو مکيه سبب اهو آهي ته تير ڀت مان هنڌ هنڌ تان ڪجهه واهيون ڪڍي ڪاڇي جون زمينون آباد ڪيون وڃن ٿيون ۽ اڪثر پاڻي ان ۾ کپيو وڃي. البت جڏهن گاج لهندي آهي تڏهن انهن واهين ته ٺهيو خود تير ڀت جي به ڪا حيثيت ڪونه هوندي آهي. SDA جي پروگرام ۾ هڪ پل گاج بنگلي وٽان آهي پر اها غالباً گاج ڊيم جو حصو هوندي ... اصل ۾، اسان جڏهن غير ملڪين کي گورک وٺي ويا هئاسون، تڏهن هنن جو خيال هو ته هو گاج جي مٿان پُل ٺاهين يا هيٺ ڊيم ٺاهين. هيءَ پُل ان پُل کان مختلف هوندي جيڪا گورک ڪچرڪ واري تجويز ڪئي وئي هئي. هيءَ پُل گاج بنگلي کان گورک لاءِ ٺاهڻ جو ارادو هئن جنهن سان ڪَڪڙ واري رستي کي ڳنڍيو وڃي ها!“ SDA جي ڊائريڪٽر جنرل ٻڌايو، ”ڪڪڙ وارو رستو في الحال اڌ ۾ پيو آهي.“
ڪَڪڙ وارو تجويز ٿيل رستو گاج بنگلي کان اتر اولهه ۾ جبل تي ان هنڌ تائين تيار ٿيڻو هو، جتي انگريزن جي زماني ۾ هڪ پينگهه وڌي وئي هئي. اها پينگهه وجهڻ جو مقصد به اهو هو ته گاج ۾ لهڻ کانسواءِ هڪ چوٽيءَ کان ٻي چوٽيءَ تائين وڃي سگهجي. ان پراڻي پينگهه جا بنياد اڄ تائين موجود آهن، SDA وارن اتان ئي هڪ پل وجهڻ پئي چاهي.
SDA گورک تي هڪ عدد رهائشي اسڪيم ڏيڻ ۽ پلاٽ وڪڻڻ جو ڪم به ايڊورٽائز ڪيو هو ۽ اهڙا بروشر به ڇاپيا هئا جن ۾ نه رڳو رهائشي پر ڪاروباري ۽ صنعتي پلاٽن جو به ذڪر آهي. پر، ان رٿا ۾ سڀ کان وڏي رنڊڪ گورک جي ترقيءَ جي سست رفتاري رهيو. SDA ته اسڪيم ٺاهي ڇڏي هئي، پر هن وقت خبر نه آهي ته ان جي اڳڀرائي ڪهڙي مرحلي تي آهي؟ شايد SDA ان رٿ کي اڳتي وڌائي نه سگهي يا ان وقت ماڻهن ان ۾ دلچسپي نه ورتي.
ظاهر آهي ته جيستائين ماڻهن گورک جون ماٿريون نه ڏٺيون هجن ۽ اوستائين پهچ به هڪ مسئلو هجي، ماڻهو اوڏانهن ڪنهن رهائشي ڪالوني يا ڪنهن ٻي سيڙپ لاءِ ڪيئن ڇڪبا؟ 1996 ۾ SDA وارن کي پڪ هئي ته هو ٽن چئن مهينن ۾ گورک تي پاڻيءَ جو مسئلو به حل ڪري وٺندا ۽ ماڻهو جڏهن واهي پانڌيءَ واري پاسي کان ٺهيل رستي ذريعي گورک ٽاپ تي پهچندا ۽ پاڻيءَ جي فراهمي اکين سان ڏسندا تڏهن ڪو فيصلو ڪري سگهندا.
”گورک تي پاڻيءَ جو مسئلو آخر ڪيئن حل ٿيندو؟“ مون پڇيو هو.
”في الحال اهو پاڻي هينگڻ چشمين مان کڻبو!“ بشير انصاري ان مسئلي جو حل ٻڌايو هو، ”اسان ڪاٿو هنيو آهي ته مختلف چشمن جو پاڻي اچي هينگڻ چشمي ۾ پوي ٿو جنهن جو مقدار ٽي لک گيلن في ڏينهن آهي ... جيتوڻيڪ گذريل مند ۾ بارش نه پئي تڏهن به پاڻي ايترو ئي رهيو آهي!“
گورک جي ترقيءَ لاءِ ذميوار عملدارن وٽ پاڻيءَ جي حوالي سان هڪ ٻي تجويز به هئي. هُو مٿين ماٿرين تي ئي گورک ۽ ممٿل چوٽين جي وچ ۾ موجود تمام ڪشادي ماٿريءَ ۾ ڪن هنڌن تي برساتي ڍورن جا وات بند ڪري هڪ ڪچو ڊيم ٺاهڻ جو سوچي رهيا هئا ته جيئن اتي پاڻي جمع ٿئي ۽ اهو استعمال ڪيو وڃي. ان ڏس ۾ هنن جو سروي وارو ڪم جاري هو ۽ هُو ان سروي جي نتيجن جي انتظار ۾ هئا. هنن جو خيال هو ته جيڪڏهن اهو ڊيم چار پنج سال پاڻيءَ جن ضرورتون پوريون ڪري ته ترقياتي ڪم چڱو اڳڀرو ٿي ويندو ۽ ان سان گڏ پاڻي جي سيمي سبب چشمن جو وهڪرو اڃا به چڱو ٿي ويندو. هن وقت ڪجهه چشما ڇهه يا ٻارنهن مهينا هلن ٿا جن جي عمر به وڌي ويندي. هُنن ان ڊيم سان هڪ گرين بيلٽ به قائم ڪرڻ پئي چاهيو.
”ڇا کيرٿر تي ايترو مينهن پوي ٿو جو ان جي مٿين ماٿرين تي ڊيم ٺاهجي؟“ مون پڇيو هو.
”اسان وٽ سنڌ ۾ هر ٽن سالن کان پوءِ برسات جي سائيڪل اچي ٿي “ بشير انصاريءَ چيو هو، ”اسان چاهيون ٿا ته هي ڊيم ايترو هجي جو ان ۾ ٽن چئن سالن لاءِ پاڻي جمع ڪري سگهجي. سال 93-1992ع ۾ 25 انچ مينهن پيو آهي، سال 94-1993ع ۾ 18 انچ مينهن پيو آهي، 95-1994ع ۾ 10 انچ مينهن پيو آهي، سال 96-1995ع ۾ 10 انچ مينهن پيو آهي. 96-1996ع واري هلندڙ مند ۾ هيل تائين هڪ انچ به مينهن ڪونه پيو آهي ... ان ڪري اسان ٽن سالن جو حساب هڻون ٿا، اهو مناسب آهي، ڇو ته اسان جي ڪئچمينٽ ايريا تمام گهڻي آهي، يعني جيڪڏهن ڏهه انچ يا ماڳهي چار انچ بارش پوي تڏهن به ٺيڪ آهي!“
اها ته ٿي هڪ اضافي تجويز! 1996 ۾ اداري جو سڄو ڌيان گورک کان 12 ڪلوميٽر پري هينگڻ چشمي ڏانهن هو، جنهن جي گنجائش ٽي لک گيلن روزانو آهي.
”ڇا ايترو پاڻي گورک تي ڪنهن وڏي مستقل آباديءَ لاءِ اڻپورو نه آهي؟ ڇا اهو سڄو پاڻي استعمال ڪري سگهجي ٿو؟“ مون سوال ڪيو هو.
”ڇو نه؟“ انصاريءَ جواب ۾ چيو هو، ”عالمي معيار موجب ڪنهن به جديد آباديءَلاءِ 40 گيلن في ماڻهو گهرجن ۽ ڪراچيءَ ۾ جنهن حساب سان پاڻي ڏنو وڃي ٿو سو ڀلي ته 20 يا 25 گيلن چيو وڃي، حقيقت اها آهي ته فقط 10 گيلن في ماڻهو ملي ٿو. اهو ته اسان تي آهي ته ڪهڙي معيار سان پاڻي ڏيون ٿا.“
جبل جا پنڌ به عجيب ٿا ٿين. هينگڻ کان گورک چوٽي سڌ ۾ چار پنج ڪلوميٽر آهي پر اوستائين پهچڻ لاءِ 12 ڪلوميٽر رستو ٺاهيو ويو. ساڳي طرح گورک چوٽي جيڪا ظاهري طرح گاج جي مٿان بيٺي آهي، سڌ ۾ گهٽ ۾ گهٽ 12 ڪلوميٽر پري آهي پر جيڪڏهن رستو ڪڍجي ته اهو 25-30 ڪلوميٽر ٿيندو.
”ڇا گاج جو پاڻي گورک لاءِ نٿو کڻي سگهجي؟“
”کڻي سگهجي ٿ




ٽوٽل صفحا4
موجودہ صفحو2
اڳيون صفحو-0--1--2--3-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون