ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 799
عنوان ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1179
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
”توهان هي جبل چڙهي جڏهن هاهوت جي منهن تي پهچو ٿا ته اتي ڇا آهي؟“ اسان بگا شير ۾ ويٺل هڪ فقير کان هاهوت جو نقشو سمجهڻ لاءِ پھريون سوال پڇيو.
”اِتي پَٽ آ جنهن کي اسان ڏاڏي آدم جي ٻني سڏيندا آهيون، اتي لاهوتي اچي زمين کيڙيندا آهن، باس باسڻ طور.
”اھو پٽ ڪيترو وڏو آ؟“ مون ٻيو سوال ڪيو.
”مڙئي جريب کن آهي. اها ڄڻ لاهوتين جي پاران خدمت ٿي!“ فقير چيو. ”هائو! جيئن ڪا باس باسڻي هوندي آھي ... پوءِ اڳتي وري پٽ سان هلڻو پوندو، اندر گهڙي ويندا... پوءِ ناڪو آھي، اسان ان کي حرامي حلاليءَ جي دري چوندا آهيون، لاھوتي ان مان اندران گذرندا آهن.“
”پهريون لنگهه ڪيئن آھي؟ ڇا گهٽيءَ وانگر آهي؟“
”هائو گهٽيءَ وانگر دروازو آهي.“ فقير ٻڌايو.
اها گهٽي ڪيتري ڊگهي آهي؟
”اندر جريب کن ۾ اندر سوڙهو لنگهه آهي ... پڪو جبل آهي، ٻئي پاسا!“
”مٿان بند آهي؟“
”نه، مٿان کليل آهي“ فقير چيو. ”نه، بند آ“ ٻئي فقير چيو.
”ڪٿان کليل، آڪٿان بند“ هنن گڏجي چيو، جيئن ڪا بازار هجي، ڪٿان کليل ڪٿان بند.“
”توهان ان گهٽيءَ کي بازار مصطفيٰ ٿا چئو؟“
”هائو سائين، اڳتي ’بازار مصطفيٰ‘ آهي جتي پپر جا وڻ آهن ... هڪڙو سائو وڻ بيٺو ئي بيٺو هوندو آهي!“ فقير جبل جي چوٽيءَ ڏانهن ھڪ پپر ڏانهن اشارو ڪيو. اهو وڻ اسان بگا شير مان به ڏسي پيا سگهون جيڪو فقيرن موجب ’بازار مصطفيٰ‘ مان ڦٽي اندران مٿي اچي ظاهر ٿيو.
” اتي ماکي به پنڊ پهڻ ٿيل آهي!“ هڪ فقير ياد ڏياريو.
”هاهوت ۽ بازار مصطفيٰ هڪ ئي ڳالهه آھن يا ٻه؟“ فقيرن جي سمجهاڻين مون کي منجهائي وڌو هو.
”پهرين هاهوت ڪري پوءِ بازار مصطفيٰ ڏي وڃڻو پوندو.“
”هاهوت ڪرڻ کان پوءِ ڇا ماڻهو ٻاهر نڪري ايندو؟“ مون پڇيو.
”ان ئي گهٽيءَ مان ٻاهر نڪري اچبو ... پوءِ وري اتان ئي ٻي گهٽي آ، اها وٺي اندر ئي اندر وڃڻو پوندو بازار مصطفيٰ!“
” چئبو ته ’بازار مصطفيٰ‘ ٻي گهٽي آهي؟“
”ها! وري اتي ڀي دروازو آ، ان مان نڪري ماڻهو وري چوٽيءَ تي وڃي نڪرندو!“
”... ۽ ’خريدار خدا‘ به ڪنهن گهٽيءَ جو نالو آهي يا ڪجهه ٻيو آھي؟“ مون اڃا وضاحت گهري.
”ها! اها هڪڙي ئي گهٽي آهي ... ’بازارِ مصطفيٰ خريدارِ خدا‘ يعني بازار مصطفيٰ جي ۽ خريد خدا ڪندو! اها هڪ ئي گهٽي آهي جنهن جا ٻه گڏيل نالا آهن. ان کان پوءِ ماڻهو مٿي چڙهي ويندو جتي پپر جو وڻ آهي، جيڪو مٿي ڏسجي ٿو.“
”سائين! هتي ’حرامي حلاليءَ جي دريءَ ‘ به آهي، جيڪا هڪ غار جي منهن ۾ آهي. اهو ’ماءُ جو پيٽ‘ آهي. جيڪو هتي هاهوت ۾ ان دريءَ مان لنگهي ويو، سو لاهوت ۾ به ’پاس‘ آهي، جيڪو رهجي ويو سو ناپاس!“ هڪ فقير ٻڌايو هي اڪثر اهي ساڳيا تفصيل آهن جيڪي لاهوت واري غار سان منسوب آهن. يعني فقيرن علامتي طرح ’هاهوت‘ ۽ ’لاهوت‘ کي ذري گهٽ هڪ ئي روحاني منزل قرار ڏيئي ڇڏيو آهي. خاص ڪري فقيرن جو اهو چوڻ ته ’هاهوت‘ (غار) معنيٰ ماءُ جو پيٽ ۽ ’هاهوت ڪرڻ‘ معنيٰ ماءُ جي پيٽ مان ٿي اچڻ (غالباً ناسوت مان ملڪوت ۾ اچڻ جو مرحلو) آهي.
”جيڪڏهن ڪو ماڻهو ان دريءَ ۾ ڦاسي پوي ته؟“ مون پڇيو.
”پوءِ ٻئي پاسي کان موٽي ايندو يا وري باس باسيندو ته نڪري ايندو ... يعني ان ۾ هروڀرو ڦاسڻ جو امڪان ناهي.“
”هاهوت جي معنيٰ ڇا آهي؟“ مون سمجهڻ پئي چاهيو ته هنن فقيرن کي هاهوت جي روحاني معنيٰ بابت ڪيتري ڄاڻ آهي؟ ۽ هُو تصوف جي نقطن کان ڪيتري حد تائين واقف آهن!
سڀ فقير ماٺ ٿي ويا. نيٺ هڪ چيو، ”هاهوت معنيٰ ... اسان جو هڪ نوحاڻي فقير ان ۾ 12 مهينا اندر ويو ... ته ڏٺائين سبحان الله! ڪا ڪچهري لڳي پئي آهي، پوءِ هن کي ونڊ ۾ کير جو پيالو پياريائون ...“ هن فقير به سونن سڱن واري هرڻ ۽ پنج تنن جي ڪچهريءَ واري ڳالهه ورجائي. هنن وٽ ٻي ڪابه وضاحت ڪونه هئي.
منهنجو اندازو آهي ته مهر علي نوحاڻي ۽ ميان يار محمد ڪلهوڙي جي پاڻ ۾ ڪا اڻبڻت ٿي هوندي ۽ مهر علي ان غار ۾ يا جبلن ۾ سال کن روپوش هوندو ۽ جڏھن گرفتار ٿيو يا ميان يار محمد کي خبر پئي ته ھو ڪٿي آھي، تڏھن کيس قتل ڪرايو ويو. پوءِ، اها ڳالهه مشهور ڪئي وئي هوندي جيڪا فقير ٻڌائين ٿا. يا وري اهو به ممڪن آهي ته هي واقعو ميان نصير جي وقت ۾ ٿيو جڏهن نوحاڻين ۽ کوسن سرڪشي ڪئي هئي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون