ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک جي خواب کان اڳـتي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 986
عنوان گورک جي خواب کان اڳـتي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1398
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

گورک گيسٽ هائوس

گورک سير و سياح لاٰءِ رکيل هڪ مورتي

گورک سير و سياح لاٰءِ رکيل هڪ مورتي

گورک تي چيئر لفٽس ڪيبل ڪار

گورک تي چيئر لفٽس ڪيبل ڪار

گورک تي اُونڌ  ۽ هينگڻ

گورک تي اُونڌ ۽ هينگڻ

گورک تي قاسوءَ جي رک / جوراني

گورک تي قاسوءَ جي رک / جوراني

گورک جي خواب کان اڳـتي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک جي خواب کان اڳـتي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک جي خواب کان اڳـتي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

رکڻو پوندو ته اهي چڪيون اهڙي جاءِ تي هڻجن جتي زمين ۾ مٽي گهڻي هجي، جيڪڏهن مٽي نه آهي ته مشينن ذريعي مناسب کڏا هڻي انهن ۾ ڀنجو ڀري پوءِ چڪيون رکجن. وڻن کي پاڙ هڻڻ لاءِ مٽي گهرجي، جيڪا گورک تي تمام گهٽ آهي. تازو، ٻيلي کاتي وارن گورک تي ٺيڪيدارن هٿان ڪجهه وڻ پوکايا ويا هئا، جيڪي مناسب پاڻي نه ڏيڻ سبب مري ويا. جيڪڏهن حفاظت هجي ها ته اهي چند سالن ۾ گهاٽا وڻ ٿي وڃن ها. گورک تي وڻڪار لاءِ پاڻيءَ جا چشما نه آهن، ان هوندي به اتي وڻ وڌي سگهي ٿو ڇاڪاڻ ته اهي وڻ خاص ڪري بڙ ۽ پِپل هوا مان گهم ۽ ماڪ چوسي به گذارو ڪري وٺن ٿا. هن سطح تي وڻوهه، بادام، هنجير ۽ ڏاڙهونءَ جا وڻ به پوکي سگهجن ٿا. گورک کان ڏاڙهياري تائين انهن وڻن جا جهنگلي قسم مون پاڻ ڏٺا آهن. بڙ ۽ وڻوهه جي ڇانوَ بهرحال، ٻين کان چڱي ٿئي ٿي. ان لاءِ ٻيلي کاتي کي پنهنجو حصو ادا ڪرڻو پوندو. وڻ حياتياتي چڪر جو بنياد هوندو آهي. وڻ هوندو ته جيت جڻو ان ۾ رهندو، جيت جڻي تي پکي اچن ٿا، ۽ آکيرا جوڙين ٿا. اهي ئي پکي وڻ جو ٻج پري تائين پکيڙين ٿا. ايئن رونق وڌڻ جو هڪ سلسلو هلي ٿو پوي.


هڪ طرف گورک تي وڻڪاريءَ جي مهم هلي رهي آهي ته ٻئي طرف اتي اڳ کان موجود وڻ ٻُوٽا ٻارڻ طور استعمال ٿي رهيا آهن. گورک ڏانهن ويندڙ واٽ جيڪا نئه تڪي، ڊڀاڻي ۽ مماڻي مان گذري ٿي، روزانو ٽيهه ٽيهه چاليهه چاليهه ٽرڪون وڻن جي واڍي ٿئي ٿي. انهن وڍيل وڻن ۾ لوهيڙو، ڄار، کبڙ، لئو، ڪنڊي، ٻير وغيره سڀ ڪجهه پڪل فصل وانگر لڻبو ٿو وڃي، چون ٿا ته اهو ڪاٺ درياهه پار دولتپور لڳ پاٺو ٺاهڻ جي ڪنهن ڪارخاني ۾ کپي رهيو آهي. هي صورتحال ان وقت آهي جڏهن ٻيلو کاتو پاڻ به گورک تي موجود آهي. گورک ڏانهن ويندڙ رستي جي قدرتي سونهن بچائڻ جي ضرورت آهي.ان سان گڏوگڏ ٻين نئن جي پيٽ ۾ به موجود قدرتي وڻن کي به بچائڻ ضروري آهي، ان لاءِ مقامي سماجي تنظيمن جي همٿ افزائي ڪرڻ گهرجي.
6- روڊ:
هڪ ابتدائي روڊ پئجي چڪو آهي (جيڪو پڻ کاول لڪ وٽ ڪارپيٽ نه ٿيو آهي). اهو اڃا بهتري ۽ مستقل نظر داري گهري ٿو ڇاڪاڻ ته هر برسات ۾ ڇپون ڪرڻ سبب اهو روڊ ڊهي تمام خطرناڪ ٿي پوي ٿو. هينگڻ واري چشمي وٽان پـُل وجهي کاول لڪ کي باءِ پاس ڪري سگهجي ٿو. اها پل وڌ ۾ وڌ 500 فٽن جي هوندي، جيڪا چار يا پنج ڪروڙ رپين کان وڌيڪ مهانگي نه پوندي. ٻيو نئون رستو نئه ڪـُڪڙاني کان ڪاري ڪوٽ وٽان ٽرڪ ڍوري سان وايا اُونڌ ۽ مغل ڪوهه يا وري بودي مڪان کان نئه نريءَ جي اتر پاسي کان (زيني ۽ گلگ ڍورن جي ڪنارن سان) وايا مغل ڪوهه ۽ اُونڌ کان ڏيئي سگهجي ٿو. ان رستي ۾ ٻيا تفريحي ماڳ به آهن.
گورک روڊ جي بهتري، ٻين روڊن جي تعمير، کيرٿر جي ڪرنگهي سان يڪي روڊ (ٿڌي سڙڪ) جي اڏاوت ۽ مختلف جابلو وادين ۽ نئن ۾ سياحتي ماڳن تائين پهچڻ لاءِ مربوط روڊن جي تعمير ۾ يونين ڪائونسلن ۽ سنڌ سرڪار جي روڊس کاتي کي پنهنجو پنهنجو ڪردار ادا ڪرڻو پوندو.
7- ريسٽورينٽ ۽ رهائش:
اهڙي جاءِ جتي سياح ڪجهه ڪلاڪن لاءِ ترسي سگهن، ريفريش ٿي سگهن، چانهه پاڻي يا ماني ٽڪي کائي سگهن يا جيڪڏهن چاهين ته ٻارن ٻچن سميت رات به ترسي سگهن. اهڙو بندوبست ڪرڻ سياحت کاتي جو پنهنجو ڪم آهي. گورک تي (يا ڪنهن به ماڳ تي) ٿوري عرصي اندر اهڙا سرڪاري يا پرائيويٽ سيڪٽر ۾ huts ۽ هڪ ريسٽورينٽ قائم ڪري سگهجي ٿو جيئن ڪينجهر تي بندوبست آهي. في الحال، ابتدائي طور هڪ ننڍڙو ريسٽورينٽ موجود هئڻ گهرجي. اهو ڪم ته مقامي سطح تي مقامي ماڻهو به ڪري سگهن ٿا، بلڪه انهن کي ئي ڪرڻ گهرجي.
هن وقت جڏهن گورک تي ٻه ٽي ڪلاڪ ترسڻ جو بندوبست به نه آهي، نه ئي مناسب ريسٽ هائوس، واش روم ۽ ريسٽورينٽ آهي ته به هڪ اندازي مطابق هتي هفتي ۾ 20 کان 25 ٽوليون اچي نڪرن ٿيون. اهي ٽوليون سياحتي سهوليتون نه هجڻ سبب مجبور ٿي گهڙي سوا جو چڪر هڻي موٽي وڃن ٿيون. هن وقت گورک فقط مهم جُو نوجوان جي تفريح گاهه آهي، اسان چاهيون ٿا ته هتي عام ماڻهو پنهنجين فئمليز سان گڏ اچن ۽ ٽِڪن. ۽ گهٽ ۾ گهٽ 24 ڪلاڪ گذارين. ريسٽ هائوس ۽ ريسٽورينٽ جي هنگامي بنيادن تي تعمير لاءِ سياحت کاتي کي پنهنجو ڪردا ادا ڪرڻ گهرجي.
8 ـ ٽيلي ڪميونيڪيشن
اڄ به گورک تي ٽيلي فون ذريعي ڪميونيڪيشن پوريءَ طرح نه آهي، ڪڏهن ڪڏهن ۽ ڪنهن خاص هنڌ تي ڪنهن موبائل جا سگنلز ملن ٿا، پر اهو ڀروسي جوڳو بندوبست نه آهي ( بلڪ آهي ئي ڪونه). ان ريت، جيڪو ماڻهو گورک تي آهي، سو دنيا کان ڪٽجي وڃي ٿو، خدا نخواسته ڪا ايمرجنسي ٿي پوي ته رابطي جو ڪو به بندوبست نه آهي. انڪري، ’يو فون‘، ’وِي فون‘ يا ڪنهن به ٻي موبائل فون جي ٽاور جي ضرورت محسوس ٿئي ٿي. اهو ڪم پي ٽي سي ايل (ptcl) وارن جي ڪرڻ جو آهي. گورک تي لڳل هڪ ٽاور گورک، ان جي ماٿرين ۽ ڪاڇي جي ڳچ علائقي لاءِ وڏي سهوليت پيدا ڪندو.




9 ـ ٻيون دلچسپيون
کير ٿر جي ڀرپاسي ۾ گهمڻ ڦرڻ جو ڪافي پوائنٽس آهن، انهن کي ڪي قدر ترقي ڏيڻي پوندي. جيڪڏهن موسم صاف هجي ته گورک تان اوڀر طرف سنڌو درياهه جو وهڪرو چانديءَ جي ليڪ جهڙو نظر ايندو آهي، ان کي ’انڊس پوائنٽ‘ جو نالو ڏيئي اتي واڪنگ ٽريڪ ٺاهي سگهجي ٿو، ساڳي طرح اولهه پاسي حب ندي جو وهڪرو هلڪي ريکا وانگر نظر ايندو آهي، ان جاءِ کي ’حب پوائنٽ‘ طور ترقي ڏيئي سگهجي ٿي. کاول لڪ جي ڀرسان ”ممٿل“ چوٽي آهي، جتي ممن (رِڇن) سان منسوب ڪهاڻيون آهن، اتي مَمن جا لائف سائيز مجسما نصب ڪري سگهجن ٿا. بلڪه ممن جو نسل بحال ڪري انهن کي قدرتي ماحول جهڙين bears pit اندر رکي سگهجي ٿو. ممون گورک تي رهنديون هيون، اها ڪا ڏند ڪٿا نه آهي. اهو ڪارو هِماليائي رڇ آهي، جيڪو هاڻي کيرٿر کي ڇڏي اولهه ۾ 25ـ 30 ڪلوميٽر پري بلوچستان جي حدن ۾ کـُـڏو جبل ۾ رهي ٿو.

10 ـ چيئر لفٽس، ڪيبل ڪار:

گورک تي گورک کان گاج طرف ۽ ٻئي ڀر اولهه ۾ ڪچرڪ تائين چيئرلفٽس واري تفريح مقامي سياحت لاءِ انتهائي دلچسپ خيال ٿي سگهي ٿو. جن ماڻهن ملائيشيا ۾ 5،500 فٽ بلنديءَ تي گينٽنگ هائلينڊ (Genting Hiland) جو سير ڪيو آهي، اهي بهتر ادراڪ رکن ٿا ته ڪنهن هِل رزارٽ ۾ ڇا ڇا هوندو آهي؟ ۽ ماڻهن لاءِ ڪهڙيون ڪششون ۽ سهولتون پيدا ڪبيون آهن؟ گينٽنگ هائلينڊ ۽ گورک ۾ شايد اهو فرق ضرور آهي ته گورک تي گينٽنگ يا ڪوهه مريءَ وانگر وڏا صنوبري وڻ ۽ جهنگ نه آهي، پر اها ڪا محرومي نه آهي. هر ماڳ تي پنهجي نوعيت جون جاگرافيائي ۽ ارضياتي حالتون هونديون آهن. ممڪن آهي ته گورک ۾ ڪي فيچرز گينٽنگ کان به وڌيڪ هجن، جن بابت اڃا تائين سرڪار کي پتو ئي نه پيو آهي. گورک تي واڪنگ ٽريڪ، هائڪنگ ٽريڪ ۽ گلائڊنگ جي به وڏي گنجائش آهي جيئن اشتياق انصاريءَ پنهنجي ڪتاب ”گورک“ ۾ ت




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک جي خواب کان اڳـتي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک جي خواب کان اڳتي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون