ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

۽ هاڻي مادام به چيو…. : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1278
عنوان ۽ هاڻي مادام به چيو….
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1150
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

۽ هاڻي مادام به چيو…. جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

۽ هاڻي مادام به چيو…. - مان نڪتل ٻيون شاخون-

۽ هاڻي مادام به چيو….


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

29 مارچ 1996ع
۽ هاڻي مادام به چيو….

”آزاديءَ جي معنيٰ اها ناهي ته توهان جو پاڙيسري ان مهل تائين توهان جي سار سنڀال لهي جيستائين توهان بيمار يا ٻار آهيون!“ اهي لفظ انگلينڊ جي اڳوڻي وزيراعظم مارگريٽ ٿيچر جا آهن، جنهن کي سندس اقتدار جي وقت ۾ ”فولادي خاتون“ چيو ٿي ويو. مارگريٽ ٿيچر اڄڪلهه پاڪستان آيل آهي ۽ پاڪستان جي اقتصادي صورتحال تي گهري نظر رکڻ کانپوءِ پنهنجي راءِ ڏيئي رهي آهي. مادام ٿيچر جي ابتدائي جملي جو سڌو سادو ترجمو هي آهي ته پاڪستان غربت تي ضابطي جي پوزيشن ۾ ڪو نه آهي ۽ ڪو ٻيو ڪيترو وقت پاڪستان جي مدد ڪندو؟ ان ڪري پاڪستان پنهنجي مال ۽ سياسي صورتحال پاڻ سڌارڻ جي ڪوشش ڪري.
”بيمار جي خدمت“ ڪرڻ هڪ ڀلائي سهي پر هڪ لاوارث ۽ مستقل بيمار جي خدمت ڪو پاڙيسري ڪيترو وقت ڪري سگهي ٿو؟ انڪري خود بيمار کي پنهنجي بيماريءَ سان وڙهڻ ۽ بيماري جي بستري تان اٿڻ جي طاقت پيدا ڪرڻي پوندي. پاڪستان جي معيشت بيمار آهي، پر، اها ڇو بيمار آهي؟ مادام ٿيچر اهو بلڪل درست چيو آهي ته بنيادي ڍانچو خراب آهي، زراعت تي ضرورت کان وڌيڪ مدار آهي، بجليءَ جي فراهمي ڀروسي جوڳي نه آهي، محصولن جي حوالي سان پاڪستان تي سياسي دٻاءُ آهي ۽ ٻيا به انيڪ مسئلا آهن. پاڪستان جي اها معاشي حالت 21هين صديءَ جي چائنٺ تي آهي ۽ ترقي يافته دنيا پاڪستان کي ان صورتحال ۾ ”بڇڙي بيماري ۾ ورتل مريض“ طور ڏسي رهي آهي. ترقي يافته دنيا بيمار جون ميڊيڪل رپورٽون ڏسي جيڪي ڪجهه ٻڌايو آهي، اها ڳالهه اسان مريض جي حيثيت ۾ اڳ ئي ڄاڻون ٿا پر حل ڪهڙو آهي؟
حل تڏهن نڪرندو جڏهن بيماريءَ جاجيوڙا لڳڻ جو ڪارڻ معلوم ٿيندو. انگريزياڻي چوي ٿي ته ”اهي مسئلا ماضيءَ ۾ ملڪ ۾ عدم سياسي استحڪام سبب وڌيا آهن.“ مادام اهو چوڻ کان لنوائي وئي ته پاڪستان جي هاڻوڪي حالت به عدم سياسي استحڪام واري آهي. ممڪن آهي ته هوءَ مهمان جي حيثيت ۾ ”خيال“ ڪري وئي هجي پر اسان کي ته خبر آهي. نيٺ، بيمار کان وڌيڪ بيماريءَ جو حال ٻيو ڪير ٿو ڄاڻي سگهي؟ مادام ٿيچر رومال ۾ ويڙهي گهڻيون ئي ڳالهيون ڪري وئي آهي، جيڪڏهن ڪو سمجهڻ چاهي ته هن لاءِ مادام جي ڳالهين ۾ گهڻو ڪجهه موجود آهي. هوءَ گهمائي ڦيرائي اهو سڀ ڪجهه چئي وئي آهي. جنهن ۾ سفارتي رنڊڪون آڏو ٿي آيون.
ساحر لڌيانويءَ کي حيرت هئي ته سڄو لوڪ اسان تي آڱر کڻي ٿو ته اسان تهذيب کان وانجهيل، جاهل ۽ ڪور ماڻهو آهيون پر مادام اڃا تائين خبر ناهي ته ڇو چپ آهي! نيٺ، مادام به ڳالهايو ۽ زهر جهڙي ڪڙي سچ جو ڪيپسول کارائي وئي. ساحر مادام جي عظمت ۽ عوام جي ذلت جو قسم کڻي مادام کي درخواست ڪئي هئي ته اها به چوي ته ”غريبن ۾ شرافت ڪهڙي؟“ سو، مادام اها درخواست قبولي ورتي ۽ رومال ويڙهي اهو سڀ ڪجهه ٻڌائي وئي جيڪو لوڪ چوندو اهي.
مادام ٿيچر چيو، ”انساني حقن جي ڀڃڪڙي ڪندڙ حڪومتون مثبت اقتصادي ترقيءَ جي يقيني نٿيون بڻائي سگهن ۽ اصل ۾ اهي ئي آمر حڪومتون آهن!“ مادام جا اکر ڪاسائيءَ جي ڪاتيءَ وانگر ڪهن ٿا. هوءَ آمريت جو تصور ئي بدلائي ڇڏي ٿي. اسان جي تصور ۾ جڏهن به ڪنهن آمر جي تصوير ايندي آهي جنهن باوردي ماڻهوءَ جي ايندي آهي.اسان جي نسل پنهنجي ملڪ ۾ اصلي بادشاهه ڪو نه ڏٺا اهن ان ڪري ڪنهن تاجدار جو فوٽو ذهن ۾ ڪو نه ٿو اچي. ڇا جمهوري راڄ ۾ به آمريت رائج ٿي سگهي ٿي؟ مادام ٿيچر اها ئي ڳالهه ٻڌائي رهي آهي.
جيڪڏهن عوام حقيقي انصاف کان محروم آهي، بنيادي انساني حق هيٺين سطح تائين ڪو نه لٿا آهن، محصولن رعيت کي نپوڙي ڇڏيو هجي ۽ هر عذاب جي تهمت عوام کي رکي وڃي ته پوءِ اها سچ پچ سوچڻ جي ڳالهه آهي ته جمهوريت ۽ آمريت ۾ ڪهڙو فرق هوندو آهي؟ آمريت ۾ بادشاهه سلامت، چيف مارشل لا ايڊمنسٽريٽر، صدر مملڪن يا وزيراعظم پنهنجي هٿ ۾ چهبڪ جهلي عوام کي ڪو نه ڪٽيندو آهي. اهو ڪم هر دور ۾ سندن پاران ڪي ادارا يا طاقتور طبقا ڪندا آهن. ان چهبڪ بازيءَ کي رياستي ڏاڍ چئبو آهي جنهن ۾ مادام ٿيچر موجب سڄي دنيا ۾ ايتري ماڻهو مري چڪا آهن جو هيل تائين سڀني عالمي توڻي علائقائي لڙاين ۾ مجموعي طور به ڪو نه مئا آهن.
دنيا ۾ لڳل جنگين ۾ 3 ڪروڙ 60 لک ماڻهو مئا آهن پررياستي ڏاڍ ۾، جنهن کي مادام ”آمراڻين حڪومتن جي هلت“ چوي ٿي، 11 ڪروڙ 90 لک ماڻهو مئا آهن. هوءَ سوال اٿاري ٿي ته آخر ”آزادي ۽ آزاد معاشري ۾ ڪهڙو فرق آهي؟“ يقينن ان سوال جي جواب ۾ هرڪو ايئن ئي چوندو ته آزاد معاشرو ئي جمهوري معاشرو ٿي سگهي ٿو ۽ جنهن معاشري ۾ انساني حقن جي ڀڃڪڙي ٿئي، اهو قطعي آزاد نه آهي ته فقط اهو ئي معاشرو آزاد ٿي سگهي ٿو جتي جهوري قانون پنهنجي روح سميت نافذ هجي. روح نڪتل جمهوريت نافذ ڪرڻ هڪ لاش نافذ ڪرڻ واري ڳالهه ٿيندي.
50 سالن جي رڪارڊ ۾ جيڪڏهن اسان جنگي حالتن ۾ امن وارين حالتن ۾ سنڌ اندر غير فطري موتن جو حساب لڳايون ته جواب ڇا ايندو؟ جيڪڏهن سرڪاري ۽ غير سرڪاري بندوق جي گوليءَ جو استعمال ۽ اذيت گهرن ۾ موت وڌيڪ ٿيا آهن ته پوءِ ان ڳالهه جي تصديق ٿئي ٿي ته امن جي دوران وڌيڪ ظلم ٿيو آهي. پاڪستان جي مخصوص سياسي هالتن ۾ ان طلم ۾ غير رياستي ڌريون به برابر جون شريڪ آهن، جن بابت اڃا به خاطري آهي ته اهي خودبخود پيدا نه ٿيون آهن. ٻئي پاسي عام ماڻهوءَ جي معاشي حالت به گواهي ڏئي ٿي ته عوام کي جمهوريت جو مٺو ميوو اڃا تائين ڪو نه مليو آهي. شايد ان ڪري ان جو روح گم آهي. جمهوريت جو روح شايد ان ڪري گم آهي ته 50 سالن جي تاريخ ۾ جمهوري عمل جي ڪل عمر 12-13 سال مس آهي. ان ريت جمهوريت پاڪستان ۾ اڃا جوان نه ٿي آهي. جمهوريت عمل ۾ پنهنجو پاڻ کي پاڻ بهتر ڪندي آهي. هاڻوڪي آئيني، عدالتي ۽ سياسي ويڙهه کي به ساڳئي پسمنظر ۾ ڏسي سگهجي ٿو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

۽ هاڻي مادام به چيو…. ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
۽ هاڻي مادام به چيو….
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون