ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

گورک ڏانهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 976
عنوان گورک ڏانهن
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1270
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

گورک ڏانهن جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

گورک ڏانهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

گورک ڏانهن


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

گورک ڏانهن
30 مارچ 2006
ڪالهه واهي پانڌي دڙو ۽ هليلي ڏسڻ کان پوءِ اسان واهي پانڌيءَ لڳ ڳوٺ دودو برهماڻيءَ ۾ قائم ’استاد بخاري‘ لائبرريءَ ۾ اچي ديرو ڄمايو. هن لائبرَريءَ جو انتظام گل حسن برهماڻي هلائي رهيو هو.
اڄ وري گورک جو سانباهو هو. مقصد صرف ايترو هو ته کاول لڪ کان نڪتل نئون رستو اکين سان ڏسجي. ’شاد آباد‘ تنظيم وارن دوستن تي انتظام جو بار هو. هن ڀيري چار پنج موٽر سائيڪلون هيون ۽ ساٿ ۾ اڪبر لاشاري، ڊاڪٽر زبير پنهور، عزيز رانجهاڻي، حسين برهماڻي، ذوالفقار رستماڻي ۽ سائين بخاري صاحب هئا.
ڪالهه کان ئي ان امڪان تي ڪم جاري هو ته گورک لاءِ ڪا جيپ ڀاڙي تي ڪجي ته جيئن سفر سولو ۽ محفوظ هجي. پر هن علائقي ۾ جيتوڻيڪ کوڙ ساريون جيپون ٽيڪسي طور هلي رهيون هيون، انهن ۾ ڪا به ’فور باءِ فور‘ نه هئي. هتان جي جيپ مالڪن ڪراچيءَ مان سوزوڪي جيپون وٺي ، انهن مان پيٽرول انجڻ ڪڍائي ڊيزل انجڻيون وجهائي ڇڏيون آهن ته جيئن فيول تيل جو خرچ گهٽ ٿئي. ان ترميم سان گڏ هو گاڏين مان فور باءِ فور وارو گيئر به ڪڍايو ڇڏين جو سندن خيال ۾ ان جي هئڻ سان تيل جو خرچ وڌي ٿو. ڊرائيورن جا دليل! گورک تي پهچڻ لاءِ فور باءِ فور جو هئڻ لازمي هو. ٻي ڪا واٽ نه ڏسي نوجوانن همٿ ڪئي ۽ موٽر سائيڪلون کنيائون.
موٽر سائيڪلن وڏا زور هنيا. لاهين چاڙهين تي ڪِنجهنديون، ڪرڪنديون، ٻُٽجنديون، ڌڏنديون ۽ پٿرن تان ٿيڙ کائينديون واهيءَ کان گورک ڏانهن هليون. روڊ رستا اڃا مڪمل ڪونه هئا، ”اسان لاءِ موٽر سائيڪلن تي گورک وڃڻ ڪا نئين ڳالهه نه آهي، اسان پيا ويندا آهيون“ ڊاڪٽر زبير چيو.
نئه تَڪيءَ جي پُل تي ڊاڪٽر موٽر سائيڪل بيهاري، ”سنگت پوئتي رهجي وئي آهي، ٿورو انتظار ڪجي!“
مون هيڏانهن هوڏانهن نهاريو. چوڌاري ٽڪرين جي وچ مان نئه تڪيءَ پنهنجو لنگهه ٺاهڻ ۾ گهڻي محنت ڪونه ڪئي هئي. ڪانگلومَرٽ ٽڪرين ۾ پٿريون مٽيءَ جي گچ ۾ ڦاٿل هيون. هن قسم جي اڀين ٽڪرين کي اتر سنڌ ۾ ’زڙد‘ ۽ ’سچيون بُٺيون‘ چوندا آهن. نئه تَڪي لڳ ڀڳ ٽالپر اميرن جي مقبرن وٽ نئه گاج سان ملي ٿي. نئه جي ڇوڙ وٽ ڏکڻ ڪُنڊ تي ’يارو سائين‘ جو مقبرو آهي. هي فقير اهو ئي يارو ريڍار آهي جنهن جو ذڪر ’ڳاڙهي‘ ماڳ تي اچي ٿو. يارو فقير قبائلي طور رند هو ۽ ميان نصير جو خاص خليفو هو. ان جو مقبرو سترهين صديءَ جي پڇاڙيءَ جو ٺهيل آهي. هن فقير کي شايد نئنگ گاج ۽ نئه تڪيءَ واري لنگهه تي سالار مقرر ڪيو ويو هجي.
گهڻي دير نه لڳي ته سڀ موٽر سائيڪل سوار اچي پهتا. سڀ خير هو. سفر اڳتي شروع ٿيو. ٻه ڦيٿيون گاڏيون مماڻي ۽ ڊڀاڻي نئـُون ۽ انهن جون چاڙهيون جيئن تيئن ڪري اُڪريون ته آڏو کاوَل لَڪ جي ور وڪڙ چاڙهي نظر آئي. ٻه ٽي وڪڙ ڪاٽي موٽر سائيڪلون زور هڻي بيهي رهيون. اهي اڪيلي سواريءَ کي ته اڳتي کڻي وڃڻ لاءِ تيار هيون، پر ٻيلهه جو بار انهن جي وس کان ٻاهر هو. اڳتي لڳاتار چاڙهيءَ جا ٻه درجن کان مٿي ور وَڪڙ هئا. خبر نه آهي ته ڪهڙو سرويئر ۽ ٽيم هئي جنهن گورک لاءِ کاوَل لَڪ کي سڀ کان وڌيڪ مؤزون رستو قرار ڏنو. هاڻي جيتوڻيڪ اهو رستو ڪافي ٺهي چڪو آهي، اڳتي هلي سرڪار کي متبادل رستو ڪڍڻو ئي پوندو. کاوَل لڪ کيرٿر جي ڪرنگهي جو ڦاٽڪ آهي. ان ڪري اهو چوڻ غلط نه ٿيندو ته ”جيڪو کاوَل ٽپيو، کيرٿر جي ڪلهي تي سوار ٿي ويو.“ اڳتي جو پنڌ موتمار نه آهي، پر هن وقت ڪنهن به عام گاڏي جهڙوڪ ڪار وغيره لاءِ کاول جون چاڙهيون چڙهڻ ناممڪن ڳالهه آهي.
اسان جيئن تيئن ڪري کاول جي آخري چاڙهيءَ تائين پهتاسين ته پتو پيو لَڪ بند آهي. اڳتي جيپ ته پري جي ڳالهه آهي، موٽر سائيڪل لاءِ به لنگهه ڪونه هو. هڪ ڏينهن اڳ روڊ ٺاهيندڙ ٺيڪيدارن ان لڪ کي موڪرو ڪرڻ لاءِ بلاسٽ ذريعي پاسن جون ڇپون ڪيرايون هيون. پٿرن ۽ مٽيءَ جو وڏو دڙو سڄي لَڪ کي آر پار بند ڪيو بيٺو هو. اسان موٽر سائيڪلون ڇڏي ان رنڊڪ کي پنڌ اُڪرڻ جو فيصلو ڪيو. مٽيءَ جي ڍير ۾ پير گوڏي تائين هيٺ لهي ٿي ويا.
نيٺ اهو ڦاٽڪ ٽپي اسان کيرٿر جي ڪلهي تي سوار ٿي وياسين. هتي ٿڌڪار نه سهي، هلڪي خنڪي ضرور هئي، ”سج لٿي کان پوءِ ڳالهه ڪجو!“ فيضو الکاڻيءَ چيو، جيڪو گورک کان واهي پانڌيءَ تائين چپي چپي جو واقف آهي.
”رات جو ڇا ٿيندو جو ان مهل پڇون؟“
”ٿڌ ٿيندو، اندر ڪوٺيءَ ۾ سَـوَڙ وجهي چوندؤ سيءُ ٿو لڳي!“
اسان لاءِ گاڏيءَ کان سواءِ اڳتي 12 ڪلوميٽر گورک تائين وڃڻ ممڪن نه هو. انڪري اتي مزورن جي ڪيمپ ۾ وڃي ويهي رهياسين. جڏهن ڳالهه پنڌ کان چڙهيل هجي تڏهن پُڇا تي گذارو ڪرڻو پوندو آهي. هاڻي، اسان لاءِ اهو سچ هو جيڪو فيضو الکاڻي فرمائي رهيو هو.
”فيضو ڏي خبر، هتي ڪڏهن آسمان مان برف وَسي؟“
”آسمان تان ته ڪونه ٿي وسي، باقي ڪڏهن (سياري ۾ ) تون ڏسندين ته صبح جو سنهو برف جو پڪو (تهه) هينئن وڇايو پيو آ.“ فيضوءَ جو مطلب هو هو ته ڪڏهن ڪڏهن پارو برابر ڄمي ٿو، آسمان مان هِم ((snow ڪونه ٿي وسي، ”هائو! آسمان مان برف جا هيڏا هيڏا ڳنڍا به ڪڏهن ڪرن ٿا.“ فيضوءَ جو مطلب هو ته ڪڏهن ڪڏهن ڳڙو به پوندو آهي.
فيضوءَ جو گهر هِينگڻ چشمي وٽ آهي، جتي علائقي جو سڀ کان سٺو ۽ وڏو چشمو آهي. اتان جي مند به هر وقت سٺي رهي ٿي. سياري ۾ اتر جي هوائن کان اوٽ اٿس ۽ اونهاري ۾ ايتري گرمي رهي ٿي جيڪا برداشت جهڙي هوندي آهي. هتان نظاري جي خيال کان مماڻي ۽ ڊڀاڻيءَ جون ماٿريون پري پري تائين پيون ڏسجن.
”هتي ڪو قديم ماڳ يا گبر بند وغيره ته ڪونه آهي جتي قديمي ٺڪريون به هجن؟“ مون پڇيو.
”ها، آهي! هيڏانهن ڏکڻ ۾ ... “ هن کاوَل لَڪ جي اوچائيءَ تي ڏکڻ پاسي اشارو ڪيو، ”پراڻو جاءِ آهي، اتي ٺڪريون پيون آهن.“ هن ٻڌايو. سنڌ ۾ ايتري اوچائيءَ تي هن مهل تائين ڪا سائٽ رڪارڊ تي ڪونه آئي آهي.
”ڪي ڍوريون به ٻَڌائون هِن ... هيٺ ’چُوڪڙي ڏان‘ (هينگڻ) چشمي وٽ به شهر ٺهيل آهي، جڳهه ٺهيل آهي، اتان هيتريون ننڍيون پراڻيون شيون ٺِڪر جون ملن ٿيون، هڏا به ملن ٿا، پٿر جا مڻيا نڪرن ٿا جن تي ليڪا ۽ سوراخ آهن، اهي جبل جي منهن تائين نالي کڻي ويا آهن ... ان جا نشان اڃا بيٺا آهن ... اڳي چشمو مٿي وهندو هو، هاڻي هيٺ ڪِري ويو آهي.“ الکاڻي يڪساهيءَ ٽن چئن جاين جي نشاندهي ڪري ويو. هر پاسي وڃڻ لاءِ پنڌ ۽ وقت جي ضرورت هئي. اسان وٽ ٻئي حال ڪونه هئا.
”ڀلا! هن ملڪ ۾ جهنگلي جانور ڪهڙو؟“
”بگهڙ ڏاڍو آ هن کيرٿر ۾، ٻيو سرهه، باقي جانور ٿورو آهي يا ڪونهي! گڊ اڳي جام هو ... هاڻي ڌماڪن ۾ جُوءِ ڇڏي بلوچستان هليو ويو آهي. چراخ آهي، شينهن به هو منهنجو پهرُو ماريو ته ڇڏايم!“
”نانگ بلا؟“
”اسان ان کي بروهيءَ ۾ ڊَرڪو چوندا آهيون، سنهو اڇا ڪارا پٽا اٿس، تمام تکي




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

گورک ڏانهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
گورک جي خواب کان اڳـتي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون