ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک جي خواب کان اڳـتي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 986
عنوان گورک جي خواب کان اڳـتي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1397
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

گورک گيسٽ هائوس

گورک سير و سياح لاٰءِ رکيل هڪ مورتي

گورک سير و سياح لاٰءِ رکيل هڪ مورتي

گورک تي چيئر لفٽس ڪيبل ڪار

گورک تي چيئر لفٽس ڪيبل ڪار

گورک تي اُونڌ  ۽ هينگڻ

گورک تي اُونڌ ۽ هينگڻ

گورک تي قاسوءَ جي رک / جوراني

گورک تي قاسوءَ جي رک / جوراني

گورک جي خواب کان اڳـتي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک جي خواب کان اڳـتي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک جي خواب کان اڳـتي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

ويز ڪيو آهي.

11 ـ اُونڌ ۽ هينگڻ
گورک واري جبل جي ڪرنگهي تي هينگڻ چشمو ۽ اُونڌ غارون به تفريحي ماڳن طور سڌاري سگهجن ٿيون.
اُونڌ جبل ۾ ويل ماڻهن کان مليل ابتدائي خبرن مان لڳي ٿو ته اونڌ آبي غارن جو هڪ عجيب مربوط سلسلو آهي جيڪو کير ٿي جي ڪرنگهي ۾ اندر ئي اندر موجود آهي. ان اونداهي سلسلي ۾ پاڻي جو وهڪرو يا سيمو هر وقت نظر اچي ٿو، جيڪو برساتن ۾ وڌي وڃي ٿو ۽ غير برساتي مند ۾ به جاري رهي ٿو.
لڳي ٿو ته هڪٻئي کان ڪافي فاصلن تي موجود ڪجهه غارون پاڻ ۾ ڳنڍيل آهن ۽ ڇاڪاڻ ته انهن ۾ پاڻي ۽ پوسل آهي، ان ڪري انهن ۾ ٽارچ جي روشني ڪم نٿي ڪري، روشنيءَ جا ڪرڻا پوسل وارين ديوارن ۾ جذب ٿي وڃن ٿا ۽ منعڪس نٿا ٿين . اها اونداهي آهي جنهن سبب ڪري اهي غارون اُونڌ (اونداهي) سڏجن ٿيون. اهي اوچائيءَ تي هئڻ ڪري ٿڌيون آهن. ڏکئي پنڌ، آلاڻ، اونداهي ، ٿڌ ۽ خوف سبب ماڻهو هنن ۾ گهڻو اندر تائين نٿا وڃن. مون کي هڪ اوٺار ٻڌايو ته هڪ ڀيري هو ڪنهن دوست سان گڏ ان ۾ لٿو. پهرين پير ٻوڙ پاڻي هو، اڳتي اهو وڌي پنيءَ ٻوڙ ٿيو. اڳتي وري خشڪي هئي، ان ريت اڳتي ڪنهن هنڌ اهو پاڻي تار بيهي ٿو.
ان مقامي ماڻهوءَ مون کي ٻڌايو ته هڪ ڀيري هُو پنهنجي ڪنهن دوست سان گڏ ’جوراني‘ اونڌ ۾ لٿو هو. ٻئي ڄڻا مٿي تي تغاريءَ ۾ ڦيش جا سڪل ڦڙها رکي انهن کي باهه ڏيئي، ان جي روشنيءَ تي غار ۾ اندر 200 کن ميٽر اندر تائين ويا هئا ، جڏهن ڦڙها سڙي وسامي ويا، ۽ اونداهي ٿي وئي ته پوءِ هو دل جهلي نه سگهيا، ۽ اڌ مان موٽي آيا. اهو ماڻهو غار جي انت بابت ڪو اندازو ڏيئي نه سگهيو. سندس اندازي مطابق غار 20 کان 25 فٽ ويڪري ۽ 30 کان 40 فٽ اوچي هئي، هن علائقي ۾ اهڙيون ٻيون غارون به ٻڌجن ٿيون. انهن مان هڪ ’جوراني‘ آهي، ٻي غار ڳاڙهي ڪڇي وٽ آهي، ۽ ٽين غار گُرو جبل جي اولهه ۾ آهي، جتي گـُرو / ۽ حضرت عليءَ جي حوالي سان هڪ ڏند ڪٿا مشهور آهي. مقامي ماڻهن هڪ
عجيب خبر اها به ڏني ته هڪ ڀيري’جوراني‘ اُونڌ ( غار) ۾ اندران ئي اندران ڪنهن وڻ جو ٿڙ لڙهي آيو هو. ان خبر جو مطلب آهي ته اهو ٿڙ ڪنهن ٻئي هنڌان ڪنهن سوراخ مان ان سلسلي ۾ داخل ٿيو، جيڪو پوءِ ’قاسوءَ جي رک‘ ويجهو اُونڌ مان اچي ظاهر ٿيو. هن غار جو تفصيلي جائزو وٺڻ جي ضرورت آهي. بظاهر ايئن ٿو لڳي ته هيءَ چن پٿري سلسلي جي ڪا اهڙي غار آهي جيئن لاهوت لامڪان واري آهي.

ٻاهرين ملڪن ۾ ماڻهو اهڙين غارن ۾ گهڙڻ لاءِ خاص ڪلبون جوڙيندا آهن، انهن ۾ روشني آڪسيجن وغيره جو بندوبست ڪري داخل ٿيندا آهن. انهن جا نقشا ترتيب ڏيندا آهن، پوءِ، عوام لاءِ اندر وڃڻ جا گس پنڌ يا سواريءَ جا ٽريڪ ٺاهيندا آهن. ۽ اهي غارون سياحت جو مرڪز ٿينديون آهن. انهن غارن جي فارميشن جو سائنسي اصول هتي ڏنل نقشي مان ظاهر ٿئي ٿو. اهي برساتي پاڻين جي وهڪرن سبب ٺهن ٿيون. جبل جي ڦوڙن ۽ ڏرڙن ۾ داخل ٿيندڙ پاڻي هن ريت چن پٿر کي ڳاريندو ۽ پنهنجا رستا ٺاهيندو رهندو آهي، جنهن جي نتيجي ۾ اندر ئي اندر غارون ٺهي پونديون آهن. هي گورک لاءِ هڪ دلچسپ فيچر ٿي سگهي ٿو. هِتي پهچڻ لاءِ سڀ کان بهتر رستو کيرٿر جي ڪرنگهي کان آهي. اُونڌ غار کاول لڪ کان فقط 15 ڪلو ميٽر ڏکڻ ۾ آهي. بهتر آهي ته ان لاءِ مغل ڪوهه وٽان هيٺ لهجي.


12 ـ قاسوءَ جي رک / جوراني
هي ماڳ ڪاري ڪوٽ کان اتر اولهه ۾ فقط پنج ڇهه ڪلو ميٽر پري، پر مٿي اوچائيءَ تي آهي. واهي پانڌيءَ کان بودو مڪان وٽان نئه نريءَ جو اتر وارو پاسو وٺي، چِٽي ماڳ کان اتر ڏانهن زيني، گلگ ڍورن جي ڪناري سان مغل ڪوهه تائين وڃبو ته کيرٿر سان اچي ملبو. ان هنڌ هڪ ننڍڙي پل ۽ 200 فٽ چاڙهي ٻڌبي ته گاڏي کيرٿر جي ڪرنگهي تي چڙهي ويندي. اتي ڪو به ڏکيو لڪ نه آهي. مغل ڪوهه کاول کان 15 ڪلو ميٽر ڏکڻ ۾ آهي. مغل ڪوهه هڪ اهم واٽ آهي، جيڪڏهن ان واٽ کي جيپ جوڳو ڪيو وڃي ته اونڌ ۽ جهنگلي جيوت جي مشاهدي جو رستو به کلي پوندو. اهڙي طرح جهنگلي جيوت کي قدرتي ماحول ۾ ڏسڻ جو لطف وٺي سگهجي ٿو . اُونڌ سان گڏو گڏ ’قاسوءَ جي رک‘ گورک جا خاص فيچرز آهن .


13 ـ ٻيون رٿون
انهن کانسواءِ اسپتال، لائبرري، شاپنگ ايريا به ڊيويلپ ٿيڻ گهرجن، جتي مقامي هنرن لاءِ مارڪيٽ ٺهي سگهي ٿي ۽ روزاني استعمال جون شيون به مهيا ٿي سگهن ٿيون. سرڪار وٽ ’گورک ڊيولپمينٽ‘ بابت اڳ کان تيار ٿيل نقشن ۾ گورنر هائوس، چيف منسٽر هائوس، ڪجهه سرڪاري ادارن جون آفيسون، جانورن جو باغ، وڏو ڊيم، بازار، هوٽلون، ريسٽ هائوس، پيٽرول پمپ، بسن جو اڏو ، رهائشي ۽ ڪمرشل علائقا ۽ ٻيو به گهڻو ڪجهه آهي. سڀ ڪجهه ٿيندو پر الائي ڪڏهن؟
منهنجي اطلاع موجب سرڪار هتي جا ترقياتي ڪم ۽ انتظام ڪنهن ملٽي نيشنل ڪمپنيءَ کي ڏيڻ چاهي ٿي ، ۽ انهن جي هٿان ئي سڄو انفرا اسٽرڪچر ڪمرشل بنيادن تي ٺاهڻ جو ارادو رکي ٿي. يقيناً، جڏهن گهڻ قومي ادارا ملوث ٿين ٿا تڏهن هو وڏي سيڙپ آڻين ٿا، پر ان طريقي ڪار تي مقامي ماڻهن کي جائز تحفظات آهن. مقامي ماڻهو چون ٿا ته اسان گورک تي ميزبان جي حيثيت ڇڏڻ نه چاهينداسين، دنيا ڀلي اسان وٽ مهمان ٿئي، گهمي ڦري ۽ موٽي وڃي! پر سرڪار جي ارادن مان لڳي ٿو ته هتي غير ملڪي ماڻهو ”مالڪ ۽ ميزبان“ هوندا، ۽ مقامي ماڻهو ”مهمان“ ٿي ويندا يا وري اهي هتي روڊ رستا صاف ڪندڙ ملازم يا و ڌ ۾ وڌ گاڏين جا ڊرائيور هوندا!
انڪري سنڌ جي ماڻهن کي اها خاطري ڪرائڻ به ضروري آهي ته سڀاڻي گورک جي مالڪي مقامي ماڻهن جي هٿ ۾ ئي رهندي ۽ هتان جي سياحت سان مقامي ماڻهن جي معاشي حالت بهتر ٿيندي. گورک جي ترقي مقامي ماڻهن جي مفادن جي قيمت تي نه ٿيڻ گهرجي.





ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو2
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

گورک جي خواب کان اڳـتي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک جي خواب کان اڳتي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون