ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ڳاڙهيءَ ڏانهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 817
عنوان ڳاڙهيءَ ڏانهن
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1127
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ڳاڙهيءَ ڏانهن جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ڳاڙهيءَ ڏانهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ڳاڙهيءَ ڏانهن


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڳاڙهيءَ ڏانهن
”ميان نصير کان اورتي فتح فقير آهي جنهن لاءِ چون ٿا اهو ميان نصير جو پخالي آهي. اتي مٽيءَ جي هڪ ننڍي دڙي تي اڍائي فٽ اوچو ۽ فُٽ کن جي گهير جو هڪ پٿر کتل آهي جنهن لاءِ چون ٿا اهو اتان قدرتي ڦُٽي نڪتو آهي. ان پٿرجي خوبي اها آهي ته ان جي چوٽيءَ وٽ دائرو ٺهيل آهي، ۽ ان جي صفا چوٽيءَ تي مٿان هڪ ننڍڙو سوراخ نڪتل آهي. صفا ڄڻ لنگم هجي، ٿر ۾ اهڙا پٿر آهن پر باقي سنڌ ۾ اهڙو ڪو ٻيو پٿر مون کي ڪونه سُجهي!“ بخاري صاحب چيو.
”وڏي ڳالهه ته اتي فتح فقير جي اڳيان ٻيا پٿر به پيا آهن ۽ انهن کي پڃريءَ وانگر استعمال ڪيو اٿن، اهي کُتل نه آهن، ايئن پٽ تي پيا آهن. انهن مان ڪنهن تي هڪ ماڻهوءَ جو نالو به لکيل آهي ته فلاڻي سن ۾ فلاڻي ماڻهوءَ ان کي کنيو. اهڙا شايد ٽي پٿر اتي پيا آهن. اهو منهنجي مشاھدي ۾ عجيب نظارو آهي.“ بخاري صاحب اڳواٽ احوال ڏنو ته جيئن ماڳ تي پھچڻ کان اڳ اسان وٽ ان بابت ڪي ابتدائي تفصيل ھجن.
گرمي زرو وٺي وئي هئي. ڀان سيد آباد جي باءِ پاس وٽ هڪ عارضي اسٽال تي مسافرن جي سک لاءِ ٿاڌل جو بندوبست هو. انور پيرزادي جي اڳواڻيءَ ۾ اسان کي کاڌي پيتي جو وڏو سُک! اشاري سان جيپ بيهجي وئي. ”دادوءَ جي لسيءَ سبب ننڊ اچي وئي اٿس.“ بخاري صاحب الائي ڪنهن ڏانهن اشارو ڪيو، ”ڀلا! گلاس به پنجاب جا ٺونٺ جيڏا هئا.“
”هاڻي ٿاڌل پيو! شِو ٻوُٽي آ، گرميءَ کان بچاءُ آهي. هتان جي ديسي جڙي ٻُوٽي، جبل جو اهم فصل آ.“ انور ٿاڌل کي ڀنگ سان تشبيهه ڏني.
” انور صاحب! ماڻهو ڀنگ پي ڪم ڪري سگهندو؟“ محمد علي قادريءَ سوال ڪيو.
”ها! آسمان تائين وڃي سگهندو، ۽ پوءِ اتان آسمان تان ’ڪُتي جي قبر‘ تي لينڊ ڪنداسين!“ انور ٽهڪ ڏنو ۽ هرڪو ٿاڌل جا وڏا گلاس پي ويو.
”ڀائو، دڪان وارا ! تنهنجي ٿاڌل ته ڏاڍي ڀلي آهي، ٿوري سائي ته ڪونه ملائيندا آهيو؟“ انور دڪان واري سان ڀوڳ ڪيو.
”نه سائين! ٿاڌل اسان ڏيون ... سائي پاڻ ملايو!“ دڪان واري به ڀوڳ ۾ وراڻيو.
گاڏي اڳتي رواني ٿي ته حاجي لغاريءَ گاج بابت ڳالهايو، ”اسان وٽ 1995ع ۾ وڏي ٻوڏ آئي هئي ... زبردست! گاج جو بند به ڀڳو هو، تِير ڀت ڀڄي پئي هئي، جو اسان جي علائقي ۾ ٽيهه فٽ پاڻي هو.“ هن ’ٽيهه‘ تي ڪافي زور ڏيئي چيو.
”مار!“ انور وري پنهنجي خاص انداز ۾ حيرت ظاھر ڪئي.
”جتي اسان ويٺا آهيون (قصبي ۾) اهي گهر، چار پنج ڳوٺ لڙهي ويا. اسان جو ڳوٺ، ڪيٽي مَسڻ، ڪيٽي سجاول ۽ ولي محمد جو ڳوٺ، اهي سڀ پاڻيءَ جي گهيري ۾ اچي ويا ۽ هزارين لکين روپين جو مال ۽ گهرو سامان به لڙهي ويو. ان وقت دادوءَ ۾ ڊپٽي ڪمشنر مير محمد پرهياڙ هو، ان اسان کي شفقت ڪري مٿانهين جڳهين تي ويهاريو. ان کان پوءِ اهڙو سيلاب ۽ جر جو پاڻي نڪري پيو جو عام نئيون ... اسان وٽ هڪ ’سڪ نئه‘ آهي جيڪا گاج کان اچي ٿي، ان ۾ به چار پنج سال پاڻي هو. هتي هڪ ’سم جو ڍورو‘ ڪري چوندا آهن ،ا ن ۾ به چار پنج سال پاڻي هو. اُتي ڪڻڪون ۽ ٻي آبادي ڪونهي، هاڻي اها خشڪ لڳي پئي آهي.“ حاجيءَ 1995 واري وڏي ٻوڏ جي پاڻي ۽ راڱن جو ذڪر ڪيو.
”تازي زلزلي جو ڪو اثر هن علائقي تي پيو؟“ مون سوال ڪيو.
”هلڪو ٿورو، ڪو خاص محسوس نه ٿيو پر نقصان وغيره ڪونه ٿيو.“ جواب مليو.
”زلزلي ۾ گاج جو پاڻي وڌيو يا گهٽيو“ انور پڇيو.
”نه! گاج جو پاڻي ڪونه وڌيو. پاڻي اهوئي ساڳيو آهي، شايد پاڻيءَ ۾ پهريائين واڌ هئي، هاڻي اڃا گهٽ ٿي ويو آهي جو بارش وغيره به نه پئي آهي ... پاڻي ته هونئن ئي گهڻو آ.“ حاجي لغاريءَ چيو.
”حاجي صاحب ’نئه سُڪ‘ جي ڳالهه ڪئي. نئه سُڪ حقيقت ڪري نئه گاج ئي آهي ... اها سڌي سنئين اولهه کان اوڀر وهندي هئي. پوءِ، جڏهن تِير ڀت ڏنائون ته نئه گاج جو اهو منهن هاڻي ايئن ٿي پيو، ان ڪري هاڻي نئه سڪي وئي، اتي پاڻي وغيره ڪونه آهي، اتي ٽيوب ويل وغيره هنيا اٿن، ان ڪري ان کي نئه سُڪ ٿا چون“ بخاري صاحب وضاحت ڪئي، ”اهو بنيادي طرح نئه گاج جو اصل وهڪرو آهي.“
”اها سُڪ نئه اڳي سڌو هتي ايندي هئي ۽ خيرپور (ناٿن شاهه) کان هي سڄو علائقو ٻوڙيندي هئي. انگريزن جي وقت ۾ جڏهن اها تِيرڀت لڳي ته پوءِ اهو پاڻي ويو منڇر ڏانهن! گاج جي بنگلي کان مير الهيار جي قبن تائين تير ڀت ساڍا ٽي ڪوهه آهي (تقريبا ً11 ڪلوميٽر)، 30 فٽ ويڪر اٿس. ابتدا ۾ اها ڀت اوچي ۽ ويڪري آهي پر پوءِ ننڍي ٿيندي وڃي ٿي.“ حاجيءَ چيو.
”انگريز جي زماني ۾ ٻوڏ جو آئي ته ڇيڻو تري مٿي هليو ويو!“ گاج جي ٻوڏ، خشڪ حالتن ۽ تِير ڀت جون خبرون ٻڌي انور کي هڪ لطيفو ياد آيو، ”ڇيڻو ترندو وڃي وڻن جي ٽارين ۾ ڦاٿو. هاڻي ڇيڻو وڻ جي چوٽيءَ تي ٽنگيو پيو هو. سو، انگريز پڇيو ته اتي مَينهن ڪيئن پهتي جو وڃي ڇيڻو لاٿائين ... سو، سنڌ جون اهي ٽيڪنالاجيون توهان انگريزن کي سمجهائي نه سگهندا.“ انور اڄ ڪافي موڊ ۾ هو.
”ترسو! ترسو!“ محمد علي قادريءَ لاڏو قبيلي جو قافلو ڏسي گاڏي بيهاري ۽ تڪڙو تڪڙو اڳتي هليو، قافلي ۾ خارباز مرد، زائفون ۽ ٻارڙا هئا. قادري جلدي جلدي ۾ زائفن جا فوٽو ڇڪيندو ٿي ويو.
”ڏاڍو خطرناڪ ڪم ٿو ڪري، ڪنهن ڏينهن مار نه کائي! جتي ٿو مايون ڏسي، تصويرون ڪڍڻ لاءِ بيهي ٿو رهي!“ پهرين نظر ۾ اهي بروهي نه ٿي لڳا، شايد سنڌي هجن.
”ها يار قادري اچي ته سمجهايونس ٿا ته ٻيلي اهڙا ڪم ڪرڻ کان اڳ تياري رکندو ڪر!“ بخاري صاحب ڳڻتيءَ ۾ چيو، ”۽ چئونس ٿا ته دروازو به کليل هجي، تنهنجا پير به پختا هجن، جو اڳيان همراهه مڇرجن ته ڀڄڻ ۾ دير نه ٿئي!“ اسان ڏٺو ته قافلي جو هڪ همراهه امالڪ قادريءَ ڏانهن وڌيو ...قادريءَ به دير نه ڪئي، تڪڙو تڪڙو گاڏيءَ ۾ اچي ويٺو، ”چلو! خانصاحب“ خانصاحب جي گاڏي اسٽارٽ هئي، ڦرڙاٽ ڪري نڪري ويو.
اسان اڃا انڊس هاءِ وي تي هئاسون. منظر بدلبا ٿي ويا، ڪٿي سارين لاءِ رونبو ٿي ڪيائون ته ڪٿي بٺن ۾ پچائڻ لاءِ ڪچيون سرون تيار ٿي رهيون هيون. خان پور وٽ هڪ همراهه تخت تي برف کپائي رهيو هو. اسان برف وٺي آئس باڪس فُل ڪري ڇڏي. اڄوڪو ڏينهن ته نڪري ويندو، سڀاڻي جو الله ماڪ آهي!
انور پيرزادي کي ڪو اهم نقطو ياد آيو، چيائين، ”آلچن، انڊين سويلائزيشن تي لکيل ڪتاب ۾ سنڌو تهذيب تي چڱو خاصو بحث ڪيو آهي، ان ۾ هن پٿرجي دور جو ذڪر ڪيو، ان بعد شڪاري دور کان پوءِ جيڪو زراعت جو دور آيو، ان لاءِ هن حيرت وچان لکيو آهي ته سنڌ ۾ هن 20هين صديءَ تائين اهو ساڳيو ئي نمونو جاري آهي. ان ڌنارڪي (pastoral) معيشت تي هن جو هڪ ريمارڪ منهنجي اندر ۾ چڀي ويو آهي ته ”هن سسٽم جي هن ماحول سان ايتري هم آهنگي آهي جو مون کي لڳي ٿو ته ايندڙ صدين تائين ڪنهن تبديليءَ جي ضرورت پيش نه ايندي، جيڪو ايڏي وڏي آباديءَ کي برقرار ٿو رکي. هتي صنعتون ڪونه آهن، هتي ڪجهه ئي ڪونهي پ




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڳاڙهيءَ ڏانهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ڳاڙهيءَ ڏانهن
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون